Η Διαφορετικότητα Βιολογίας και Φυσικής ως Διδακτικό Εργαλείο (και) στα Πλαίσια της STEM Διδασκαλίας


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Διαφορετικότητες Φυσικοχημεία/Βιολογία διδασκαλία εργαλείο
Κυριάκος Αθανασίου
https://orcid.org/0000-0003-4237-496X
Περίληψη

Η εισήγηση συνιστά προσπάθεια εποικοδομητικής χρήσης των διαφορών ανάμεσα στις λοιπές Φυσικές Επιστήμες (ΦΕ), με αιχμή του δόρατος τη Φυσική, και την Βιολογία (ΒΕ). Πιο συγκεκριμένα, ενθαρρύνεται το κοινό πλαίσιο της διδασκαλίας STEM ως διδακτικό εργαλείο για την διδασκαλία εννοιών σχετικών και με την επιστημολογία των δύο κλάδων, μέσω των επιστημολογικών διαφορών τους. Ως τέτοιες, προτείνονται: Η ύπαρξη ενοποιητικής θεωρίας στη διδασκαλία των ΒΕ καθώς και η απουσία «παγκόσμιων» νόμων ή ο ρόλος του πειράματος, των μαθηματικών και της Ιστορίας. Επιπλέον, συζητείται η κατανόηση των εννοιών «Κοινωνικές Προεκτάσεις» και «Κοινωνική Επιστήμη», καθώς και η ουσιοκρατία στη Φυσική, σε αντιδιαστολή με την μη-τυπολογική, «πληθυσμιακή οπτική», όπου τα συνεχή τυχαία λάθη και οι αποκλίσεις (μεταλλάξεις) στις ΒΕ συνιστούν τον κινητήριο μοχλό.    

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αθανασίου, Κ. (2015). Διδακτική της Βιολογίας. Έκδοση: Κάλλιππος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. ISBN 978-960-603-076-5
Γαβρόγλου, Κ. (2003). Iστορία της Φυσικής και της Xημείας, Τόμος Α΄. Εκδόσεις ΕΑΠ, Πάτρα.
AAAS (1990). Science For All Americans, Oxford University Press, New York.
Athanasiou, K. (2022). Teaching Evolution as the Unifying Theory of Biology via a University Course: Re Count of a Praxis. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 18(4), e2275. https://doi.org/10.21601/ijese/11976
Driver, R., Rushworth, P., Squires, A. & Wood-Robinson, (2000). Στο Κόκκοτας, Π., (επιμ.). Οικο-Δομώντας τις Έννοιες των Φυσικών Επιστημών: Μια Παγκόσμια Σύνοψη των Ιδεών των Μαθητών, Αθήνα: Τυπωθήτω. ISBN: 960-7643-841-4
Franklin, A. (1999). The Roles of Experiment. Physics in Perspective, 1, 35–53.
Gould, S. J., (1981). “Evolution as Fact and Theory”, pp. 254–55, originally appeared in Discover Magazine, May 1981.
Hanscom, T, & McVey, M. (2020). Regulation of Error-Prone DNA Double-Strand Break Repair and Its Impact on Genome Evolution. Cells, 9(7):1657. DOI: 10.3390/cells9071657
Loewe, L, and Hill, W. G. (2010). The population genetics of mutations: good, bad and indifferent. Philos Trans R SocLond B Biol Sci. 2010 Apr 27;365(1544):1153-67. https://doi.org/10.1098/rstb.2009.0317
Mayr, E. (1976). Evolution and the diversity of life: Selected essays, USA
Mayr, E. (2004). What Makes Biology Unique? Considerations on the Autonomy of Scientific Discipline. Cambridge University Press
National Association of Biology Teachers, (1995). Position Statement on Teaching Evolution, News & Views. June,4-5.
Pantin, C.F.A. (1968). Relations between the Sciences. Cabridge University Press.
Ross, G. (1984). Grand Unified Theories. Westview Press. ISBN 978-0-8053-6968-7.
Sosa, E, Kim, J., Fantl, J. & McGrath, M. (2008). Epistemology: An Anthology. John Wiley & Sons. σελ. 583. ISBN 978-1-4051-6966-0.