Το Πρωτοποριακό Έργο του F. Halbwachs, οι Απαρχές της Γαλλόφωνης Παράδοσης της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και η Πρόσληψή της στον Ελληνικό Χώρο
Δημοσιευμένα:
Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Διδακτική των φυσικών επιστημών γαλλόφωνη παράδοση Francis Halbwachs
Περίληψη
Στην εργασία αυτή, μέσω της μελέτης περίπτωσης του Francis Halbwachs, ενός πρωτοπόρου Γάλλου ερευνητή της Διδακτικής της Φυσικής, θα σχολιάσουμε πλευρές της γαλλόφωνης παράδοσης του ερευνητικού αυτού πεδίου. Πιο συγκεκριμένα, θα περιγράψουμε τις τρεις φάσεις της πορείας του Halbwachs, από τη Θεωρητική Φυσική έως τη Διδακτική της Φυσικής, θα αναφερθούμε στα βασικά εννοιολογικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν το έργο του, καθώς και στη συμβολή του στην ανάπτυξη της γαλλόφωνης παράδοσης του πεδίου. Τέλος, θα σχολιάσουμε την πρόσληψη της παράδοσης αυτής στο ελληνικό χώρο και το μετασχηματισμό της σε αυτόχθονα ερευνητική παραγωγή.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βλαχάκης, Γ. (Επιμ.) (1996). Η Νευτώνεια Φυσική και η διάδοσή της στον ευρύτερο βαλκανικό χώρο. Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών ΕΙΕ. ISBN: 960-7022-84-X.
Γαβρόγλου, Κ. (2004). Το παρελθόν των επιστημών ως Ιστορία. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης. ISBN: 960 524 175 7.
Καριώτογλου Π. Π. (2021). Ο διδακτικός μετασχηματισμός περιεχομένου και η αναγκαιότητα στη Διδακτική φυσικών επιστημών: Ζητήματα, ευρήματα και προτάσεις. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, 1(1), 39–62. https://doi.org/10.12681/riste.27268.
Κολιόπουλος, Δ. (2004). Θέματα Διδακτικής των φυσικών επιστημών. Η συγκρότηση της σχολικής γνώσης. Μεταίχμιο. ISBN: 978-960-455-112-5.
Κολιόπουλος, Δ., & Μέλη, Κ. (2022). Η διδασκαλία της ενέργειας. Επιστημολογικές και διδακτικές διαστάσεις. University Studio Press. ISBN: 978-960-12-2522-7.
Κουμαράς, Π. (1989). Μελέτη της εποικοδομητικής προσέγγισης στην πειραματική διδασκαλία του Ηλεκτρισμού. Διδακτορική διατριβή. ΑΠΘ.
Ραβάνης, Κ. (1999). Οι φυσικές επιστήμες στην προσχολική εκπαίδευση. Διδακτική και γνωστική προσέγγιση: Τυπωθήτω. ISBN: 960-8041-21-x.
Ραβάνης, Κ. (2016). Εισαγωγή στη Διδακτική και τη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών. ISBN: 978-960-578-020-3.
Σταυρίδου, Ε. (1995). Μοντέλα φυσικών επιστημών και διαδικασίες μάθησης. Σαββάλας. ISBN: 960-460-014-1.
Arsac, G., Chevallard, Y., Martinand, J.L., & Tiberghien, A. (1994). La transposition didactique à l’épreuve. La Pensée Sauvage. ISBN: 2-85919-098-8.
Halbwachs, F. (1971). Causalité linéaire et causalité circulaire en physique. In M. Bunge, F. Halbwachs, T. Kuhn, J. Piaget & L. Rosenfeld Les théories de la causalité, (pp. 39-111). Presses Universitaires de France.
Halbwachs, F. (1975). La physique du maître entre la physique du physicien et la physique de l'élève. Revue Française de Pédagogie, 33, 19-29.
Halbwachs, F. (1978). Structure de la matière enseignée et développement conceptuel. Revue Française de Pédagogie, 45, 33-36.
Koliopoulos, D. (Ed.) (2025). Fragments of the history of Science Education: Homage to Francis Halbwachs. Review of Science, Mathematics & ICT Education (Special Issue), 19(1) [In press].
Matthews, M.R. (2024). Thomas Kuhn and Science Education. Science & Education, 33, 609–678. https://doi.org/10.1007/s11191-022-00408-1.
Piaget, J. & Garcia, R. (1971). Les explications causales. Presses Universitaires de France.
Sjöström, J., Frerichs, N., Zuin, V. G., & Eilks, I. (2017). Use of the concept of Bildung in the international science education literature, its potential, and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 53(2), 165–192. https://doi.org/10.1080/03057267.2017.1384649.