Αντιλήψεις και προσδοκίες των επιχειρήσεων σχετικά με την πρακτική άσκηση των φοιτητών: Ποιοτική διερεύνηση μιας αλληλεπιδραστικής εμπειρίας


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
πρακτική άσκηση μάθηση στο χώρο εργασίας φοιτητής/φοιτήτρια πανεπιστήμιο επιχείρηση αγορά εργασίας
Σοφία Μπουτσιούκη
Μαριάνθη Καρατσιώρη
Βασίλειος Κόνιαρης
Αικατερίνη Τσαλαμπούνη
Περίληψη

Η παρούσα εργασία παρουσιάζει τα ευρήματα μιας ποιοτικής έρευνας που πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα Ιουλίου-Δεκεμβρίου 2022 σε εργοδότες και στελέχη επιχειρήσεων με αντικείμενο τη διερεύνηση των αντιλήψεών τους σχετικά με την πρακτική άσκηση των φοιτητών. Η ερευνητική μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν η συνέντευξη, ενώ μέσω της ανάλυσης περιεχομένου των απαντήσεων των ερωτώμενων διαμορφώθηκαν θεματικοί άξονες και διευκολύνθηκε η ποιοτική ανάλυσή τους. Η έρευνα ανέδειξε την εμπιστοσύνη των εκπροσώπων του κόσμου της εργασίας στο θεσμό της πρακτικής άσκησης, οι οποίοι κατέγραψαν στις απαντήσεις τους τα σημαντικά οφέλη για τους ασκούμενους και για τους φορείς υποδοχής. Από την άλλη, οι ερωτώμενοι υπογράμμισαν τον κίνδυνο αποθάρρυνσης των επιχειρήσεων από την προσφορά θέσεων πρακτικής άσκησης λόγω των πιθανών δυσκολιών πριν ή κατά την διάρκειά της. Μέσα από την ανάλυση διαφαίνεται η αξία των προγραμμάτων πρακτικής άσκησης ως πλαισίου αμοιβαίας μάθησης για τα πανεπιστήμια και τις επιχειρήσεις, το οποίο υποστηρίζει την ομαλή μετάβαση των νέων αποφοίτων στην αγορά εργασίας και την προαγωγή της καινοτομίας. Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του ερευνητικού έργου “Προγράμματα Πρακτικής Άσκησης στην Ανώτατη Εκπαίδευση” (Hi.Ed.WEP), το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ., μπορεί να αποτελέσει έναυσμα περαιτέρω διερεύνησης σχετικά με τη συμβολή των δρώντων της αγοράς εργασίας στη βελτίωση της μάθησης στο χώρο εργασίας και στην προετοιμασία των μελλοντικών αποφοίτων για την επαγγελματική τους ενσωμάτωση.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Abrudan, D., Lazar, C. M., & Munteanu, A.-I. (2012). Internship roles in training and professional development of students. Annals of Faculty of Economics, University of Oradea, Faculty of Economics, 1(1), 986–991.
Alawamleh, M., & Mahadin, B. K. (2022). Will university internship secure you a job? Interplaying factors from an emerging market perspective. Education+ Training, 64(4), 491-515.
Baert, S., Neyt, B., Siedler, T., Tobback, I., & Verhaest, D. (2021). Student internships and employment opportunities after graduation: A field experiment. Economics of Education Review, 83, 102–141. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2021.102141
Benati, K., & Fischer, J. (2020). Beyond human capital: student preparation for graduate life. Education+ Training, 63(1), 151-163.
Bhattacharya, S., & Neelam, N. (2018). Perceived value of internship experience: a try before you leap. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 8(4), 376–394. DOI: https://doi.org/10.1108/heswbl-07-2017-0044
Bilimoria, D. (1998). The theoretical content of what we teach in the management classroom: Needs and issues. Journal of Management Education, 22(6), 677–681. DOI: https://doi.org/10.1177/105256299802200601
Burnett, P. C. (2003). The impact of teacher feedback on student self-talk and self-concept in reading and mathematics. Journal of Classroom Interaction, 38(1), 11–16.
Chillas, S., Marks, A., & Galloway, L. (2015). Learning to labour: An evaluation of internships and employability in the ICT sector. Information Systems & Economics eJournal.
Chhinzer, N., & Russo, A. M. (2017). An exploration of employer perceptions of graduate student employability. Education+ Training, 60(1), 104-120.
Cohen, L., Manion, L., & Μorrison, Κ. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Crossley, J. C., Jamieson, L. M., & Brayley, R. E. (2007). Introduction to commercial recreation and tourism: an entrepreneurial approach (5th ed., pp. 309–310). Champaign, Illinois: Sagamore.
Dommeyer, C. J., Gross, B. L., & Ackerman, D. S. (2016). An exploratory investigation of college students’ views of marketing internships. Journal of Education for Business, 91(8), 412–419. DOI: https://doi.org/10.1080/08832323.2016.1251388
Gault, J., Leach, E., & Duey, M. (2010). Effects of business internships on job marketability: the employers’ perspective. Education + Training, 52(1), 76–88. DOI: https://doi.org/10.1108/00400911011017690
Gault, J., Redington, J., & Schlager, T. (2000). Undergraduate business internships and career success: Are they related? Journal of Marketing Education, 22(1), 45–53. DOI: https://doi.org/10.1177/0273475300221006
Goia, S., Marinaș, C. V., & Igret, R. Ș. (2017). A plea for quality in internship programmes – evidence from the business and administration students’ experience. Management & Marketing, 12(1), 49–60. DOI: https://doi.org/10.1515/mmcks-2017-0004
Grantz, R., & Thomas, M. (1996). Internships: Academic learning outcomes. NSEE Quarterly. Retrieved from https://digitalcommons.unomaha.edu/slcehighered/93
Jackson, D. (2016). Re-conceptualising graduate employability: the importance of pre-professional identity. Higher Education Research & Development, 35(5), 925-939. DOI: https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1139551
Ju, J., Emenheiser, D. A., Clayton, H. R., & Reynolds, J. S. (1998). Korean students’ perceptions of the effectiveness of their internship experiences in the hospitality industry in Korea. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 3(1), 37-44.
