Ο αριθμός των μαθητών των Λυκείων επιδρά στο ετήσιο δημόσιο κόστος ανά μαθητή; Η περίπτωση των γενικών Λυκείων της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
Περίληψη
Στο πεδίο της εκπαίδευσης, αποτελούν βασικό πρόβλημα οι εκτιμήσεις των επιδράσεων του μεγέθους των δομών της σε εκπαιδευτικές, κοινωνικές και οικονομικές μεταβλητές. Στόχος της παρούσης εργασίας είναι η διερεύνηση της επίδρασης του μεγέθους των Γενικών Λυκείων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, στο ετήσιο δημόσιο κόστος ανά μαθητή, κατά τα σχολικά έτη 2007-08 και 2010-11. Δηλαδή πριν την οικονομική κρίση και κατά την διάρκεια αυτής. Η εμπειρική ανάλυση έγινε με μεθοδολογίες περιγραφικής στατιστικής και οικονομετρίας. Η ποσοτική ανάλυση αποκαλύπτει ότι το ανά μαθητή δημόσιο κόστος μειώνεται με την αύξηση του μεγέθους των σχολικών μονάδων. Επίσης το ανά μαθητή δημόσιο κόστος είναι λίγο μικρότερο στα σχολεία των αστικών περιοχών σε σχέση με τα σχολεία που βρίσκονται στις ημιαστικές και αγροτικές περιοχές. Το ανά μαθητή δημόσιο κόστος μειώθηκε, το 2010-11 σε σχέση με το 2007-08. Στην περίπτωση σχεδιασμού νέας αρχιτεκτονικής, προτείνεται το μέγεθος των Λυκείων να τείνει προς αυτό που εκτιμάται ως το βέλτιστο. Σε αυτή την εκδοχή θα υπάρξει σημαντική περιστολή του δημοσίου κόστους για την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Προτείνεται το χρηματικό ποσό που θα προκύψει από την περιστολή να επενδύεται ετησίως σε αποδοτικές δράσεις προώθησης, πρωτίστως της ποιότητας, στα πεδία της λυκειακής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης. Η εφαρμογή αυτής της πολιτικής θα συμβάλλει στη διαχρονική αύξηση της ποσότητας και βελτίωση της ποιότητας του ανθρώπινου κεφαλαίου, της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, παράγοντα «καταλύτη» για την προώθηση της ανάπτυξης, τη δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας και την κοινωνική συνοχή.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 1 (2016)
- Ενότητα
- Εισηγήσεις