Ανάπτυξη και Εγκυροποίηση Εργαλείου Ανίχνευσης και Αξιολόγησης Επιστημονικού Συλλογισμού σε μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
επιστημονικός συλλογισμός Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση ψυχομετρικά χαρακτηριστικά εργαλείο αξιολόγησης εγκυρότητα αξιοπιστία
Γεώργιος Χιονάς
Αναστάσιος Εμβαλωτής
Περίληψη

Στην εισήγηση παρουσιάζεται η διαδικασία ανάπτυξης και εγκυροποίησης ενός πρωτότυπου εργαλείου ανίχνευσης και αξιολόγησης  δεξιοτήτων επιστημονικού συλλογισμού (Elementary Scientific Reasoning Questionnaire - ESRQ) για μαθητές/τριες Στ' Δημοτικού. Το ESRQ περιλαμβάνει 28 προτάσεις που αξιολογούν οκτώ διαστάσεις με τη βοήθεια των οποίων η διεθνής βιβλιογραφία λειτουργικοποιεί την έννοια του επιστημονικού συλλογισμού, εφαρμόστηκε σε 829 μαθητές/τριες και τα αποτελέσματα επιβεβαίωσαν τη μονοδιάστατη δομή των υποκλιμάκων συνοδευόμενη από ικανοποιητικούς δείκτες αξιοπιστίας και εγκυρότητας.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Cheung, G., Cooper-Thomas, H., Lau, R., & Wang, L. (2024). Reporting reliability, convergent and discriminant validity with structural equation modeling: A review and best-practice recommendations. Asia Pacific Journal of Management, 41(2), 745–783. https://doi.org/10.1007/s10490-023-09871-y
Coleman, A., Lorenzo, K., McLamb, F., Sanku, A., Khan, S., & Bozinovic, G. (2023). Imagining, designing, and interpreting experiments: Using quantitative assessment to improve instruction in scientific reasoning. Biochemistry and Molecular Biology Education, 51(3), 286–301. https://doi.org/10.1002/bmb.21727
Emden, M. (2021). Reintroducing “the” Scientific Method to Introduce Scientific Inquiry in Schools?: A Cautioning Plea Not to Throw Out the Baby with the Bathwater. Science and Education, 30(5), 1037–1073. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00235-w
Fischer, F., Kollar, I., Ufer, S., Sodian, B., Hussmann, H., Pekrun, R., Neuhaus, B., Dorner, B., Pankofer, S., Fischer, M., Strijbos, J. W., Heene, M., & Eberle, J. (2014). Scientific reasoning and argumentation: Advancing an interdisciplinary research agenda in education. Frontline Learning Research, 2(3), 28–45. https://doi.org/10.14786/flr.v2i3.96
Hu, L., & Bentler, P. (1995). Evaluating model fit. In R. H. Hoyle (Ed.), Structural equation modeling: Concepts, issues and application (pp. 77–99). Sage Publications, Inc.
Janoušková, S., Pyskatá Rathouská, L., Žák, V., & Urválková, E. S. (2023). The scientific thinking and reasoning framework and its applicability to manufacturing and services firms in natural sciences. Research in Science and Technological Education, 41(2), 653–674. https://doi.org/10.1080/02635143.2021.1928048
Opitz, A., Heene, M., & Fischer, F. (2017). Measuring scientific reasoning–a review of test instruments. Educational Research and Evaluation, 23(3–4), 78–101. https://doi.org/10.1080/13803611.2017.1338586
Pedaste, M., Baucal, A., & Reisenbuk, E. (2021). Towards a science inquiry test in primary education: development of items and scales. International Journal of STEM Education, 8(1), 1–19. https://doi.org/10.1186/s40594-021-00278-z
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., de Jong, T., van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C., Zacharia, Z. C., & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. In Educational Research Review (Vol. 14, pp. 47–61). Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
Peteranderl, S., & Edelsbrunner, P. (2020). The Predictive Value of Children’s Understanding of Indeterminacy and Confounding for Later Mastery of the Control-of-Variables Strategy. In Frontiers in Psychology (Vol. 11, p. 2613). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.531565
Schlatter, E., Molenaar, I., & Lazonder, A. W. (2020). Individual differences in children’s development of scientific reasoning through inquiry-based instruction: Who needs additional guidance? Frontiers in Psychology, 11, 904.