Η μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία στη διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια ερευνητική εφαρμογή σε Ρομά μαθητές Δημοτικού Σχολείου για την προσέγγιση της έννοιας «εκπαίδευση»


Αρχοντία-Μυρτώ Παναγιωτακοπούλου
Γεώργιος Νικολάου
Abstract

The purpose was to investigate whether the application of the «Transformative Learning through Aesthetic Experience» method to 20 Roma students of 3rd, 4th and 5th Grade attending the 13th Primary School is effectiveso that they can understand the benefits ofparticipating in the educational process. For the above purpose we followed and focused on the steps of the transformative learning method through aesthetic experience. In addition, the method of triangulation was applied for the analytical and thorough investigation of the research questions. Finally, our research proved that it is necessary to implement alternative and innovative practices such as the method of  «Transformative Learning through Aesthetic Experience» in order for the specific Roma students of Primary Education to understandthe benefits of your participating in the educational process.


 

Article Details
  • Section
  • Εισηγήσεις
References
Ανδρούσου, Α. (2000). Διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαιδευτική πρακτική. Στο: Α., Βαφέα (Επ.Εκδ.). Το πολύχρωμο σχολείο. Μια εμπειρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης μέσα από την τέχνη. Αθήνα: Κέντρο παιδαγωγικής και καλλιτεχνικής επιμόρφωσης Σχεδία.
Βασιλειάδου, Μ. & Παυλή-Κορρέ Μ. (2011). Η εκπαίδευση των Τσιγγάνων στην Ελλάδα. Αθήνα: ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Brookfield, S. D. (2012). Teaching for Critical Thinking. San Frascisco: JosseyBass.
Δανασσή-Αφεντάκη, A. (2015). Εισαγωγή στην παιδαγωγική, Εκδόσεις: Γρηγόρη.
Dewey, J. [1934 (1980)] Art as Experience. USA: The Penguin Group.
Gardner, H. (1990). Art Education and Human Development. Los Angeles: The Getty Education Institute for the Arts.
Ζαρίφης, Γ. (2009). Ο κριτικός στοχασμός στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές προεκτάσεις. Αθήνα: Παπαζήσης.
Κόκκος, Α. (2011β). Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόκκος, Α. (2017). Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο σχολείο και στην εκπαίδευση ενηλίκων. Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Κουλαουζίδης, Γ. (2015). Αισθητική εμπειρία και μετασχηματισμός ή προσπαθώντας να συνδέσουμε μια εκπαιδευτική μεθοδολογία με τις θεωρητικές προσεγγίσεις της μετασχηματιστικής εκπαίδευσης. Εκπαίδευση Ενηλίκων, τεύχος 35, σελ. 4-15.
Mezirow, J. (2007). Μαθαίνοντας τα σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος: Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού. Στο Mezirow, J. & Συνεργάτες, Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση (σσ.43-71). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Mezirow, Jack (1990). How critical reflection triggers Transformative Learning. Στον Mezirow, Jack & Associates. Fostering critical reflection in adulthood: a guide to transformative and emancipatory learning. San Francisco: Jossey‐Bass. Στον Κόκκος, Α. (2017). Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο σχολείο και στην εκπαίδευση ενηλίκων. Αθήνα: ΕΕΕΕ.
Νικολάου, Γ. (2005). Διαπολιτισμική Διδακτική: Το νέο περιβάλλον, Βασικές αρχές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Perkins D., (1994). Life in the Mindful Classroom: Nurturing the Disposition of Mindfulness, Journal of Social Issues 56, no. 1 (2000), 27–47.
Pollard, A. (2005). Reflective teaching (2nd ed.). London: Continuum.
Πολέμη-Τοδούλου, Μ. (2005). Η Αξιοποίηση της Ομάδας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Σκούρτου, Ε. (2009). Η Γλωσσική Πολυμορφία στο Ελληνικό Σχολείο – Αντιφάσεις και Προοπτικές. Στον Ασκούνη, Ν. & Αδρούσου, Α. (επμλ). Πολιτισμική Ετερότητα και Ανθρώπινα Δικαιώματα, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Smith, H. W. (1975). Strategies of Social Research. The Methodological Imagination. London: Prentice-Hall, International, Inc. Στον Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, Μεταφραστές: Σταύρος Κυρανάκης, Ματίνα Μαυράκη, Χρυσούλα Μητσοπούλου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Thompson, J. (2002). Bread and Roses: Arts, Culture and Lifelong Learning. Leicester: NIACE. Στον Κόκκος, Α. και Συνεργάτες (2011). Εκπαίδευση μέσα από τις τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο.