Καθημερινή Επιχειρηματολογία Μαθητών/τριών Β΄ Γυμνασίου στο Μάθημα της Φυσικής


Δημοσιευμένα: Apr 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
καθημερινή επιχειρηματολογία, φυσική γυμνασίου, μοντέλο Tilly , μοντέλο Toulmin
Κώστας Ναούμ
https://orcid.org/0009-0004-1565-9227
Βασίλης Κόλλιας
Διονύσιος Βαβουγυιός
Περίληψη

Αν και είναι ευρέως αποδεκτή η σημασία της επιχειρηματολογίας ως επιστημονικής και διδακτικής πρακτικής αυτή σπάνια συμβαίνει στις αίθουσες διδασκαλίας των ΦΕ. Στην παρούσα εργασία, αναγνωρίζοντας τη σημασία που έχει η αξία των καθημερινών πρακτικών επιχειρηματολογίας στην πορεία μύησης των μαθητών/τριών στην επιστημονική επιχειρηματολογία, προσπαθούμε να αναδείξουμε τα χαρακτηριστικά και την δομή της αυθόρμητης επιχειρηματολογίας που συμβαίνει σε μια τάξη φυσικής Β΄ γυμνασίου, όταν οι μαθητές/ριες προσπαθούν να εξηγήσουν ένα απροσδόκητο γεγονός. Η ανάλυση των δεδομένων της έρευνας έδειξε ότι οι περισσότεροι/ες μαθητές/ριες δεν θέλουν να εξηγούν/δικαιολογούν φαινόμενα που δεν καταλαβαίνουν ή τα θεωρούν φυσιολογικά, ενώ όταν προχωρούν σε εξηγήσεις/δικαιολογήσεις, αξιοποιούν δεδομένα, καταλήγουν σε συμπέρασμα, δεν αξιοποιούν όμως την σχολική γνώση ως εγγύηση κατά Toulmin.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Μαστρογιωργάκη, M., & Σκουμιός, M. (2022). Επιχειρηματολογία και εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες: Βιβλιογραφική ανασκόπηση. Στο: Α. Σοφός, Μ. Σκουμιός, Μ. Δάρρα, Ε. Φωκίδης & Μ. Οικονομάκου (Επιμ.) Πρακτικά 7ης Ημερίδας Υποψηφίων Διδακτόρων Π.Τ.Δ.Ε.: «Παιδαγωγική Έρευνα στο Αιγαίο», (σσ. 173-187). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. https://doi.org/10.26215/HEAL.QXW9-5N98
Τζικούλη, Α. & Σκουμιός, Μ. (2016). Η συμβολή ενός εκπαιδευτικού υλικού στη δομή των γραπτών επιχειρημάτων των μαθητών για τα ηλεκτρικά κυκλώματα. Στο Μ. Σκουμιός & Χ. Σκουμπουρδή (Επιμ.). Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή: «Το εκπαιδευτικό υλικό στα Μαθηματικά και το εκπαιδευτικό υλικό στις Φυσικές Επιστήμες: μοναχικές πορείες ή αλληλεπιδράσεις;», (σσ. 557-566). Ρόδος: Πανεπιστήμιο Αιγαίου, https://ltee.aegean.gr/sekpy/2016/files/proceedings2016.pdf Ημερομηνία πρόσβασης: 09/12/2024.
Τσιφτσής, Γ., & Χαλκιά, Κ. (2022). Η εξέλιξη της ομαδικής και ατομικής επιχειρηματολογίας, καθώς και της γνώσης περιεχομένου των φοιτητών/τριών του Π.Τ.Δ.Ε. (ΕΚΠΑ) σε προβλήματα νευτώνειας μηχανικής. Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, 2(2). https://doi.org/10.12681/riste.30649
Bricker, L. A., & Bell, P. (2012). Argumentation and reasoning in life and in school: Implications for the design of school science learning environments. In M. S. Khine (Ed.), Perspectives on Scientific Argumentation: Theory, practice and research (pp. 117–133). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2470-9_7
Jiménez-Aleixandre, M. P. (2007). Designing argumentation learning environments. In S. Erduran & M. P. Jiménez-Aleixandre (Eds.), Argumentation in Science Education: Perspectives from classroom-based research (Vol. 35, pp. 91–115). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-6670-2_5
McNeill, K. L., & Krajcik, J. S. (2012). Supporting grade 5-8 students in constructing explanations in science: The claim, evidence, and reasoning framework for talk and writing. Boston: Pearson. https://www.pearsonhighered.com/assets/samplechapter/0/1/3/7/0137043457.pdf Ημερομηνία πρόσβασης: 09/12/2024.
National Research Council (NRC). (2013). Next generation science standards: For states, by states. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18290
Osborne, J., Erduran, S., & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 994–1020. https://doi.org/10.1002/tea.20035
Tilly, C. (2006). Why?: What happens when people give reasons... and why. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400837786
Toulmin, S. E. (2003). The uses of argument (2nd ed.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840005
Wang, J. (2019). Scrutinising the positions of students and teacher engaged in argumentation in a high school physics classroom. International Journal of Science Education, 42(1), 25–49. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1700315