Το μοντέλο Ιδέες - Κόσμος - Τεκμήρια ως εργαλείο σχεδιασμού μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας για την Οικολογία


Δημοσιευμένα: Σεπ 14, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
ΔΜΑ μοντέλο ΙΚΤ Οικολογία
Χριστίνα Ντινολάζου
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα στοχεύει να διερευνήσει αν το θεωρητικό πλαίσιο Ιδέες-Κόσμος-Τεκμήρια (IKT) είναι κατάλληλο ως εργαλείο σχεδιασμού αποτελεσματικών Διδακτικών Μαθησιακών  Ακολουθιών (ΔΜΑ) για βασικές έννοιες της Οικολογίας. Για το σκοπό αυτό, δυο διαφορετικές εκδοχές μιας ΔΜΑ, που διέφεραν ως προς το αν χρησιμοποιήθηκε ή όχι το μοντέλο για το σχεδιασμό τους, σχεδιάστηκαν, εφαρμόστηκαν σε δυο διαφορετικά τμήματα και αξιολογήθηκαν. Τα αποτελέσματα τους συγκρίθηκαν, με κύριο εργαλείο ένα ερωτηματολόγιο ανίχνευσης εναλλακτικών ιδεών. Η περιγραφική ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι ενισχύθηκε περισσότερο η γνωστική εξέλιξη της ομάδας των μαθητών που συμμετείχαν στη ΔΜΑ της οποίας ο σχεδιασμός στηρίχθηκε στο μοντέλο ΙΚΤ.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εργασίες Υποψηφίων Διδακτόρων
Αναφορές
Τσελφές, Β. (2003). Μια πρόταση για τη διδασκαλία των Εργαστηριακών
Φυσικών Επιστημών στηριγμένη στην κατά Ian Hacking προσέγγιση της
«εσωτερικής ζωής» τους, στο Κ. Σκορδούλης & Λ. Χαλκιά (Eπιμ.), Η συμβολή της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας των Φυσικών Επιστημών στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Αθήνα: ΠΤΔΕ, ΕΚΠΑ, 259-271.
Burrow, A. K. (2018). Teaching introductory ecology with problem based learning. The Bulletin of the Ecological Society of America, 99 (1), 137-150.
Cid, C.R., and R.V. Pouyat (2013). Making ecology relevant to decision making: The human-centered, place-based approach. Frontiers in Ecology and the Environment 11:447-448. https://doi.org/10.1890/1540-9295-11.8.447
Duit, R. (2007). Science education research internationally: conceptions, research methods, domains of research. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(1), 3-15. https://doi.org/10.12973/ejmste/75369
Ju, E.J., and J.G. Kim (2011). Using soil seed banks for ecological education in primary school. Journal of Biological Education 45:93-101.
Hacking, I. (1992). The self-vindication of the laboratory sciences. In: A. Pickering (ed.) Science as Practice and Culture. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Hoskinson, A.-M., Barger, N. N., & Martin, A. P. (2014). Keys to a Successful Student-Centered Classroom: Three Recommendations. Bulletin of the Ecological Society of America, 95 (3), 281 - 292. https://doi.org /10.1890/0012-9623-95.3.281
Knapp, A. K., & D’ Avanzo, C. (2010). Teaching with principles: Toward more effective pedagogy in ecology. Ecosphere, 1 (6), 1-10. https://doi.org/10.1890/ES10-00013.1
Long, T.M., J.T. Dauer, K.M. Kostelnik, J.L. Momsen, S.A. Wyse, E.B. Speth, and D. Ebert-May ( 2014). Fostering ecoliteracy through model-based instruction. Frontiers in Ecology and the Environment 12: 138-139. https://doi.org/10.1890/1540-9295-12.2.138