Μελέτη της εμφάνισης της ημιτονοειδούς συνάρτησης στα σχολικά εγχειρίδια των Μαθηματικών και της Φυσικής στο Γενικό Λύκειο


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 22, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
ημιτονοειδής συνάρτηση, αναπαραστάσεις, μετασχηματισμοί
Αντώνιος Ματσίγκος
Γεώργιος Κρητικός
Περίληψη

Η παρούσα εργασία εστιάζει στη μελέτη της ημιτονοειδούς συνάρτησης στα σχολικά εγχειρίδια των Μαθηματικών και της Φυσικής του Γενικού Λυκείου. Σκοπός της εργασίας, αρχικά, είναι να καταγράψει συστηματικά τις εμφανίσεις των αναπαραστάσεων της συνάρτησης στο περιεχόμενο των εγχειριδίων και σε δεύτερο στάδιο να διερευνήσει τους μετασχηματισμούς της σε επίπεδο επεξεργασίας, μετατροπής και σύνθετου μετασχηματισμού. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν πως η ημιτονοειδής συνάρτηση στα Μαθηματικά εμφανίζεται κυρίως μονό-λειτουργικά σε δραστηριότητες επιπέδου διαδικαστικής γνώσης και τυποποιημένης προσέγγισης, ενώ δεν αναδεικνύεται ο διεπιστημονικός της χαρακτήρας. Στη Φυσική και στις δραστηριότητες που εμπλέκεται η συνάρτηση, φαίνεται να εμφανίζεται σε μεγαλύτερο βαθμό, πολύ-λειτουργικά, όπου ενεργοποιούνται περισσότερα από ένα μητρώα αναπαράστασης, ευνοώντας τον γνωστικό τους συντονισμό.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 15. ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΑ ΣΤΙΣ Φ.Ε. ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Μαναρίδης, Α., & Κολλάρας, Ν. (2014). Επίλυση τριγωνομετρικών εξισώσεων: Η περίπτωση της ημx=α. Στο Χ. Σκουμπουρδή & Μ. Σκουμιός (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή«Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες», (σσ. 977–986). Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Ρόδος.
Duval, R. (2006). A cognitive analysis of problems of comprehension in a learning of mathematics. Educational studies in mathematics, 61(1), 103–131.
Gagatsis, A., & Shiakalli, M. (2004). Ability to translate from one representation of the concept of function to another and mathematical problem solving. Educational psychology, 24(5), 645–657.
Jacobson, N. S., & Truax, P. (1991). Clinical significance: A statistical approach to defining change in psychotherapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59, 12–19.
Sierpinska, A. (1992). On understanding the notion of function. The concept of function: Aspects of epistemology and pedagogy, 25, 23–58.