Η αποτελεσματικότητα στις ομάδες: Η περίπτωση των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.)


Φωτεινή Μπουκουβάλα
https://orcid.org/0009-0004-4861-1561
Σοφία Μπουτσιούκη
Abstract

Interdisciplinarity is a key approach to various educational issues. The article presents the results of a survey, which was conducted among members of the interdisciplinary teams of the Centers for Interdisciplinary Assessment and Supportive Counselling (KE.D.A.S.Y.) using the “Team Effectiveness Diagnostic” questionnaire of the London Leadership Academy. The purpose of the research was to investigate the perceptions of the KE.D.A.S.Y. scientific staff regarding the degree of effectiveness of interdisciplinary teams and the factors that influence it. The analysis of the research findings showed that the participants feel more effective when working in interdisciplinary teams, especially in terms of achieving the goals and objectives set. On the contrary, they consider themselves less effective in processes involving immediate and effective problem solving, flexibility, constant role changes, and cooperation with other teams. The analysis of variance showed that experience, training and expertise play a significant role in achieving greater efficiency.

Article Details
  • Section
  • Εισηγήσεις
References
Αλεξιάδης, Α., & Περιστέρας, Β. (2000). Η αποδοτικότητα-αποτελεσματικότητα στη δημόσια Διοίκηση. Διοικητική Ενημέρωση, 18, 25-38.
Βαξεβανίδου, Μ., & Ρεκλείτης, Π. (2012). Management Ανθρώπινων Πόρων. Αθήνα: Προπομπός.
Βωνιάτη, Λ., Αρμοστής, Σ., Γεωργίου, Ρ., & Ταφιάδης, Δ. (2022). Συνεργατική προσέγγιση στη διεπιστημονική ομάδα επαγγελματιών υγείας. Archives of Hellenic Medicine/Arheia Ellenikes Iatrikes, 39(1).
Γαλάνη, Μ., & Τραγάκη, Ε. (2014). «Διεπιστημονική Συνεργασία: Η ανάπτυξη στρατηγικών συνεργασίας της ΕΔΕΑΥ με τους λοιπούς επαγγελματίες που εμπλέκονται στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία», στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΣΠΑ 2007-2013) «Ανάπτυξη υποστηρικτικών δομών για την ένταξη και συμπερίληψη στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Μετατροπή του Ειδικού Σχολείου σε Κέντρο Υποστήριξης Ειδικής Αγωγής Εκπαίδευσης».
Γεωργίου, Β. (2012). Η δημόσια διοίκηση στην Κύπρο-Διοικητικό Δίκαιο, νομολογία και εισαγωγή στη Διοικητική Επιστήμη. Λευκωσία: Εν τύποις.
Μαστοράκη, Ε. (2014). «Διεπιστημονική συνεργασία», στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος (ΕΣΠΑ 2007-2013) «Ανάπτυξη υποστηρικτικών δομών για την ένταξη και συμπερίληψη στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - Μετατροπή του Ειδικού Σχολείου σε Κέντρο Υποστήριξης Ειδικής Αγωγής Εκπαίδευσης»- Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Επιμορφωτών - Πολλαπλασιαστών: Δ/ντών Κέντρων ΣΔΕΥ, Ψυχολόγων και Κοινωνικών Λειτουργών.
Μιχαηλίδης, Α. & Ζήκος, Ν. (2016). Η διεπιστημονικότητα ως επιστημολογικό ζήτημα: ένα διαρκές διακύβευμα στην έρευνα και στη σύγχρονη εκπαίδευση. Χημικά Μηχανικά, 10(7), 13-18.
Φίσερ, Ρ., & Σαρπ, Α. (2002). Παραγωγικότητα και συλλογική εργασία. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Ξενόγλωσση
Abaker, M. O. S. M., Al-Titi, O. A. K., & Al-Nasr, N. S. (2019). Organizational policies and diversity management in Saudi Arabia. Employee Relations: The International Journal, 41(3), 454-474.
Abdeldayem M. M, Aldeeb H. M., Abbad M. M. (2020). Role of human resources planning in raising the efficiency of the organizational structures: Evidence from Bahrain. Global Scientific Journals, 8(3), 1281-1295.
Alam, M.T. (2011). Factors affecting teachers motivation. International Journal of Business and Social Science, 2(1), 298-304. Ανακτήθηκε στις 10 Ιανουαρίου 2023 από http://www.ijbssnet.com/journals/Vol._2_No._1%3B_January_2011/30.pdf.
Belal, Z. (2014). The contribution of work teams in information management. Research submitted for master’s degree, Biskra, Algeria.
