Διερεύνηση των νοητικών μοντέλων των παιδιών με τη μέθοδο ανάλυσης δικτυών: Μια εφαρμογή για την έννοια της δύναμης


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 21, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Λέξεις κλειδιά: νοητικά μοντέλα, Ανάλυση Δικτύου, κλειστό ερωτηματολόγιο
Ελένη Κανελλιά
Γιούλη Βαϊοπούλου
Μαρία Γκέβρου
Δημήτριος Σταμοβλάσης
Περίληψη

Στη παρούσα εργασία, παρουσιάζεται μια μέθοδος διερεύνησης των νοητικών αναπαραστάσεων των μαθητών που βασίζεται στην Ανάλυση Δικτύων (Network Analysis, ΝΑ). Εξετάζονται ερευνητικά ερωτήματα που  σχετίζονται με την φύση της γνώσης των παιδιών πριν υιοθετήσουν την επιστημονική άποψη, και συγκεκριμένα διερευνάται η συνεκτικότητα συγκεκριμένων νοητικών μοντέλων για τη δύναμη. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με το ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου Force-RQ από μαθητές δημοτικού. Η αξιολόγηση των νοητικών αναπαραστάσεων- δικτύων που βασίζεται στην τοπολογία αλλά και στα ποσοτικά μέτρα κεντρικότητας των δικτύων, ανέδειξε την συνεκτικότητα συγκεκριμένων νοητικών μοντέλων. Συζητείται η διεύρυνση της μεθόδου σε περισσότερες εφαρμογές στο πεδίο της εννοιολογικής αλλαγή.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 2. ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
DiSessa, Andrea A. 1993. “Toward an Epistemology of Physics.” Cognition and Instruction 10(2–3):105–225.
DiSessa, Andrea A. 2006. “A History of Conceptual Change Research: Threads and Fault Lines.” Pp. 88–108 in The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, edited by R. K. Sawyer. New York, NY, US: Cambridge University Press.
Ioannides, Christos, and Stella Vosniadou. 2002. “The Changing Meanings of Force.” Cognitive Science Quarterly 2(1):5–61.
Siew, C. S. Q., Wulff, D. U., Beckage, N. M., & Kenett, Y. N. (2019). Cognitive network science: A review of research on cognition through the lens of network representations, processes, and dynamics. Complexity, 2019. https://doi.org/10.1155/2019/2108423.
Stamovlasis, Dimitrios, George Papageorgiou, and Georgios Tsitsipis. 2013. “The Coherent versus Fragmented Knowledge Hypotheses for the Structure of Matter: An Investigation with a Robust Statistical Methodology.” Chemistry Education Research and Practice 14(4):485–95.
Straatemeier, Marthe, Han L. J. van der Maas, and Brenda R. J. Jansen. 2008. “Children’s Knowledge of the Earth: A New Methodological and Statistical Approach.” Journal of Experimental Child Psychology 100(4):276–96.
Vaiopoulou, J., & Papageorgiou, G. (2018). Primary students’ conceptions of the Earth: Re-examining a fundamental research hypothesis on mental models. Preschool and Primary Education, 6(1), 23–34. https://doi.org/10.12681/ppej.14210
Vosniadou, Stella. 1994. “Capturing and Modelling the Process of Conceptual Change.” Learning and Instruction 4(1):45–69.