Μαθητές και Μαθήτριες της Ε’ και Στ' Δημοτικού Οραματίζονται το Μέλλον της Περιοχής της Φλώρινας ως προς τα Ενεργειακά Ζητήματα μέσω Ιχνογραφημάτων: Μια Ποιοτική Έρευνα


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Φλώρινα ενεργειακά ζητήματα ιχνογραφήματα δημοτικό σχολείο
Μαρίνα Μπασούρη
Αναστάσιος Παπανικολάου
Περίληψη

Η παρούσα ποιοτική έρευνα στοχεύει να διερευνήσει το πώς θα ήθελαν οι μαθητές/τριες που φοιτούν στην Ε’ και Στ’ τάξη των δημοτικών σχολείων της πόλης της Φλώρινας να είναι η περιοχή τους ως προς τις πηγές ενέργειας έπειτα από 20 χρόνια. Για την επίτευξη αυτού του στόχου συλλέχθηκαν 149 ιχνογραφήματα, μέσω της διανομής γραπτού ερωτηματολογίου στα δημοτικά σχολεία της πόλης της Φλώρινας, και αναλύθηκαν περιγραφικά και θεματικά. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ότι οι μαθητές/τριες οραματίζονται για το μέλλον της περιοχής τους ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά από αυτές που δεσπόζουν σήμερα στο τοπίο της περιοχής, όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αβραμοπούλου, Η. (2022). Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στη Μεταλιγνιτική Εποχή: Η Περιβαλλοντική Αποκατάσταση των Ορυχείων. Μεταπτυχιακή διατριβή. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα.
Alerby, E. (2000). A Way of Visualizing Children’s and Young People’s Thoughts about the Environment: A study of drawings. Environmental Education Research, 6(3), 205–222. https://doi.org/10.1080/13504620050076713
Barraza, L., & Robottom, I. (2008). Gaining Representations of Children's and Adults' Constructions of Sustainability Issues. International Journal of Environmental and Science Education, 3(4), 179-191. EJ894859
Creswell, J.W. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (μτφ. Ν. Κουβαράκου). Εκδόσεις Ίων.
Dove, J.E., Everett, L.A., & Preece, P.F.W. (1999). Exploring a hydrological concept through children’s drawings. International Journal of Science Education, 21(5), 485–497. https://doi.org/10.1080/095006999290534
Κυρκοπούλου, Α., Τσακιρίδου, Ε., & Μαλανδράκης, Γ. (2016). Διερεύνηση των Γνώσεων Μαθητών Ε’ Δημοτικού Σχετικά με την Ενέργεια και το Ενεργειακό αποτύπωμα–Μια διδακτική Πρόταση (No. IKEECONF-2019-321, pp. 1169-1183). Διάδραση.
Μακατσώρη, Α. (2018). Απόψεις και προτάσεις πολιτών της Φλώρινας για τη βιωσιμότητα του τόπου τους/της περιοχής τους. Μεταπτυχιακή διατριβή. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα.
Μπανιτσιώτου, Ι. (2022). Ρύπανση και Περιβαλλοντική Προστασία στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας: Περιβαλλοντικός Γραμματισμός και αντιλήψεις των εμπλεκομένων ομάδων. Μεταπτυχιακή διατριβή. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Φλώρινα.
Stokas, D., Strezou, E., Malandrakis, G., & Papadopoulou, P. (2017). Greek primary school children’s representations of the urban environment as seen through their drawings. Environmental Education Research, 23(8), 1088-1114. https://doi.org/10.1080/13504622.2016.1219316
UN (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution 70/1. The United Nations General Assembly. Ανακτήθηκε από: un.org/en/development/desa/
population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_70_1_E.pdf
van Sommers, P. (1984). Drawing and cognition: Descriptive and experimental studies of graphic production processes. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511897672
ΥΠΕΝ (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας) (2019). Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. (ΦΕΚ 4893/Β’/31.12.2019) Αθήνα. Ανακτήθηκε από: https://ypen.gov.gr/energeia/esek/