Σχεδιασμός Δραστηριοτήτων μη Τυπικής Εκπαίδευσης σε Έννοιες και Φαινόμενα Μαγνητισμού για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
διδακτική παρέμβαση (ΔΠ) διερευνητική μάθηση μαγνητισμός
Φωτεινή Τσερελη
Αναστάσιος Μολοχίδης
Περίληψη

Ο  μαγνητισμός, ένα φαινόμενο που διέπει την καθημερινότητά μας, συχνά παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση των μαθητών λόγω των αφηρημένων και σύνθετων εννοιών που τον διέπουν. Στην εργασία παρουσιάζεται η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για να σχεδιαστούν και να αναπτυχθούν δραστηριότητες μη – τυπικής εκπαίδευσης για την εισαγωγή των μαθητών της Β' Λυκείου ενός science club σε έννοιες και φαινόμενα του μαγνητισμού. Κεντρικός στόχος είναι ο διδακτικός μετασχηματισμός του γνωστικού αντικειμένου του μαγνητισμού, με σκοπό τη δημιουργία ενός διερευνητικού περιβάλλοντος μάθησης. Η εφαρμογή θα ολοκληρωθεί με μία επίσκεψη στο Εργαστήριο Μαγνητισμού & Μαγνητικών Υλικών του Τμήματος Φυσικής, όπου οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να φέρουν εις πέρας πειράματα σχετικά με τις έννοιες που μελέτησαν, αλλά και να γνωρίσουν ένα ερευνητικό κέντρο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ζουπίδης, Α. (2012). Διδασκαλία και μάθηση με τη χρήση μοντέλων φυσικών επιστημών και τεχνολογίας: εφαρμογή στα φαινόμενα της πλεύσης και της βύθισης [Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή] Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Ανακτήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2024 από: https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/28076
Afra, N. C., Osta, I., & Zoubeir, W. (2009). Students' alternative concepts about electricity and the effect of inquiry-based teaching strategies. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(1), 103-132. https://doi.org/10.1007/s10763-007-9106-7
Borges, A. T., & Gilbert, J. K. (1998). Models of magnetism. International Journal of Science Education, 20(3), 361–387. https://doi.org/10.1080/0950069980200308
Boudreaux, A., Shaffer, P. S., Heron, P. R., & McDermott, L. C. (2008). Student understanding of control of variables: Deciding whether or not a variable influences the behavior of a system. American Journal of Physics, 76(2), 163-170. https://doi.org/10.1119/1.2805235
Burgoon, J. N., Heddle, M. L., & Duran, E. (2010). Re-examining the similarities between teacher and student conceptions about physical science. The Journal of Science Teacher Education, 22(2), 101–114.https://doi.org/10.1007/s10972-010-9196-x
Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5(88-98). Ανακτήθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2024 από: https://fremonths.org/ourpages/auto/2008/5/11/1210522036057/bscs5efullreport2006.pdf
Chatterjee, H. J., & Hannan, L. (Επιμ.). (2015). Engaging the senses: object-based learning in higher education. Ashgate Publishing, Ltd. ISBN 9780815399575
Dufresne, R. J., & Gerace, W. J. (2004). Assessing-to-learn: Formative assessment in physics instruction. The Physics Teacher, 42(7), 428-433. https://doi.org/10.1119/1.1804662
Duit, R., Gropengießer, H., Kattmann, U., Komorek, M., & Parchmann, I. (2012). The model of educational reconstruction–A framework for improving teaching and learning science. Στο D. Jorde, J. Dillon, (επιμ.) Science education research and practice in Europe. Cultural Perpectives in Science Education, 5. 13-37. https://doi.org/10.1007/978-94-6091-900-8_2
Eick, C., Meadows, L., & Balkcom, R. (2005). Breaking into inquiry: Scaffolding Supports Beginning Efforts to Implement Inquiry in the Classroom. The Science Teacher, 72(7), 49-53
Griffith W.T., Brosing J. W. (2009). The Physics For Everyday Phenomena A Conceptual Introduction to Physics, 7η Εκδ. United State: Mc Graw Hill, p. 282. ISBN: 978-0073512204
Guisasola, J., Almudi, J. M., & Zubimendi, J. L. (2004). Difficulties in learning the introductory magnetic field theory in the first years of university. Science Education, 88(3), 443–464 https://doi.org/10.1002/sce.10119
Lemmer, M., Kriek, J., & Erasmus, B. (2020). Analysis of students’ conceptions of basic magnetism from a complex systems perspective. Research in Science Education, 50, 375-392. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9693-z
Michelini, M., & Vercellati, S. (2012). Pupils explore magnetic and electromagnetic phenomena in CLOE labs. Latin American Journal of Physics Education, 1(10), 10-15. Ανακτήθηκε στις 20/2/25 από: https://www.fisica.uniud.it/~vercellati/Articoli/Latin_American_Journal_Vercellati.pdf
Pek, L. S., Khusni, H. K., Yob, F. S. C., Zaid, N. N. M., Ne’matullah, K. F., Mee, R. W. M., & Azli, N. S. S. (2024). Children's Literacy Skills Development through Non-Formal Education: A Scoping Review. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(4), 1505-1513. Ανακτήθηκε στις 20/2/25 από: https://eric.ed.gov/?id=EJ1442521