Η Σύνθεση Μαντινάδων στη Διδασκαλία Φυσικών Επιστημών από Μελλοντικούς Εκπαιδευτικούς: Η Ποίηση για τη Διασύνδεση Νοημάτων και Συναισθημάτων


Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
διεπιστημονικότητα εκπαίδευση εκπαιδευτικών ποίηση στη διδασκαλία φυσικών επιστημών τέχνη στην εκπαίδευση φυσικών επιστημών
Αργύρης Νιπυράκης
https://orcid.org/0000-0002-6075-1784
Μαρία Βαρελά
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα μελέτησε την ενσωμάτωση της Ποιητικής Τέχνης, συγκεκριμένα τη σύνθεση μαντινάδων, στην εκπαίδευση Φυσικών Επιστημών (ΦΕ) ως μια προσέγγιση που δύναται να αξιοποιήσει τις κοινωνικοπολιτισμικές προσλαμβάνουσες μαθητών από επαρχιακές περιοχές που παραδοσιακά έχουν άνιση πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους. 29 μελλοντικοί εκπαιδευτικοί στα πλαίσια ακαδημαϊκού μαθήματος ζητήθηκαν να συνθέσουν μαντινάδες σχετικές με ενότητες ΦΕ. Η ποιητική ανάλυση περιεχομένου των μαντινάδων ανέδειξε τη χρήση πληθώρας ποιητικών θεμάτων για την επικοινωνία περιεχομένου ΦΕ, ενώ έγινε συχνή χρήση μοντέλων και μεταφορών. Οι εκπαιδευτικοί, αν και αναγνώρισαν πολλαπλά οφέλη  από μια τέτοια προσέγγιση, όπως η προσέλκυση ενδιαφέροντος και καλλιέργεια φαντασίας και δημιουργικότητας, επικεντρώθηκαν κυρίως σε ιδέες ΦΕ  στις αναφορές τους σχετικά με τον τρόπο σύνθεσης  των μαντινάδων. Τα πορίσματα της έρευνας συνηγορούν για τη χρήση της Τέχνης στη διδασκαλία και μάθηση ΦΕ.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Καλογεράκης, Γ. (2016). Ιαμβικός δεκαπεντασύλλαβος, οι Μαντινάδες και οι Ρίμες. [Iambic Fifteen-syllable poems, Madinathes, and Rhymes]
Hadzigeorgiou, Y. (2016). Imaginative Science Education: The Central Role of Imagination in Science Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29526-8
Halkia, K., & Mantzouridis, D. (2005). Students’ views and attitudes towards the communication code used in press articles about science. International Journal of Science Education, 27(12), 1395-1411. https://doi.org/10.1080/09500690500102912
Illingworth, S. (2022). Science communication through poetry. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-96829-8
Jacobson, S. K., Seavey, J. R., & Mueller, R. C. (2016). Integrated science and art education for creative climate change communication. Ecology and Society, 21(3). https://doi.org/10.5751/es-08626-210330
Liu, S. C., & Lin, H. S. (2014). Primary teachers' beliefs about scientific creativity in the classroom context. International Journal of Science Education, 36(10), 1551-1567. https://doi.org/10.1080/09500693.2013.868619
Varelas, M., Becker, J., Luster, B., & Wenzel, S. (2002). When genres meet: Inquiry into a sixth‐grade urban science class. Journal of Research in Science Teaching, 39(7), 579-605. https://doi.org/10.1002/tea.10037
Varelas, M., Pappas, C. C., Tucker‐Raymond, E., Kane, J., Hankes, J., Ortiz, I., & Keblawe‐Shamah, N. (2010). Drama activities as ideational resources for primary‐grade children in urban science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 47(3), 302-325. https://doi.org/10.1002/tea.20336
Varelas, M., Kotler, R. T., Natividad, H. D., Phillips, N. C., Tsachor, R. P., Woodard, R., Guttierez, M., Melchor, M. A., & Rosario, M. (2021). “Science theatre makes you good at science”: Affordances of embodied performances in urban elementary science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 59(4), 493-528. https://doi.org/10.1002/tea.21735
Woodard, R., Diaz, A. R., Phillips, N. C., Varelas, M., Tsachor, R., Kotler, R., Rock, R., & Melchor, M. (2024). ‘Be Creative and Have Fun’: elementary‐aged children's digital and embodied composing in science. Literacy, 58(2), 167-177. https://doi.org/10.1111/lit.12365