Εκπαίδευση για την Βιώσιμη Ανάπτυξη και Φωτογραφία: Μια Αφηγηματική Βιβλιογραφική Επισκόπηση


Δημοσιευμένα: Apr 3, 2025
Άννα Αγγελίδου
Αναστάσιος Παπανικολάου
Πηνελόπη Παπαδοπούλου
Περίληψη

Η τέχνη και η Εκπαίδευση για την Βιώσιμη Ανάπτυξη (ΕΒΑ) είναι άμεσα συνυφασμένες ως προς τους σκοπούς που υπηρετούν. Μέσα από τις τέχνες, οι μαθητές/τριες μπορούν να μελετήσουν τη σχέση τους με το περιβάλλον και την κοινωνία. Η εργασία αυτή αποτελεί αφηγηματική επισκόπηση με σκοπό την κατανόηση του θέματος που αφορά την σχέση τέχνης και ΕΒΑ. Προσδιορίζονται άρθρα που σχετίζονται με την ΕΒΑ και την τέχνη, και πιο συγκεκριμένα την τέχνη της φωτογραφίας. Αναλύεται η τεχνική photovoice, η οποία είναι συνδεδεμένη με την έννοια της βιωσιμότητας και παρατίθενται έρευνες στις οποίες χρησιμοποιήθηκε η τεχνική αυτή με τα αντίστοιχα αποτελέσματά τους.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ανδριανοπούλου, Ε. (2021). «Μέσα στο κάδρο»: προσεγγίσεις της ενταξιακής εμπειρίας Αφγανών και Ιρανών προσφύγων και αιτούντων άσυλο στην Ελλάδα με την μέθοδο του Photovoice (Μεταπτυχιακή εργασία, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο). https://apothesis.lib.hmu.gr/handle/20.500.12688/9987
Αστάρα, Ο.Ε. (2021). Ο πολιτισμός ως τέταρτος πυλώνας της βιώσιμης ανάπτυξης. Περιοδικό Βιώσιμης Ανάπτυξης, (2), 4-14. https://sdct-journal.gr/issues/o-politismos-os-tetartos-pylonas-tis-viosimis-anaptyxis/
Καζούλη-Πλαϊτάκη, Ε., & Πουρκός, Μ. (2015). Το Photovoice ως Μεθοδολογικό Εργαλείο Ποιοτικής Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες: Ένα Παράδειγμα Εφαρμογής στο Ζήτημα των Κρυφών Σεξουαλικών Ταυτοτήτων. Στο: Μ. Πουρκός (Επιμ.), Βίωμα και Βασισμένες στην Τέχνη Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας: Επιστημολογικά-Μεθοδολογικά Ζητήματα και Νέες Προοπτικές (σσ. 265-292). Νησίδες.
Κουμίδου, Έ., & Χαριστά, Α. (2017). Άτομα με κινητική αναπηρία δίνουν λόγο και ταυτότητα στην καθημερινότητα τους αξιοποιώντας τη μέθοδο photovoice (Πτυχιακή εργασία, ΑΤΕΙ Κρήτης). https://apothesis.lib.hmu.gr/handle/20.500.12688/8302
Τρικάλης, Κ. (2024). Εκπαίδευση, διατροφή και βιωσιμότητα: Η προσαρμογή του τουριστικού τομέα της Κρήτης στη σύγχρονη εποχή. Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία, 3, 1-20.
Becker, K., Reiser, M., Lambert, S., & Covello, C., (2014). Photovoice: Conducting community-based participatory research and advocacy in mental health. Journal of Creativity in Mental Health, 9(2), 188-209. https://doi.org/10.1080/15401383.2014.890088
Chanse, V., Mohamed, A., Wilson, S., Dalemarre, L., Leisnham, P.T., Rockler, A., ... & Montas, H. (2017). New approaches to facilitate learning from youth: Exploring the use of Photovoice in identifying local watershed issues. The Journal of Environmental Education, 48(2), 109-120. https://doi.org/10.1080/00958964.2016.1256260
Currie, B., & Göttert, T. (2023). The value of photography in science and education - Photography through the lens of two scholars. Eberswalde: Hochschule für nachhaltige Entwicklung Eberswalde (Diskussionspapier-Reihe Nachhaltigkeitstransformation). https://doi.org/10.57741/opus4-636
Harris, E.T.H. (2017). Picturing Rest: A Photovoice Study Of African American Women’s Perceptions And Practices Of Rest (Doctoral Dissertation, University of South Carolina). https://scholarcommons.sc.edu/etd/4098/
Hyde, K. (2015). Sociology through photography. New Directions for Teaching and Learning, 2015(141), 31-42. https://doi.org/10.1002/tl.20120
Jónsdóttir, Á.B. (2017). Artistic actions for sustainability: Potential of art in education for sustainability (Doctoral Dissertation, Lapland University Press). https://hdl.handle.net/20.500.11815/357
Krieg, B., & Roberts, L. (2007). Photovoice: Insights into marginalisation through a ‘community lens’ in Saskatchewan, Canada. In S. Kindon, R. Pain & M. Kesby (Eds.), Participatory action research approaches and methods (pp. 176-185). Routledge. ISBN 9780203933671
Petticrew, M., & Roberts, H. (2006). Systematic Reviews in the Social Sciences: A Practical Guide. Blackwell Publishing. ISBN: 9780470754887
Parameswara, A., & Utama, I.M.S. (2020). Exploring the approaches of culture on sustainable development. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 21(5), 177-185. https://seajbel.com/wp-content/uploads/2020/05/SEAJBEL21_256.pdf
Seppänen, J., & Väliverronen, E. (2003). Visualizing biodiversity: The role of photographs in environmental discourse. Science and Culture 12(1), 59-85. https://doi.org/10.1080/0950543032000062263
Sprague, N.L., Okere, U.C., Kaufman, Z.B., & Ekenga, C.C. (2021). Enhancing educational and environmental awareness outcomes through photovoice. International Journal of Qualitative Methods, 20, https://doi.org/10.1177/16094069211016719
Sutton-Brown, C.A. (2014). Photovoice: A methodological guide. Photography and culture, 7(2), 169-185. https://doi.org/10.2752/175145214X13999922103165
Trott, C.D. (2019). Reshaping our world: Collaborating with children for community-based climate change action. Action Research, 17(1), 42-62. https://doi.org/10.1177/1476750319829209
van Boeckel, J. (2009). Arts-based environmental education and the ecological crisis: Between opening the senses and coping with psychic numbing. In B. Drillsma-Milgrom & L. Kirstinä (Eds.), Metamorphoses in children’s literature and culture (pp. 145-164). Turku, Finland: Enostone.