Διαπραγμάτευση της Κλιματικής Αλλαγής ως Κοινωνικοεπιστημονικού Ζητήματος από Μαθητές/-τριες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Απρ 1, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
κλιματική αλλαγή κοινωνικοεπιστημονικά ζητήματα πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Αθανασία Κοκολάκη
Αιμιλία Μιχαηλίδη
https://orcid.org/0000-0003-1094-9407
Περίληψη

Η κλιματική αλλαγή (ΚΑ) αποτελεί ένα σύγχρονο κοινωνικοεπιστημονικό ζήτημα (ΚΕΖ) που απαιτεί  ανάληψη δράσης για την αντιμετώπιση και προσαρμογή στις επιπτώσεις της. Ωστόσο, η διδασκαλία της ΚΑ ως ΚΕΖ είναι περιορισμένη ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Σκοπός της εργασίας είναι να μελετηθεί το περιεχόμενο των διλημμάτων μαθητών/τριων δημοτικού σχετικά με προτεινόμενες λύσεις της ΚΑ. Στην έρευνα συμμετέχουν 11 μαθητές/τριες Ε’ τάξης, οι οποίοι αφού εξοικειώθηκαν με έννοιες επιστημονικού περιεχομένου, διατύπωσαν και ανέλυσαν τα διλήμματα τους. Δεδομένα συλλέχθηκαν από τα φύλλα εργασίας των μαθητών/τριων. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μαθητές/τριες θίγουν διλήμματα εστιάζοντας σε ποικίλα θέματα όπως προσωπικές συνήθειες, κοινωνικές, ηθικές πτυχές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bianchi, G., Pisiotis, U., & Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp: The European sustainability competence framework. Publications Office of the European Union.
Bryman, A. (2017). Social research methods (5th ed.). Oxford University Press.
Byrne, J., Ideland, M., Malmberg, C., & Grace, M. (2014). Climate change and everyday life: Repertoires children use to negotiate a socio-scientific issue. International Journal of Science Education, 36(9), 1491-1509. https://doi.org/10.1080/09500693.2014.891159
IPCC. (2023). Climate change 2023: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (H. Lee & J. Romero, Eds.) (pp. 1-34). IPCC, Geneva, Switzerland.
Sadler, T. D., Barab, S. A., & Scott, B. (2007). What do students gain by engaging in socioscientific inquiry?. Research in science education, 37(4), 371-391. https://doi.org/10.1007/s11165-006-9030-9
Sadler, T. D., Foulk, J. A., & Friedrichsen, P. J. (2017). Evolution of a model for socio-scientific issue teaching and learning. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 5(2), 75-87. https://doi.org/10.18404/ijemst.55999
Wiek, A., Withycombe, L., & Redman, C. L. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability science, 6, 203-218. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6