Το Μέγεθος των Σχολικών Μονάδων επιδρά στο ανά Μαθητή Δημόσιο Κόστος; Εμπειρική Απόδειξη από τα Δημοτικά Σχολεία Δήμων της Περιφέρειας Αττικής


Δημοσιευμένα: Μαΐ 11, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Ετήσιο Δημόσιο Κόστος Μέγεθος Σχολικών Μονάδων
Κωνσταντίνα Παπαδοπούλου
Στέφανος Χανής
Κωνσταντίνος Τσαμαδιάς
Περίληψη

Ένα από τα ερωτήματα που απασχολούν τους οικονομολόγους της εκπαίδευσης, τους διευθύνοντες το σύστημα εκπαίδευσης αλλά και τους πολιτικούς που λαμβάνουν τις σχετικές αποφάσεις, είναι αν το μέγεθος (αριθμός των μαθητών) των σχολικών μονάδων επιδρά στο ετήσιο δημόσιο κόστος, ανά μαθητή. Συνακόλουθα δε τους απασχολεί η προσέγγιση του άριστου μεγέθους των σχολικών μονάδων. Η παρούσα εργασία διερευνά τα σχετικά ερωτήματα, στα δημοτικά σχολεία (παραδοσιακά / κλασικά και με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα) Δήμων του Νοτίου Τομέα Αθηνών. Στηρίζεται στη θεωρία του κόστους παραγωγής αφού οι δομές εκπαίδευσης θεωρούνται συστήματα παραγωγής. Χρησιμοποιεί διαστρωματικά στοιχεία για το σχολικό έτος 2013-2014. Εφαρμόζει μεθοδολογίες της στατιστικής και της οικονομετρίας. Εκτιμά την τετραγωνική συνάρτηση με εξαρτημένη μεταβλητή το ετήσιο δημόσιο κόστος ανά μαθητή και ανεξάρτητη τον  αριθμό των μαθητών στις σχολικές μονάδες. Στη συνέχεια προσδιορίζει τα ακρότατα της συνάρτησης. Τα εμπειρικά αποτελέσματα δείχνουν αρνητική, μη γραμμική, συσχέτιση του δημοσίου κόστους ανά μαθητή με το μέγεθος των σχολικών μονάδων. Επίσης αποκαλύπτουν ότι το μέγεθος των σχολικών μονάδων της περιοχής που μελετήθηκε είναι μικρό σε σχέση με το δυνητικά βέλτιστο. Ένας επανασχεδιασμός του συστήματος πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης με μέγεθος σχολικών μονάδων πλησίον του βέλτιστου θα οδηγούσε σε σημαντική περιστολή του ετήσιου δημόσιου κόστους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Βιογραφικά Συγγραφέων
Κωνσταντίνα Παπαδοπούλου
Εκπαιδευτικός Π.Ε, MSc Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Στέφανος Χανής
Δρ. Οικονομικής Επιστήμης Παν. Πειραιώς
Κωνσταντίνος Τσαμαδιάς, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Καθηγητής (Ομότ.)
Αναφορές
Ο.Ο.Σ.Α. (2011) Καλύτερες Επιδόσεις και Επιτυχείς Μεταρρυθμίσεις στην Εκπαίδευση, Συστάσεις για την Εκπαιδευτική Πολιτική στην Ελλάδα.
Conant, J. B. (1959) The child, the parent and the state. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Cubberley, E. (1922) Rural like and education: A study of the rural-school problem as a phase of the rural-life problem. NY, Houghton-Mifflin.
Kennedy, M. (2003) History in the making. American School & University, 75, 1-10.
Knoth Humlum, M. & Smith, N. (2015) The impact of School size and School consolidations on quality and equity in education. European Export Network on Economics of Education, Analytical report 24.
Stiefel, L., Berne, R., Iatarola, P., & Fruchter, N. (2000) High school size: Effects on budgets and performance in New York City. Educational Evaluation and Policy Analysis. 22(1), 27-39.
Wahlberg, H. J. & Wahlberg, H. J. III. (1994) What is useful policy information in school consolidation debates? Journal of Education Finance. 19, 292-318.