Μπορεί η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη να βοηθήσει τους/τις Εκπαιδευτικούς στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών;


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη, φυσικές επιστήμες, μηχανική προτροπής, ChatGPT, Magic School
Δημήτριος Σωτηρόπουλος
https://orcid.org/0000-0001-7367-5760
Περίληψη

Στο εργαστήριο, οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες εκπαιδευτικοί θα γνωρίσουν μια σειρά από  δωρεάν εργαλεία παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (GenAI), που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πεδίο των Φυσικών Επιστημών. Αρχικά, οι εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές συνομιλίας σε μια σειρά από ChatBots και μέσω παραδειγμάτων εφαρμογής, θα προσεγγίσουν τις δυνατότητες χρήσης τους. Με βάση αυτή τη διαδικασία οι εκπαιδευτικοί, θα διερευνήσουν τους τρόπους αξιοποίησης και ανάλογων εργαλείων στην καθημερινή τους εκπαιδευτική προετοιμασία, βιώνοντας στην πράξη το πώς μπορεί η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη να τους/τις βοηθήσει αποτελεσματικά στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Βιογραφικό Συγγραφέα
Δημήτριος Σωτηρόπουλος, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής

Ο Δρ. Δημήτριος Σωτηρόπουλος είναι φυσικός και σπούδασε στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, με μεταπτυχιακές σπουδές στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και διδακτορικό δίπλωμα στην Ψηφιακή Εκπαιδευτική Τεχνολογία στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες από το Παιδαγωγικό Τμήμα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη διερεύνηση της -μαθησιακά ωφέλιμης- ενσωμάτωσης κάθε μορφής ψηφιακής τεχνολογίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και ειδικότερα στην εκπαίδευση STEaM. Εδώ : https://evreca.edu.gr/en μπορείτε να έχετε πρόσβαση στην πλατφόρμα υποστήριξης και καθοδήγησης για τη δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων, που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της μεταδιδακτορικής του έρευνας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σήμερα είναι μέλος του Εργαστηριακού και Διδακτικού Προσωπικού του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο γνωστικό αντικείμενο «Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και Εφαρμογές ΤΠΕ στην Εκπαίδευση». Προηγουμένως, στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, έχει διδάξει επί έξι χρόνια μαθήματα στο πεδίο «Πληροφορική στην Εκπαίδευση». Έχει επίσης διδάξει το μάθημα «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Τεχνολογία» σε μεταπτυχιακούς φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.

Αναφορές
Κώτσης, Κ.Θ. (2025). Χρήση του ChatGPT για τη Διδασκαλία της Φυσικής με Πειράματα στο Δημοτικό Σχολείο, Στο Κώτσης Κ.Θ.& Στύλος Γ., (Επιμέλεια), Πείραμα και Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών, Επετειακός Τόμος για τα 40 χρόνια του ΠΤΔΕ Ιωαννίνων, Εργαστήριο Εκπαίδευσης και Διδασκαλίας της Φυσικής, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. ISBN: 978-618-82063-5-9
Cain, W. (2024). Prompting change: Exploring prompt engineering in large language model AI and its potential to transform education. TechTrends, 68(1), 47–57. https://doi.org/10.1007/s11528-023-00896-0
Goodale, T. (2024). Using Generative AI to help with statistical test selection and analysis. MSOR Connections. https://doi.org/10.21100/msor.v22i3.1485
Freiberger, V., & Buchmann, E. (2024). Fairness Certification for Natural Language Processing and Large Language Models. ArXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2401.01262
Lee, E., Dae il, N. G., An, G., Lee, S., & Lim, K. (2023). ChatGPT-based debate game application utilizing prompt engineering. Proceedings of the 2023 International Conference on Research in Adaptive and Convergent Systems. https://doi.org/10.1145/3599957.3606244
Polverini, G., & Gregorcic, B. (2024, July 10-11). Performance of freely available vision-capable chatbots on the test for understanding graphs in kinematics. Paper presented at Physics Education Research Conference 2024, Boston, MA. Ανακτήθηκε στις 12/12/2024 από: https://www.compadre.org/Repository/document/ServeFile.cfm?ID=16919&DocID=5986
Spasic, A., & Jankovic, D. (2023). Using ChatGPT standard prompt engineering techniques in lesson preparation: Role, instructions and seed-word prompts. 2023 58th International Scientific Conference on Information, Communication and Energy Systems and Technologies (ICEST), (pp. 47–50). https://doi.org/10.1109/icest58410.2023.10187269
Sun, G. H. (2024). Prompt Engineering for Nurse Educators. Nurse Educator. https://doi.org/10.1097/NNE.0000000000001705
Temsah M, Altamimi I, Jamal A, et al. (September 06, 2023) ChatGPT Surpasses 1000 Publications on PubMed: Envisioning the Road Ahead. Cureus 15(9), e44769. https://doi.org/10.7759/cureus.44769
Zhui, L., Li, F., Wang, X., Fu, Q., & Wei, R. (2024). Ethical considerations and fundamental principles of large language models in medical education: Viewpoint. Journal of Medical Internet Research, 26. https://doi.org/10.2196/60083