O ρόλος των στυλ διαπαιδαγώγησης και των μορφών τελειοθηρίας στην ψυχική υγεία των χαρισματικών παιδιών, εφήβων και ενηλίκων


Δημοσιευμένα: Ιουλ 28, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
στυλ διαπαιδαγώγησης τελειοθηρία χαρισματικότητα ψυχική υγεία
Γεώργιος Κυνηγόπουλος
Περίληψη

Παρότι έχει διεξαχθεί πλήθος ερευνών για το ρόλο των στυλ διαπαιδαγώγησης στην ακαδημαϊκή επίδοση των εφήβων, οι έρευνες που μελετούν το ρόλο τόσο αυτών όσο και των μορφών τελειοθηρίας στην ψυχική υγεία των χαρισματικών ατόμων είναι ελάχιστες. Καθώς πρόσφατα ευρήματα ανέδειξαν την υψηλή νοημοσύνη σε δυνητικό παράγοντα αύξησης του ρίσκου εμφάνισης ορισμένων διαταραχών σε χαρισματικά άτομα, η παρούσα έρευνα εστιάζει στους παράγοντες που σχετίζονται με την ψυχική τους υγεία. Από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας προέκυψε ότι το υποστηρικτικό στυλ διαπαιδαγώγησης επηρεάζει θετικά την ψυχοκοινωνική προσαρμογή τόσο των χαρισματικών όσο και των μη χαρισματικών εφήβων. Αντίθετα, προέκυψε ότι το αυταρχικό στυλ διαπαιδαγώγησης σχετίζεται με υψηλότερο ποσοστό εμφάνισης ψυχοκοινωνικών διαταραχών μόνο στους χαρισματικούς. Επιπρόσθετα, αναδείχθηκε ότι το υποστηρικτικό στυλ σχετίζεται με θετικές μορφές τελειοθηρίας, ενώ το αυταρχικό με αρνητικές μορφές. Καθώς στους χαρισματικούς ενήλικες κύριο παράγοντα ικανοποίησης από τη ζωή αποτελεί η εργασία όταν είναι 28 ετών και η σύναψη συζυγικής σχέσης μετά τα 33, τα συμπεράσματα της παρούσας έρευνας περιλαμβάνουν προτάσεις συμβουλευτικής σε δύο άξονες. Ειδικότερα, προτείνονται υποστηρικτικές παρεμβάσεις σε γονείς χαρισματικών παιδιών για τη βελτίωση του στυλ διαπαιδαγώγησής τους και σε χαρισματικά άτομα για την καλλιέργεια της αντίληψης ότι τα λάθη δε συνιστούν αποτυχίες αλλά μέρος της διαδικασίας μάθησης.

 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Λήψεις
Βιογραφικό Συγγραφέα
Γεώργιος Κυνηγόπουλος

Εκπαιδευτικός, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής