Ο Καθοδηγούμενος Αναστοχασμός στο Πλαίσιο Διερευνητικής Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Καθοδηγούμενος Αναστοχασμός, Καθοδηγούμενη Διερεύνηση, Πειραματικός Σχεδιασμός
Χρύσα Καραγιάννη
https://orcid.org/0000-0002-1697-6943
Δημήτριος Ψύλλος
Περίληψη

Η εργασία εξετάζει τη σημασία του καθοδηγούμενου αναστοχασμού στη βελτίωση των διερευνητικών πρακτικών σε μαθητές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στα πλαίσια μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας. Μέσω μιας καθοδηγούμενης διερευνητικής διδακτικής παρέμβασης 7 ωρών, 30 μαθητές/τριες της Ε’ Δημοτικού εξοικειώθηκαν με την πρακτική του πειραματικού σχεδιασμού, αναλύοντας τις διαστάσεις του και συμμετέχοντας σε αναστοχαστικές δραστηριότητες. Στα pοst tests φάνηκε  ότι οι μαθητές/τριες βελτίωσαν σημαντικά την πρακτική του πειραματικού σχεδιασμού και προχώρησαν σε αναγνώριση των διαστάσεών του. Ο καθοδηγούμενος αναστοχασμός θεωρούμε ότι μπορεί να συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση σύνθετων διερευνητικών πρακτικών. Προτείνεται η ενσωμάτωσή του στην εκπαιδευτική διαδικασία, για μετάβαση από τη δομημένη στη ανοιχτή διερεύνηση.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Χρύσα Καραγιάννη, 4ο ΔΣ ΠΕΡΑΑΙΑΣ

Εκπαιδευτικός ΠΕ 70 - Διευθύντρια στο 4ο ΔΣ Περαίας-Θεσσαλονίκης.  

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα στην κατεύθυνση Διδακτική των Θετικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών, ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Διδακτορικό Δίπλωμα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών, Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε., Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Συμμετοχές σε έργα:

1.«Δημιουργία πρωτότυπης μεθοδολογίας εκπαιδευτικών σεναρίων βασισμένων σε ΤΠΕ και δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων για τα μαθήματα της ελληνικής γλώσσας στη Α/μια και Β/θμιας εκπαίδευση», στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκαπίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (MIS: 296579), Φορέας Υλοποίησης: Κέντρο ελληνικής Γλώσσας (Από 16-12-2013 έως 31-08-2014)

 2.«Δημιουργία πρωτότυπης μεθοδολογίας εκπαιδευτικών σεναρίων βασισμένων σε ΤΠΕ και δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων για τα μαθήματα της ελληνικής γλώσσας στη Α/μια και Β/θμιας εκπαίδευση»,  στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκαπίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (MIS: 296579), Φορέας Υλοποίησης: Κέντρο ελληνικής Γλώσσας (Από 20-12-2014 έως 30-06-2015)

3.«Μελέτη της ανάπτυξης όψεων του επιστημονικού εγγραμματισμού μαθητευομένων σε συνθήκες τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης με τη χρήση διαδικτυακών εικονικών εργαστηρίων και την αξιοποίηση γεωγραφικών δεδομένων» (κωδ. MIS/ΟΠΣ 5002552). Το έργο εντάσσεται στη «Δράση Στρατηγικής Ανάπτυξης Ερευνητικών & Τεχνολογικών Φορέων» του προγράμματος ΕΠΑνΕΚ 2014-2020 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης-ΕΤΠΑ (2019-2021)

4.Ευρωπαϊκό έργο «HORIZON 2020: «Open Schools for Open Societies-OSOS» ως συντονίστρια και μέλος της παιδαγωγικής ομάδας του έργου OSOS του σχολείου, βάση της υπ’αρ. 17/16-05-2019 απόφασης του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. (ΑΔΑ: 6Σ9Ψ0ΞΛΔ-6ΛΨ) για το χρονικό διάστημα από 20/05/2019 έως 30/06/2020

5.Ευρωπαϊκό έργο ERASMUS+ KA3 «Reflecting for ChangeR4C» ως συντονίστρια της παιδαγωγικής ομάδας βάσει του υπ’αρ. 55/26-11-2020 απόφασης του Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. (ΑΔΑ: 6ΝΞ1ΟΞΛΔ-ΚΧΩ) για χρονικό διάστημα από 27/11/2020 έως 31/10/2021

6.«Εικονογραφημένο λεξικό φυσικής για το σχολείο: δημιουργώντας κόμβους έρευνας & καινοτομίας για τον επιστημονικό και γλωσσικό ακαδημαϊκό Γραμματισμό στη βασική εκπαίδευση (1607)», Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (2021-2023)

7.«Ψηφιακή Πλατφόρμα Κινηματογραφικών Ταινιών για τα Σχολεία» με κωδικό ΟΠΣ 5074743, με αναθέτουσα αρχή το «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ - ΕΚΚ» για την υλοποίηση Εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που θέλουν να κάνουν χρήση της ψηφιακής πλατφόρμας CINEDU με γνώμονα την εκπαιδευτική χρήσης της πλατφόρμας και τη σύνδεση της με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών της Α’βάθμιας και Β’βάθμιας εκπαίδευσης (διάρκειας 6 ωρών κάθε σεμινάριο). (Από 10/4/2023 έως 31-8-2023)

 

Αναφορές
Leijen, A., Valtna, K., Leijen, D. A. J., & Pedaste, M. (2012). How to determine the quality of students’ reflections? Studies in Higher Education, 37(2), 203–217.
Lefkos I, Psillos D, Hatzikraniotis E (2011). Designing experiments on thermal interactions by secondary-school students in a simulated laboratory environment. Research in Science and Technological Education, 29 (2), 189-204.
Karagianni, H., & Psillos, D. (2022). Investigating the effectiveness of explicit and implicit inquiry-oriented instruction on primary students’ views about the non-linear nature of inquiry. International Journal of Science Education, 44(4), 604-626. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2050486
Körkkö, M., Kyrö-Ämmälä, O., & Turunen, T. (2016). Professional development through reflection in teacher education. Teaching and Teacher Education, 55, 198–206. https://doi.org/10.1016/j.tate2016.01.014
Κοri, Κ., Mäeots, Μ., & Pedaste, Μ. (2014). Guided Reflection to Support Quality of Reflection and Inquiry in Web-based Learning. Science Direct, 112 (242-251).
Psillos, D. & Kariotoglou, P. (2016). Theoretical issues related to designing and developing teaching-learning sequences. In D. Psillos & P. Kariotoglou (Eds.), Iterative design of teaching-learning sequences, (11-34). Springer.
Swardt, H. C., Toit, H. S., & Botha, A. (2012). Guided reflection as a tool to deal with the theory– practice gap in critical care nursing students. Health SA Gesondheid. Journal of Interdisciplinary Health Sciences, 17(1)
Vorholzer, A., von Aufschnaiter, C. & Boone, W.J. (2020). Fostering Upper Secondary Students’ Ability to Engage in Practices of Scientific Investigation: A Comparative Analysis of an Explicit and an Implicit Instructional Approach. Res Sci Educ, 50, 333–359. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9691-