Jung, J., & Lee, S. J. (2016). Impact of internship on job performance among university graduates in South Korea. International Journal of Chinese Education, 5(2), 250-284. DOI: https://doi.org/10.1163/22125868-12340070
Kapareliotis, I., Voutsina, K., & Patsiotis, A. (2019). Internship and employability prospects: assessing student’s work readiness. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 9(4), 538-549.
Kattiyapornpong, U., & Almeida, S. (2022). An examination of comparative perspectives on international internships. Education+ Training, 64(1), 41-55.
Lee, C. S., & Chao, C. W. (2013). Intention to “leave” or “stay”–the role of internship organization in the improvement of hospitality students’ industry employment intentions. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 18(7), 749-765.
Lian, J., Liu, C., Li, W., & Yin, Y. (2018). A multi-skilled worker assignment problem in seru production systems considering the worker heterogeneity. Computers & Industrial Engineering, 118, 366–382. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cie.2018.02.035
Maelah, R., Muhammaddun Mohamed, Z., Ramli, R., & Aman, A. (2014). Internship for accounting undergraduates: comparative insights from stakeholders. Education + Training, 56(6), 482–502. DOI: https://doi.org/10.1108/et-09-2012-0088
MacDermott, C., & Ortiz, L. (2017). Beyond the business communication course: A historical perspective of the where, why, and how of soft skills development and job readiness for business graduates. IUP Journal of Soft Skills, 11(2), 7-24.
Ν. 4610/2019 «Συνέργειες Πανεπιστήμιων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πειραματικά́ σχολεία, Γενικά́ Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 70/τ.Α΄/7-05-2019).
Ν. 4957/2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των Α.Ε.Ι. με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις (ΦΕΚ 141/τ.Α΄/21-07-2022).
Narayanan, V. K., Olk, P. M., & Fukami, C. V. (2010). Determinants of internship effectiveness: An exploratory model. Academy of Management Learning & Education, 9(1), 61–80. DOI: https://doi.org/10.5465/AMLE.2010.48661191
Ng, P.M.L., Chan, J.K.Y., Wut, T.M., Lo, M.F., & Szeto, I. (2021). What makes better career opportunities for young graduates? Examining acquired employability skills in higher education institutions. Education + Training, 63(6), 852-871. DOI: https://doi.org/10.1108/ET-08-2020-0231
Nunley, J. M., Pugh, A., Romero, N., & Seals, R. A. (2016). The effects of unemployment and underemployment on employment opportunities. ILR Review, 70(3), 642–669. DOI: https://doi.org/10.1177/0019793916654686 O'Higgins, N., & Pinedo Caro, L. (2021). What makes for a “good” internship? In Andrew Stewart, Rosemary Owens, Niall O'Higgins, & Anne Hewitt (eds.), Internships, employability and the search for decent work experience (pp. 35-54). International Labour Organization, Edward Elgar Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.4337/9781800885042
Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε.-Α. (2019). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 24-37. DOI: https://doi.org/10.12681/jode.20634
Pitan, O.S., & Muller, C. (2020). Student perspectives on employability development in higher education in South Africa. Education + Training, 63(3), 453-471.
Seyitoğlu, F., & Yirik, S. (2014). Internship satisfaction of students of hospitality and impact of internship on the professional development and industrial perception. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 20(sup1), 1414–1429. DOI: https://doi.org/10.1080/10941665.2014.983532
Silva, P., Lopes, B., Costa, M., Seabra, D., Melo, A. I., Brito, E., & Dias, G. P. (2015). Stairway to employment? Internships in higher education. Higher Education, 72(6), 703–721. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-015-9903-9
Sokhanvar, Z., Salehi, K., & Sokhanvar, F. (2021). Advantages of authentic assessment for improving the learning experience and employability skills of higher education students: a systematic literature review. Studies in Educational Evaluation, 70, 101030.
Teed, D., & Bhattacharya, T. K. (2002). Benefits of an accounting and finance internship program to students, business organisations and universities. Journal of Accounting and Finance Research, 10(2), 95–102.
Thorpe-Dulgarian, T. (2008). The impact of internships on accounting students: A Bowie State University study – 2007. The Business Review, 10(1), 281–288.
Trosset, C., McCormack, H., & Leatham, R. (2019). The liberal arts learning outcomes of internships. Change: The Magazine of Higher Learning, 51(5), 28-35. DOI: https://doi.org/10.1080/00091383.2019.1652068
Winterton, J., & Turner, J.J. (2019). Preparing graduates for work readiness: an overview and agenda. Education + Training, 61(5), 536-551. DOI: https://doi.org/10.1108/ET-03-2019-0044
Yi, G. (2018). Impact of internship quality on entrepreneurial intentions among graduating engineering students of research universities in China. International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4), 1071-1087.
Yoo, S. C., & Morris, P. (2015). An exploratory study of successful advertising internships: A survey based on paired data of interns and employers. Journal of Advertising Education, 19(1), 5-16.
Zafiropoulos, K., Boutsiouki, S., Skiadas, D., Karatsiori, M., & Koniaris, V. (2022). Students' perceptions of traineeships in a Greek university: Incentives and barriers. Universal Journal of Educational Research, 10(12), 587-597. DOI: https://www.doi.org/10.13189/ujer.2022.101201