Διαλεκτική Συσχέτιση Παιχνιδιού και STEM στην Προσχολική Εκπαίδευση: Παράδειγμα Εφαρμογής ενός Εκπαιδευτικού Πειράματος


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
παιχνίδι πρόγραμμα επαγγελματικής ανάπτυξης προσχολική εκπαίδευση STEM
Ηρώ Ζαχαριάδη
Γλυκερία Φραγκιαδάκη
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια η ενοποιημένη διεπιστημονική προσέγγιση STEM αποτελεί μέρος της εκπαιδευτικής καθημερινότητας στην προσχολική εκπαίδευση. Συγχρόνως, το παιχνίδι έχει αναγνωριστεί ως δυναμικό μέσο ανάπτυξης του παιδιού και σημαντικό εργαλείο μάθησης. Λαμβάνοντας αυτά υπόψη, στην παρούσα εργασία παρουσιάζονται τα αρχικά αποτελέσματα από την εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού πειράματος, που πραγματοποιήθηκε με 5 εκπαιδευτικούς προσχολικής ηλικίας. Σε συνεργασία με την ερευνήτρια σχεδίασαν και υλοποίησαν δραστηριότητες στοχεύοντας την επίτευξη της ισορροπημένης σύζευξη μεταξύ STEM μάθησης και παιχνιδιού. Μέσα από την ανάλυση βιντεοσκοπήσεων κατά των σχεδιασμό και υλοποίηση δραστηριοτήτων, τις ομάδες εστίασης αλλά και τις stimulated recall interviews παρουσιάζονται οι τρόποι επίτευξης της διαλεκτικής αυτής συσχέτισης στην πράξη.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bulunuz, M. (2013). Teaching science through play in kindergarten: Does integrated play and science instruction build understanding? European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 226–249. https://doi.org/10.1080/1350293X.2013.789195
Dale Tunnicliffe, S., & Gkouskou, E. (2020). Science in action in spontaneous preschool play – an essential foundation for future understanding. Early Child Development and Care, 190(1), 54–63. https://doi.org/10.1080/03004430.2019.1653552
Fleer, M., Fragkiadaki, G., & Rai, P. (2020). STEM begins in infancy: Conceptual PlayWorlds to support new practices for professionals and families. International Journal of Birth and Parent Education. International Journal of Birth and Parent Education, 7(4), 27–31.
Fleer, M., Fragkiadaki, G., & Rai, P. (2022). The place of theoretical thinking in professional development: Bringing science concepts into play practice. Learning, Culture and Social Interaction, 32, 100591. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2021.100591
Fragkiadaki, G., Armeni, A., Zioga, S., & Ravanis, K. (2021). Dramatic play as a means to explore and support preschool children’s thinking about thermal insulation. Journal of Childhood, Education & Society, 2(3), Article 3. https://doi.org/10.37291/2717638X.20212395
Glauser-Abou Ismail, N., Pahl, A., & Tschiesner, R. (2022). Play-Based Physics Learning in Kindergarten. Education Sciences, 12(5), 300. https://doi.org/10.3390/educsci12050300
Hasmawaty, H., Usman, U., & Intisari, I. (2023). Improving Children’s Science Skills Through Play Activities in Outdoor Play. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 45–54. https://doi.org/10.26858/tematik.v9i1.47953
Hedegaard, M. (2008). The educational experiment. In Studying children: A cultural-historical approach (pp. 181–201). Open University Press.
Ma, Y., Fleer, M., Li, L., & Wang, Y. (2023). A cultural-historical study of how a conceptual playworld creates conditions for personally meaningful mathematics in the Chinese kindergarten context. European Early Childhood Education Research Journal, 31(6), 850–865.
MacDonald, A., Huser, C., Sikder, S., & Danaia, L. (2020). Effective Early Childhood STEM Education: Findings from the Little Scientists Evaluation. Early Childhood Education Journal, 48(3), 353–363. https://doi.org/10.1007/s10643-019-01004-9
Park, M.-H., Dimitrov, D. M., Patterson, L. G., & Park, D.-Y. (2017). Early childhood teachers’ beliefs about readiness for teaching science, technology, engineering, and mathematics. Journal of Early Childhood Research, 15(3), 275–291. https://doi.org/10.1177/1476718X15614040
Sliogeris, M., & Almeida, S. C. (2019). Young Children’s Development of Scientific Knowledge Through the Combination of Teacher-Guided Play and Child-Guided Play. Research in Science Education, 49(6), 1569–1593. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9667-6
Stephenson, T., Fleer, M., Fragkiadaki, G., & Rai, P. (2021). Teaching STEM through play: Conditions created by the conceptual playWorld model for early childhood teachers. Early Years. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09575146.2021.2019198
Vygotsky, L. S. (1966). Play and Its Role in the Mental Development of the Child. Soviet Psychology, 5(3), 6–18. https://doi.org/10.2753/RPO1061-040505036
Vygotsky, L. S. (1998). The Collected Works of L.S. Vygotsky Vol 5. Child Psychology. Translated and edited by R.W. Rieber and M.J. Hill. New York, NY: Plenum Press.
Vygotsky, L. S. (2004). Imagination and Creativity in Childhood. Journal of Russian and East European Psychology, 42(1), 7–97.