Οι μαθητές σχεδιάζουν επιστημονικά όργανα: Ένα διδακτικό σενάριο


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 30, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
επιστημονική μέθοδος STEM black-box experiment problem-based learning Διδακτικά Σενάρια
Βικτώρια Χριστοδούλου
Κωνσταντίνος Κώτσης
Περίληψη

Στο προτεινόμενο διδακτικό σενάριο, μαθητές Γυμνασίου σχεδιάζουν από το μηδέν ένα επιστημονικό όργανο. Επιλέχθηκε το σεισμοσκόπιο του Zhang Heng, που αποτελεί το πρώτο σεισμοσκόπιο στην Ιστορία (132 μ.Χ.). Οι μόνες πληροφορίες που δίνονται στους μαθητές είναι αφενός η ιστορική καταγραφή της επιτυχημένης αποτύπωσης ενός σεισμικού γεγονότος από το σεισμοσκόπιο, και αφετέρου περιγραφή του εξωτερικού του σεισμοσκοπίου από εκθέματα μουσείων. Οι μαθητές καλούνται να σχεδιάσουν το εσωτερικό του σεισμοσκοπίου, και να παρουσιάσουν λειτουργική λύση που να συμφωνεί με τις ιστορικές περιγραφές, εργαζόμενοι ομαδοσυνεργατικά και διερευνητικά. Το διδακτικό σενάριο είναι διεπιστημονικό. Στόχος του είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές με την επιστημονική μέθοδο και τη φύση της επιστήμης, αναπτύσσοντας επιθυμητές δεξιότητες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 16. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για το Μάθημα της Φυσικής στις Α’, Β’ και Γ’ τάξεις Γυμνασίου. Πράξη: «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» (1η έκδοση). Αθήνα 2021. Ανακτήθηκε από http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Καλκάνης, Γ.Θ. (2021). Η Επιστημονική- Εκπαιδευτική Μέθοδος με Διερεύνηση και Καλές Πρακτικές. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, 1(1), 21-38. doi.org/10.12681/riste.27267
Funa, A., Prudente, M., (2021). Effectiveness of Problem-Based Learning on Secondary Students’ Achievement in Science: A Meta-Analysis. International Journal of Instruction, 14(4), 69-84, doi.org/10.29333/iji.2021.1445a
Hong-Sen, Y., (2007). Zhang Heng’s Seismoscope. In Reconstruction Designs of Lost Ancient Chinese Machinery, pp119-161. History Of Mechanism and Machine Science Book Series, HMMS, vol. 3, Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6460-9_5
Pedaste, M., Maeots, M., Siiman, L., de Jong, T., van Riesen, S., Kamp, E., Manoli, C., Zacharia, Z., Tsourlidaki, E., (2015). Phases of inquiry- based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review 14, p.47-61.
Rode, H., Friege, G., (2017). Nine optical black-box experiments for lower-secondary students. Physics Education 52 (3): 035009. doi.org/10.1088/1361-6552/aa62eb