Διδακτικά Σενάρια για τη Μείωση του Ενεργειακού Αποτυπώματος του Σχολείου με τη Χρήση του Διαδικτύου των Πραγμάτων


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Νικόλαος Τουμανίδης
Αριστοτέλης Γκιόλμας
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία περιγράφονται δύο διδακτικά σενάρια STEM με τη χρήση του Διαδικτύου των Πραγμάτων (ΔτΠ, ΙοΤ). Από τις εφαρμογές του ΔτΠ επιλέχθηκε η μέτρηση του ενεργειακού αποτυπώματος ενός σχολείου, με σκοπό να υιοθετήσουν οι μαθητές  συγκεκριμένες στάσεις και συμπεριφορές. Το πρώτο σενάριο αποσκοπεί στην αποφυγή άσκοπου ανάμματος του φωτισμού στις αίθουσες για τη μείωση κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και το δεύτερο στην αποφυγή άσκοπου ανοίγματος των παραθύρων για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της κεντρικής θέρμανσης του σχολείου.  Και στα δύο σενάρια σχεδιάζονται και υλοποιούνται διατάξεις με βάση το Arduino και τη χρήση κατάλληλων αισθητήρων. Με τη χρήση των τεχνολογιών αυτών το σχολείο καθίσταται Εξυπνο και Αειφόρο. Πρέπει να επισημανθεί ότι εκκρεμεί η εφαρμογή των σεναρίων σε τάξη.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αθανασίου Δ. (2024). Η σημασία των ελάχιστων προτύπων ενεργειακής κατανάλωσης. https://www.energygame.gr/arthra/426727/simasia-ton-elachiston-protypon-energeiakis-apodosis/. Τελευταία Πρόσβαση 8/12/24
Ιωσηφίδης Αθ (2017). Το Διαδίκτυο των Πραγμάτων με ματιά, Σημειώσεις Διαλέξεων. Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (1995). Οδηγίες για Θερμική – Οπτική Ανεση και Εξοικονόμηση Ενέργειας σε Δημόσια Σχολεία. http://www.cres.gr/kape/pdf/download/thermal_visual_comfort_in_schools_s.pdf. Τελευταία πρόσβαση 8/12/24
Λαμπρόπουλος Χ (2022). Διερεύνηση της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα στα δημοτικά σχολεία – Οι επιδράσεις του διοξειδίου του άνθρακα μέσα στις σχολικές αίθουσες. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. https://polynoe.lib.uniwa.gr/xmlui/bitstream/handle/11400/1757/Lampropoulos_17013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Μερέση Αικ (2010). Εξοικονόμηση ενέργειας στη σχολική αίθουσα μέσω του φυσικού φωτισμού. Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ, http://dx.doi.org/10.12681/eadd/22081
Τουμανίδης Ν (2022). Σενάρια Εκπαίδευσης STEM με Τεχνολογίες Κινητού και Διάχυτου Υπολογισμού και Διαδικτύου των Πραγμάτων, Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Doulos L.T, Kontadakis A et al (2019). Minimizing energy consumption for artificial light in a typical classroom of a Hellenic public school aiming for near Zero Energy Building using LED DC luminairies and daylight harvesting systems. Energy & Buildings, Volume 194, 201-217. https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2019.04.033
Foraster M, Esnaola M et al (2022). Exposure to road traffic noise and cognitive development in schoolchildren in Barcelona, Spain: A population-based cohort study. Plos Medicine, June 2022. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1004001
Sura I. M.A. & Marwah N (2021). Internet of Things in the Education Field. J. Phys.: Conf. Ser. 1897 012076. doi/org/10.1088/1742-6596/1897/1/012076