Ο ρόλος του φύλου στην εκπαίδευση STEM


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Οκτ 3, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
φύλο εκπαίδευση STEM μαθητές και εκπαιδευτικοί
Παναγιώτα Καισαρίδη
Ευάγγελος Παππάς
Ζαχαρούλα Σμυρναίου
Μάρθα Γεωργίου
Περίληψη

Η εκπαίδευση STEM διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο στην οικοδόμηση γνώσεων, αλλά και στην απόκτηση απαραίτητων δεξιοτήτων για τον 21ο αιώνα. Μάλιστα, θεωρείται αναγκαία η ισότιμη συμμετοχή κοριτσιών και αγοριών σε αυτήν, με στόχο την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης 2030. Στην παρούσα εργασία, εξετάζεται η επίδραση του φύλου των μαθητών/-τριών στο ενδιαφέρον και την εμπλοκή τους στην εκπαίδευση SΤΕΜ, όπως αυτή αποτυπώνεται στη διεθνή βιβλιογραφία των τελευταίων ετών. Επιπλέον, εξετάζεται και η αντίστοιχη επίδραση του φύλου των εκπαιδευτικών. Από τη βιβλιογραφική έρευνα φάνηκε πως υπάρχει στερεοτυπική πεποίθηση των εκπαιδευτικών αναφορικά με το φύλο των μαθητών που τα καταφέρνουν στα αντικείμενα STEM (δηλ. τα αγόρια), ωθώντας έτσι τις μαθήτριες σε αποφυγή των αντικειμένων αυτών, τόσο σε σχολικό, όσο και σε μεταγενέστερο επαγγελματικό επίπεδο. Αντίστροφα, η παρουσία γυναικών εκπαιδευτικών ενισχύει την αυτοπεποίθηση των μαθητριών και την εμπλοκή τους. Ωστόσο, το φαινόμενο είναι πολυπαραγοντικό.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 5. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ STEM ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bybee, R. W. (2010) What is STEM education? Science, 329(5995), 996-996. https://doi: 10.1126/science.1194998
Georgiou, M., Mavrikaki, E., Halkia, K., & Papassideri, I. (2020). Investigating the impact of the duration of engagement in socioscientific issues in developing Greek students’ argumentation and informal reasoning skills. American Journal of Educational Research, 8(1), 16-23. https://doi.org/10.12691/education-8-1-3
Merayo, N., & Ayuso, A. (2022) Analysis of barriers, supports and gender gap in the choice of STEM studies in secondary education. International Journal of Technology and Design Education, 1-28. https://doi.org/10.1007/s10798-022-09776-9
Papadopoulou, F., Vasilou, M.P. & Georgiou, M. (2019). Living with plants or leaving plants? A STEM-based teaching approach. International journal of engineering research and technology, 8 (10), 520-524
Sansone, D. (2019) Teacher Characteristics, Student Beliefs, and the Gender Gap in STEM Fields. Educational Evaluation and Policy Analysis, 41(2), 127–144. https://doi.org/10.3102/0162373718819830
Thacker, I., Copur-Gencturk, Y., & Cimpian, J. R. (2022) Teacher bias: A discussion with special emphasis on gender and STEM learning. In T. L. Good & M. McCaslin (Eds.), The Routledge Encyclopedia of Education: Educational Psychology Edition. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781138609877-REE185-1
UNESCO (2017) Cracking the code: girls' and women's education in science, technology, engineering and mathematics (STEM).
UNICEF (2020) Towards an equal future: Reimagining girls’ education through STEM.