Ανάπτυξη και Εφαρμογή Διερευνητικής Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας για την Φύση της Επιστήμης και της Διερεύνησης με την Αξιοποίηση Ιστορικών Πειραμάτων: Η Περίπτωση του Griffith και των Avery-MacLeod-McCarty


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Διδακτική Μαθησιακή ακολουθία Φύση της Επιστήμης (ΦτΕ) Φύση της Επιστημονικής Έρευνας (ΦτΕE)
Έλενα Μακρή
Δημήτριος Σχίζας
https://orcid.org/0000-0003-4394-3124
Δημήτρης Ψύλλος
Περίληψη

Η εργασία εστιάζει στην ανάπτυξη και εφαρμογή μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (ΔΜΑ) σε μαθητές/τριες Γ’ Λυκείου στο μάθημα της Βιολογίας, η οποία συνδυάζει το περιεχόμενο του αναλυτικού προγράμματος με τη Φύση της Επιστήμης (ΦτΕ) και της Επιστημονικής Έρευνας (ΦτΕΕ). Η ΔΜΑ αναφέρεται στα ιστορικά πειράματα των Griffith και Avery, MacLeod και McCarty, ενσωματώνοντας τη χρήση προσομοιώσεων, την Ιστορία της Επιστήμης, την καθοδηγούμενη διερεύνηση καθώς και αναστοχαστικές δραστηριότητες. Η πιλοτική εφαρμογή της ΔΜΑ σε 9 μαθητές έδειξε ότι βελτιώθηκε η κατανόηση πτυχών της ΦτΕ και της ΦτΕΕ, έγιναν αντιληπτές παρερμηνείες και αναδείχθηκε ο ρόλος της δημιουργικότητας και της φαντασίας στη διαδικασία της επιστημονικής έρευνας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Capps, D., & Crawford, B. (2013). Inquiry-based instruction and teaching about nature of science: Are they happening? Journal of Science Teacher Education, 24, 497–526.
Guisasola, J., Zuza, K., Sarriugarte, P., and Ametller, J., ‘‘Research-based teaching-learning sequences in physics education: A rising line of research,’’ in The International Handbook of Physics Education Research: Special Topics, edited by M. F. Taşar and P. R. L. Heron (AIP Publishing, Melville, New York, 2023), 26-1.
Hjalmarson, M., Lesh, R., (2008). Engineering and Design Research: Intersections for Education Research and Design. In Anthony E. Kelly, John Y. Baek, Richard A. Lesh (Eds.) Handbook of Design Research Methods in Education. Routledge, pp. 96-110
Κaragianni, H., & Psillos, D. (2022). Investigating the effectiveness of Explicit and Implicit Inquiry-Oriented Instruction on Primary Students views about the non-linear nature of inquiry. International Journal of Science Education, DOI: 10.1080/09500693.2022.2050486
Mesci, G., Çavuş-Güngören, S., & Yesildag-Hasancebi, F. (2020). “Investigating the development of pre-service science teachers’ NOSI views and related teaching practices.” International Journal of Science Education, 42(1), 50-69. doi:10.1080/09500693.2019.1700316.
Psillos, D.; Kariotoglou, P. (2016) Theoretical Issues Related to Designing and Developing Teaching-Learning Sequences. In Iterative Design of Teaching-Learning Sequences Introducing the Science of Materials in European Schools; Psillos, D., Kariotoglou, P., Eds.; Springer: Dordrecht, The Netherlands, 2016; pp. 11–34.
Schizas, D., Psillos, D., & Stamou, G. (2023). Exploring secondary school biology teachers’ conceptions of scientific laws and methods. International Journal of Science Education,45(7), 503-520.
Schizas, D., Psillos, D., & Asimopoulos, S. (2024). Advancing scientific literacy: Integrating nature of science and nature of scientific inquiry in teaching Griffith’s and Avery-MacLeod-McCarty experiments. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 20(4), e2421.
Urry L., Cain M, Wasserman S., Minorsky P., Reece J. (2017). Cambell biology. New York: Pearson
Vorholzer, A., von Aufschnaiter, C. & Boone, W.J. (2020). Fostering Upper Secondary Students’ Ability to Engage in Practices of Scientific Investigation: a Comparative Analysis of an Explicit and an Implicit Instructional Approach. Res Sci Educ, 50, 333–359 (2020). https://doi.org/10.1007/s11165-018-9691-1