Cameron, K. S., & Whetten, D. A. (Eds.). (2013). Organizational effectiveness: A comparison of multiple models. Academic Press.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Doig, B., & Williams, J. (2019). Conclusion to Interdisciplinary Mathematics Education. In B. Doig, J. Williams, D. Swanson, R. Borromeo, & P. Drake (Eds.), Interdisciplinary Mathematics Education. The state of the art and beyond (pp. 299–302). Cham, Switzerland: Springer.
Edmondson, A. C., & Harvey, J. F. (2018). Cross-boundary teaming for innovation: Integrating research on teams and knowledge in organizations. Human Resource Management Review, 28(4), 347-360.
Jacobs, J. A., & Frickel, S. (2009). Interdisciplinarity: A critical assessment. Annual Review of Sociology, 35, 43-65.
Katzenbach, J. R., & Smith, D. K. (2015). The wisdom of teams: Creating the high performance organization. Harvard Business Review Press.
Kozlowski, S. W. J., & Bell, B. S. (2003). Work groups and teams in organizations. In W. C. Borman, D. R. Ilgen, & R. J. Klimoski (Eds.), Handbook of Psychology, V. 12: Industrial and organizational Psychology (333-375). Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Mathieu, J., Maynard, M. T., Rapp, T., & Gilson, L. (2008). Team effectiveness 1997-2007: A review of recent advancements and a glimpse into the future. Journal of Management, 34(3), 410-476.
Moirano, R., Sánchez, M.A., & Štěpánek, L. (2020). Creative interdisciplinary collaboration: a systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 35. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.100626.
Parjanen, S., & Hyypiä, M. (2019). Innotin game supporting collective creativity in innovation activities. Journal of Business Research, 96, 26-34.
Shahid, S., & Din, M. (2021). Fostering psychological safety in teachers: The role of school leadership, team effectiveness & organizational culture. International Journal of Educational Leadership and Management, 9(2), 122-149. DOI:10.17583/ijelm.2021.6317
Singh, A. K., & Muncherji, N. (2007). Team effectiveness and its measurement: A framework. Global Business Review, 8(1), 119–133. DOI: https://doi.org/10.1177/097215090600800108.
Tannenbaum, S., & Salas, E. (2020). Teams that work: the seven drivers of team effectiveness. Oxford University Press.
Tohidi, H. (2011). Teamwork productivity & effectiveness in an organization base on rewards, leadership, training, goals, wage, size, motivation, measurement and information technology. Procedia Computer Science, 3, 1137-1146.
Van den Beemt, A., MacLeod, M., Van der Veen, J., Van de Ven, A., Van Baalen, S., Klaassen, R., & Boon, M. (2020). Interdisciplinary engineering education: A review of vision, teaching, and support. Journal of engineering education, 109(3), 508-555.
Van Teijlingen, E., Regmi, P., Adhikary, P., Aryal, N., & Simkhada, P. (2019). Interdisciplinary research in public health: not quite straightforward. Health Prospect. Journal of Public Health, 18(1), 4-7.
Venville, G., Rennie, L.J., Wallace, J. (2012). Curriculum integration: Challenging the assumption of school science as powerful knowledge. In B.J. Fraser, K. Tobin, & C. McRobbie (Eds.), Second International Handbook of Science Education (pp. 737-749). Dordrecht, The Netherlands: Springer.
Williams, J. (2019). Introduction. In B. Doig, J. Williams, D. Swanson, R. Borromeo, & P. Drake (Eds.), Interdisciplinary Mathematics Education. The state of the art and beyond (pp. 9–12). Cham, Switzerland: Springer.
Νομοθεσία
Ν. 2817/2000 “Εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις” (ΦΕΚ Α'/78/14.03.2000).
Νόμος 3699/2008 “Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες” (ΦΕΚ Α΄/199/02.10.2008).
Ν. 4547/2018 “Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις” (ΦΕΚ Α΄/102/12.06.2018).
Ν. 4823/2021 “Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις” (ΦΕΚ Α΄/136/03.08.2021).