Απόψεις και πρακτικές. Θεωρητική προσέγγιση και μεθοδολογική διαχείριση των σχέσεών τους


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 20, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
διδασκαλία-μάθηση φυσικών επιστημών πρακτικές και απόψεις εκπαιδευτικών
Βασίλης Τσελφές
https://orcid.org/0000-0001-7533-6201
Αναστάσιος Ζουπίδης
Χριστίνα Τσαλίκη
Μαρία Καρνέζου
Πέτρος Καριώτογλου
Περίληψη

Στο κείμενο που ακολουθεί περιγράφουμε την ανάπτυξη ενός θεωρητικού μοντέλου που είναι σε θέση να αναπαριστά τη δυναμική των σχέσεων που αναδύονται μεταξύ των διδακτικών-μαθησιακών πρακτικών και των σχετικών με αυτές απόψεων των ανθρώπινων παραγόντων του εκπαιδευτικού γίγνεσθαι. Πρόκειται για ένα πραγματιστικό-πολιτισμικό μοντέλο, το οποίο υποστηρίζει ότι οι απόψεις πυροδοτούν πρακτικές, οι πρακτικές μετασχηματίζουν ή αναπαράγουν βραχυπρόθεσμα τις απόψεις ενώ η πιθανότητα ενός μακροπρόθεσμου μετασχηματισμού είναι περιορισμένη και προϋποθέτει επίμονη και μακροχρόνια εφαρμογή των πρακτικών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 4. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασίλης Τσελφές, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

O Βασίλης Τσελφές είναι ομότιμος καθηγητής, του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική́ Ηλικία (ΤΕΑΠΗ), του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει σπουδάσει Φυσική́ και έχει διδακτορικό στη Φυσική́ Στερεού́ Σώματος (1982). Στο πεδίο αυτό δημοσίευσε για τελευταία φορά το 1991 ενώ από το 1984 ασχολείται με τη Διδακτικήτων Φυσικών Επιστημών. Δίδαξε στη Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ και το ΤΕΑΠΗ, από όπου και αφυπηρέτησε (1917). Στα πρόσφατα ερευνητικά́ του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται οι κοινωνικές διαστάσεις της διδασκαλίας και μάθησης των Φυσικών Επιστημών, καθώς και οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις που την περιλαμβάνουν. Έχει 200 περίπου δημοσιεύσεις κείμενων σε διεθνή́ και ελληνικά́ βιβλία, περιοδικά́, συλλογικούς τόμους και πρακτικά́ συνεδριών, στα αντικείμενα της Φυσικής του Στερεού Σώματος (οι παλαιότερες), τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και την εκπαιδευτική διασύνδεση επιστημών και τεχνών (οι νεότερες). Διαθέτει επίσης σημαντική διοικητική εμπειρία από θέσεις ευθύνης στη διοίκηση του ΤΕΑΠΗ και άλλων εκπαιδευτικών θεσμών (ΔΕΠΠΣ, ΠΙ).

 

 

TRANSLATE with x English Arabic Hebrew Polish Bulgarian Hindi Portuguese Catalan Hmong Daw Romanian Chinese Simplified Hungarian Russian Chinese Traditional Indonesian Slovak Czech Italian Slovenian Danish Japanese Spanish Dutch Klingon Swedish English Korean Thai Estonian Latvian Turkish Finnish Lithuanian Ukrainian French Malay Urdu German Maltese Vietnamese Greek Norwegian Welsh Haitian Creole Persian     TRANSLATE with COPY THE URL BELOW Back EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal Back
Αναφορές
Ajzen, I., & Fishbein, Μ. (2000). Attitudes and the Attitude–Behavior Relation: Reasoned and Automatic Processes. European Review of Social Psychology, 11(1), 1–33. doi:10.1080/ 14792779943000116
Jones, M. G. & Park, S. (2023). Science teacher attitudes and beliefs: Reforming practice. In N. G. Lederman, D. L. Zeidler & J. S. Lederman (Edrs), Handbook of Research on Science Education, Volume III, 1996-1730. Routledge. DOI: 10.4324/9780367855758-40
Patterson, O. (2014). Making Sense of Culture. Annual Review of Sociology, 40, 1-30.
Pickering, A. (1995). The Mangle of Practice: Time, Agency, and Science. University of Chicago Press.
Sewell, W. (1992). A theory of structure: Duality, agency and transformation. American Journal of Sociology, 98(1), 1-29.
Sfard, A. (1998). On Two Metaphors for Learning and the Dangers of Choosing Just One. Educational Researcher, 27(2), 4–13.
Strat, T. T. S., Henriksen, E. K. & Jegstad, K. M. (2023). Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review, Studies in Science Education. DOI: 10.1080/03057267.2023.2207148
Whitehead A. N. (1929). Process and Reality. Cambridge University Press.