Κατανόηση των Επιστημονικών Μοντέλων και των διαδικασιών μοντελοποίησης στη διδασκαλία θεμάτων Σύγχρονης Φυσικής: Βιβλιογραφική Ανασκόπηση στο Φωτοηλεκτρικό Φαινόμενο


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία διερευνητική μάθηση μοντέλα
Σταύρος Κουκιόγλου
https://orcid.org/0000-0001-8469-1483
Περίληψη

Το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα φαινόμενα της Κβαντομηχανικής. Με την αξιοποίηση του μοντέλου της σωματιδιακής φυσικής, κατέστη εφικτή η περιγραφή και η ερμηνεία του συγκεκριμένου φαινομένου, ανοίγοντας παράλληλα το δρόμο για την καθιέρωση της Κβαντομηχανικής. Στην παρούσα εργασία πραγματοποιείται ανασκόπηση της βιβλιογραφίας με απώτερο στόχο την ανάδειξη του Διδακτικού Μετασχηματισμού που χρησιμοποιείται για τη διδασκαλία του φωτοηλεκτρικού φαινομένου, σε μαθητές/-τριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε φοιτητές/-τριες αλλά και σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς. Επιπρόσθετα, διερευνάται αν και κατά πόσο το εν λόγω φαινόμενο καθώς και το μοντέλο της σωματιδιακής φύσης του φωτός δύναται να χρησιμοποιηθούν ως πλαίσιο για την ενίσχυση των επιστημολογικών αντιλήψεων μαθητών/-τριων δευτεροβάθμιάς εκπαίδευσης για με τα επιστημονικά μοντέλα.  

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Gilbert, J. K., & Justi, R. (2016). Approaches to Modelling-Based Teaching. Στο J. K. Gilbert & R. Justi (Επιμ.), Modelling-based Teaching in Science Education (τ. 9, σ. 57–80). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29039-3_4
Göhner, M. F., Bielik, T., & Krell, M. (2022). Investigating the dimensions of modeling competence among preservice science teachers: Meta‐modeling knowledge, modeling practice, and modeling product. Journal of Research in Science Teaching, 59(8), 1354–1387
Koukioglou, S., & Psillos, D. (2019). Enhancing Junior High School Students’ Epistemological Beliefs About Models in Science. Στο M. Tsitouridou, J. A. Diniz, & T. A. Mikropoulos (Επιμ.), Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education (τ. 993, σ. 468–476). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20954-4_35
McKagan, S. B., Handley, W., Perkins, K. K., & Wieman, C. E. (2009). A research-based curriculum for teaching the photoelectric effect. American Journal of Physics, 77(1), 87–94. https://doi.org/10.1119/1.2978181
Meheuet, M., & Psillos D. (2004). Teaching – learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, 26(5) 515-535. https://doi.org/10.1080/09500690310001614762
Moher D., Liberati A., Tetzlaff J., Altman D.G., The PRISMA Group (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoS Med 6(6): e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Petridou, E., Psillos, D., Hatzikraniotis, E., & Kallery, M. (2013). A Study on the Exploratory Use of Microscopic Models as Investigative Tools: The Case of Electrostatic Polarization. Στο G. Tsaparlis & H. Sevian (Επιμ.), Concepts of Matter in Science Education (τ. 19, σ. 199–212). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-5914-5_9
Psillos, D., & Kariotoglou, P. (2016). Theoretical Issues Related to Designing and Developing Teaching-Learning Sequences. Στο D. Psillos & P. Kariotoglou (Επιμ.), Iterative Design of Teaching-Learning Sequences (σ. 11–34). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7808-5_2
Schwartz, R. S. (2019). Modeling Competence in the Light of Nature of Science. Στο A. Upmeier zu Belzen, D. Krüger, & J. van Driel (Επιμ.), Towards a Competence-Based View on Models and Modeling in Science Education (τ. 12, σ. 59–77). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30255-9_4
Soulios, I., & Psillos, D. (2016). Enhancing student teachers’ epistemological beliefs about models and conceptual understanding through a model-based inquiry process. International Journal of Science Education, 38(7), Article 7. https://doi.org/10.1080/09500693.2016.1186304
Upmeier zu Belzen, A., van Driel, J., & Krüger, D. (2019). Introducing a Framework for Modeling Competence. Στο A. Upmeier zu Belzen, D. Krüger, & J. van Driel (Επιμ.), Towards a Competence-Based View on Models and Modeling in Science Education (τ. 12, σ. 3–19). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30255-9_1