Η μετασχηματίζουσα μάθηση μέσα από την αισθητική εμπειρία στη διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια ερευνητική εφαρμογή σε Ρομά μαθητές Δημοτικού Σχολείου για την προσέγγιση της έννοιας «εκπαίδευση»


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Pομά μαθητές, μετασχηματίζουσα μάθηση, στερεοτυπικέςαντιλήψεις, αισθητική εμπειρία
Αρχοντία-Μυρτώ Παναγιωτακοπούλου
Γεώργιος Νικολάου
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να διερευνηθεί αν η εφαρμογή της μεθόδου της «Μετασχηματίζουσας Μάθησης μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» στους 20 μαθητές ΡομάΓ΄, Δ΄ και Ε΄  Τάξης που φοιτούν στο 13οΔημοτικό Σχολεία είναι τελέσφορη, έτσι ώστε οιεκείνοι να κατανοήσουν τα οφέλη της συμμετοχής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Για τον παραπάνω σκοπό ακολουθήσαμε και εστιάσαμε στα βήματα της μεθόδου της μετασχηματίζουσας μάθησης μέσα από την αισθητική εμπειρία. Επιπλέον χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της τριγωνοποίησης (triangulation) για την αναλυτική και επισταμένη διερεύνηση των ερευνητικών ερωτημάτων. Η έρευνά μας απέδειξε πως είναι αναγκαία η εφαρμογή εναλλακτικών και καινοτόμων πρακτικών όπως αυτή της μεθόδου της «Μετασχηματίζουσας Μάθησης μέσα από την Αισθητική Εμπειρία» προκειμένου οι συγκεκριμένοι μαθητές Ρομά της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης να κατανοήσουν τα οφέλη της συμμετοχής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Ανδρούσου, Α. (2000). Διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαιδευτική πρακτική. Στο: Α., Βαφέα (Επ.Εκδ.). Το πολύχρωμο σχολείο. Μια εμπειρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης μέσα από την τέχνη. Αθήνα: Κέντρο παιδαγωγικής και καλλιτεχνικής επιμόρφωσης Σχεδία.
Βασιλειάδου, Μ. & Παυλή-Κορρέ Μ. (2011). Η εκπαίδευση των Τσιγγάνων στην Ελλάδα. Αθήνα: ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Brookfield, S. D. (2012). Teaching for Critical Thinking. San Frascisco: JosseyBass.
Δανασσή-Αφεντάκη, A. (2015). Εισαγωγή στην παιδαγωγική, Εκδόσεις: Γρηγόρη.
Dewey, J. [1934 (1980)] Art as Experience. USA: The Penguin Group.
Gardner, H. (1990). Art Education and Human Development. Los Angeles: The Getty Education Institute for the Arts.
Ζαρίφης, Γ. (2009). Ο κριτικός στοχασμός στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές προεκτάσεις. Αθήνα: Παπαζήσης.
Κόκκος, Α. (2011β). Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόκκος, Α. (2017). Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο σχολείο και στην εκπαίδευση ενηλίκων. Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Κουλαουζίδης, Γ. (2015). Αισθητική εμπειρία και μετασχηματισμός ή προσπαθώντας να συνδέσουμε μια εκπαιδευτική μεθοδολογία με τις θεωρητικές προσεγγίσεις της μετασχηματιστικής εκπαίδευσης. Εκπαίδευση Ενηλίκων, τεύχος 35, σελ. 4-15.
Mezirow, J. (2007). Μαθαίνοντας τα σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος: Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού. Στο Mezirow, J. & Συνεργάτες, Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση (σσ.43-71). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Mezirow, Jack (1990). How critical reflection triggers Transformative Learning. Στον Mezirow, Jack & Associates. Fostering critical reflection in adulthood: a guide to transformative and emancipatory learning. San Francisco: Jossey‐Bass. Στον Κόκκος, Α. (2017). Εκπαίδευση και Χειραφέτηση: Μετασχηματίζοντας στερεοτυπικές αντιλήψεις στο σχολείο και στην εκπαίδευση ενηλίκων. Αθήνα: ΕΕΕΕ.
Νικολάου, Γ. (2005). Διαπολιτισμική Διδακτική: Το νέο περιβάλλον, Βασικές αρχές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Perkins D., (1994). Life in the Mindful Classroom: Nurturing the Disposition of Mindfulness, Journal of Social Issues 56, no. 1 (2000), 27–47.
Pollard, A. (2005). Reflective teaching (2nd ed.). London: Continuum.
Πολέμη-Τοδούλου, Μ. (2005). Η Αξιοποίηση της Ομάδας στην Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Σκούρτου, Ε. (2009). Η Γλωσσική Πολυμορφία στο Ελληνικό Σχολείο – Αντιφάσεις και Προοπτικές. Στον Ασκούνη, Ν. & Αδρούσου, Α. (επμλ). Πολιτισμική Ετερότητα και Ανθρώπινα Δικαιώματα, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Smith, H. W. (1975). Strategies of Social Research. The Methodological Imagination. London: Prentice-Hall, International, Inc. Στον Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας, Μεταφραστές: Σταύρος Κυρανάκης, Ματίνα Μαυράκη, Χρυσούλα Μητσοπούλου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Thompson, J. (2002). Bread and Roses: Arts, Culture and Lifelong Learning. Leicester: NIACE. Στον Κόκκος, Α. και Συνεργάτες (2011). Εκπαίδευση μέσα από τις τέχνες. Αθήνα: Μεταίχμιο.