Η χρήση των συλλογισμών Modus Ponens και Modus Tollens από φοιτητές Φυσικών Επιστημών και η συσχέτισή τους με λογικές πλάνες


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Sep 21, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Modus Ponens, Modus Tollens, λογική πλάνη, μεθοδολογία έρευνας
Μαρία Γκέβρου
https://orcid.org/0000-0002-9469-313X
Γεωργία Σταυροπούλου
Γιούλη Βαϊοπούλου
https://orcid.org/0000-0002-1936-7502
Δημήτριος Σταμοβλάσης
https://orcid.org/0000-0003-0808-9065
Περίληψη

Στην εργασία αυτή παρουσιάζονται τα αποτελέσματα μια πιλοτικής έρευνας που εξετάζει την χρήση των συλλογισμών Modus Ponens και Modus Tollens από  φοιτητές φυσικών επιστημών. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος μεθοδολογίας της έρευνας μέσω ερωτηματολογίου (Rijmen & Boeck, 2003). Εφαρμόστηκε ανάλυση κατά συστάδες για την ανάδειξη διακριτών προφίλ με βάση τις απαντήσεις, από την οποία προέκυψαν τρεις ομάδες (Clusters/Προφίλ). Τα τρία προφίλ αντιστοιχούν σε μία ιεραρχική διαβάθμιση σε σχέση με την ορθότητα των απαντήσεων και ακολούθως συσχετίσθηκαν με τις απαντήσεις σε ερωτήσεις που ανίχνευαν λογικές πλάνες. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η σωστή χρήση των συλλογισμών Modus Ponens και Modus Tollens συσχετίζεται αρνητικά με την εμφάνιση λογικής πλάνης. Τα ευρήματα της έρευνας αφορούν και συζητούνται στο πλαίσιο της διδακτικής των μαθημάτων μεθοδολογίας επιστημονικής έρευνας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 2. ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Johnson-Laird, P. N. (2005). Mental Models and Thought. In (eds K. J. Holyoak & R. G. Morrison) The Cambridge Handbook of Thinking and Reasoning, 185-208. New York: Cambridge University Press.
Johnson-Laird, P. N., Geoffrey, G P., Goodwin, P. & Khemlani, S. S. (2017). Mental models and reasoning. In (eds. L. J. Ball, & V. A. Thompson) International Handbook of Thinking and Reasoning (1st ed.), pp. 346-365. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315725697.
Johnson, R. B. (2009). Toward a More Inclusive " Scientific Research in Education ". Educational Researcher, 38(6), 449–457. https://doi.org/10.3102/0013189X09344429
Rijmen, F., & Boeck, P. De. (2003). A latent class model for individual differences in the interpretation of conditionals. Psychological Research, 67, 219–231. https://doi.org/10.1007/s00426-002-0092.