Σχολεία Ανοικτά στην Προστασία του Κλίματος και την Εξοικονόμηση Ενέργειας, 2017-2019, Βερολίνο-Αθήνα


Δημοσιευμένα: Απρ 1, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα κλιματικός και ενεργειακός γραμματισμός
Παναγιώτης Πήλιουρας
Βασιλική Ιωακειμίδου
https://orcid.org/0000-0003-2262-9806
Περίληψη

Τη διετία 2017-2019 σχεδιάστηκε, αναπτύχθηκε και αξιολογήθηκε το πρόγραμμα Σχολεία ανοικτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας, 2017-2019, Βερολίνο-Αθήνα με στόχευση την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση μαθητών/τριών, της ευρύτερης σχολικής κοινότητας και την τοπικής κοινωνίας, καθώς και τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας στα σχολικά κτίρια. Συμμετείχαν 72 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου της Αθήνας, 198 εκπαιδευτικοί και 3.000 μαθητές/τριες. Για τις ανάγκες του προγράμματος διαμορφώθηκε και αξιοποιήθηκε στα σχολεία μία μεθοδολογία 10 βημάτων, αγοράστηκε και διακινήθηκε εξοπλισμός για πειραματισμό στα σχολεία, πραγματοποιήθηκαν επιμορφωτικές δράσεις με στόχο την επαγγελματική ανάπτυξη και υποστήριξη των εκπαιδευτικών. Υλοποιήθηκε τέλος έρευνα με ποσοτικού και ποιοτικού τύπου δεδομένα που ανέδειξαν την επίδραση του προγράμματος στους εμπλεκόμενους ανθρώπινους πόρους και τελικά προέκυψε ένας όγκος δεδομένων, αναλύσεων, ερμηνειών και προτάσεων προς εκμετάλλευση από τον Δήμο. Στην εργασία παρουσιάζεται η στοχοθεσία του προγράμματος, η φιλοσοφία του, τα βασικά καινοτομικά στοιχεία του όπως η προτεινόμενη μεθοδολογία και καλές πρακτικές, καθώς και κάποια βασικά αποτελέσματα από την έρευνα που ακολούθησε το πρόγραμμα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Δημοπούλου, Μ. (2020). Η εμπειρία από το πρόγραμμα “Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας”. Πρακτικά του 8ου Συνεδρίου της ΠΕΕΚΠΕ με τίτλο «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με στόχο την Αειφορία στην εποχή της κλιματική αλλαγής», 11-13 Σεπτεμβρίου 2020, Πάτρα(Διαδικτυακό). https://8cae4888-c422-468c-8c52-014899adf21b.filesusr.com/ugd/5d0af8_6be652a42874431880af01df4eedf8c4.pdf.
Δημοπούλου, Μ., Πήλιουρας, Π., Ιωακειμίδου, Β., & Τσολάκος, Π. (2020). Αποτελέσματα του προγράμματος «Σχολεία ανοικτά στην προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας»: Η οπτική των σχολικών μονάδων. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα & Πράξη, Τ.77-78, 8-25. ISSN 1792-3166 http://pc204.lib.uoi.gr/serp/index.php/serp/issue/view/35/showToc.
Ιωακειμίδου, Β., Τσολάκος, Π., Αϊδινόπουλος, Β., &Βλαχοστέργιου, Α. (2020α). Εμπόδια και δυσκολίες κατά την υλοποίηση του προγράμματος «Σχολεία ανοικτά στην προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας». Προτάσεις για το μέλλον. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα & Πράξη, Τ.77-78, 50-63. ISSN1792-3166 http://pc204.lib.uoi.gr/serp/index.php/serp/issue/view/35/showToc.
Ιωακειμίδου, Β., Πήλιουρας, Π., Τσολάκος, Π., & Κασούτας, Μ. (2020β). «Σχολεία ανοιχτά στην προστασία του κλίματος και στην εξοικονόμηση ενέργειας»: η οπτική των μαθητών. Πρακτικά του 8ου Συνεδρίου της ΠΕΕΚΠΕ με τίτλο «Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με στόχο την Αειφορία στην εποχή της κλιματική αλλαγής», 11-13 Σεπτεμβρίου 2020, Πάτρα(Διαδικτυακό). https://8cae4888-c422-468c-8c52-014899adf21b.filesusr.com/ugd/5d0af8_6be652a42874431880af01df4eedf8c4.pdf.
Lim, S., Reidak, J., Chau, M. H., Zhu, C. H., Guo, Q., Brooks, T. A., Roe, J. & Jacobs, G. M. (2023). Cooperative learning and the SDGs. Peachey Publications. https://payhip.com/b/obOwr
Mochizuki, Y. & Bryan, A. (2015). Climate Change Education in the Context of Education for Sustainable Development: Rationale and Principles. Journal of Education for Sustainable Development, 9(1), 4-26.10.1177/0973408215569109
Muench, S., Stoermer, E., Jensen, K., Asikainen, T., Salvi, M. & Scapolo, F. (2022).Towards a green and digital future. EUR 31075 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. ISBN 978-92-76-52451-9,doi:10.2760/977331, JRC129319.
Πήλιουρας, Π., Δημοπούλου, Μ., Ιωακειμίδου, Β., Τσολάκος, Π., Κασούτας, Μ., &Σταμούλης, Ε. (2020). Αποτελέσματα του προγράμματος «Σχολεία ανοικτά στην προστασία του κλίματος και την εξοικονόμηση ενέργειας»: Η οπτική των εκπαιδευτικών. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα & Πράξη, Τ.77-78, 26-37. ISSN 1792-3166 http://pc204.lib.uoi.gr/serp/index.php/serp/issue/view/35/showToc.
Piliouras, P. Ioakimidou, V., Dimopoulou, M., Tsolakos, P., & Plakitsi, K. (2021). Open Schools for Climate Protection and Energy Conservation Programme: The School’s Perspective. Regional Formation and Development Studies, V. 34(2), 167-178. ISSN 2029-9370 https://e-journals.ku.lt/journal/RFDS/article/2264/file/pdf.