Παγκόσμιος πολίτης: Ένα βιωματικό ταξίδι στην Αειφορία


Δημοσιευμένα: Apr 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Αειφορία ΄παγκόσμιες ημέρες ενεργός πολίτης περιβαλλοντική συνείδηση διερευνητική μάθηση
Σοφία Χατζηγεωργιάδου
https://orcid.org/0000-0002-8126-9655
Ευαγγελία Οικονόμου
Περίληψη

Η εργασία αυτή παρουσιάζει ένα υλοποιημένο Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων Νηπιαγωγείου με θέμα την Αειφορία. Σκοπός ήταν η ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά ώστε να γίνουν ενεργοί πολίτες με υπευθυνότητα σε περιβαλλοντικά ζητήματα. Το πρόγραμμα βασίστηκε στο Πρόγραμμα Σπουδών «Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη», με στόχο τον περιβαλλοντικό εγγραμματισμό και την κοινωνική υπευθυνότητα. Μέσω της ολιστικής και διαθεματικής προσέγγισης  σε παιδαγωγικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό πεδίο και εστιάζοντας στους 17 Στόχους της Αειφόρου Ανάπτυξης, αξιοποιήθηκαν Παγκόσμιες Ημέρες ως εκπαιδευτικό εργαλείο. Καταδείχτηκε πως η διερευνητική μάθηση μέσα από ομαδοσυνεργατικές συμμετοχικές πρακτικές προώθησε την οικολογική κουλτούρα όλων των συμμετεχόντων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αγγελίδης, Π. & Αβραμίδου, Λ. (2019). Ανάπτυξη συμπεριληπτικής εκπαίδευσης μέσα από άτυπα περιβάλλοντα μάθησης. Στο Π. Αγγελίδης (Επιμ.) Παιδαγωγικές της συμπερίληψης (Αναθεωρημένη Έκδοση), σελ. 17-42. Διάδραση. ISBN: 978-960-9541-73-2
Ανδρεόπουλος, Α. (2015). Αειφόρος ανάπτυξη: Η σημασία της εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών. Στο Ε. Θεοδωροπούλου, Π. Φώκιαλη, Β. Παπαβασιλείου, & Μ. Καΐλα (Επιμ.), Περιβαλλοντική εκπαίδευση και αειφόρος ανάπτυξη: Κείμενα προβληματισμού με καινοτόμες προσεγγίσεις. Διάδραση. ISBN:978-5059-49-1
Δασκολιά Μ., Κέκερη Ε., & Τσεβρένη Ί. (2020). Τα παιδιά ως ερευνητές στο πλαίσιο του αειφόρου σχολείου. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 2(2), 1–18. https://doi.org/10.12681/ees.22975
Καλαϊτζίδης, Δ. (2013). Το αειφόρο σχολείο: Δείκτες αειφόρου σχολείου και μεθοδολογία οργάνωσης. Αθήνα: Aeiforum. ISBN: 978-960-93-5057-0
Καρακατσάνη & Δ. Μαρκαντέ, Ι. (2017). Η βιογραφία και το παιδαγωγικό έργο του Célestin Freinet, Στο Σ. Λάχλου, Χ. Μπαλτάς, Δ. Καρακατσάνη (Επιμ.), Celestin Freinet, θεσμική και κριτική Παιδαγωγική. Για ένα ελεύθερο, ανοιχτό και συνεργατικό σχολείο. (σσ. 7-27). Οι εκδόσεις των συναδέλφων. ISBN: 978-960-9797-61-0
Μόσχος, Γ. & Καλησώρα, Α. (2019). Η Συνέλευση των Παιδιών. Τα πρώτα βήματα άσκησης στη δημοκρατία. Από το Νηπιαγωγείο….. μέχρι και το Λύκειο. Ένας Πρακτικός Οδηγός για εκπαιδευτικούς, γονείς και παιδιά. Ανακτήθηκε 16-02-2025 http://inart12.org/images/Documents/H_Synelefsi_ton_Paidion.pdf
Πεντέρη, Ε., Χλαπάνα, Ε., Μέλλιου, Κ., Φιλιππίδη, Α., & Μαρινάτου, Θ. (2022). Οδηγός νηπιαγωγού - Υποστηρικτικό υλικό. Πυξίδα: Θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο-Διδακτικοί σχεδιασμοί. 2η Έκδοση. Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. https://iep.edu.gr/services/eduguide/iframes/education-guide-datefilters/view-file?fid=4438a5fda8f7516e32ac594f3cacf6d88741c6012a9326ad99115a299e63726f
Φλογαΐτη, Ε., & Λιαράκου, Γ. (Επιμ.). (2009). Εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη: Από τη θεωρία στην πράξη. ΚΠΕ Αρχανών ISBN 978 960 98243 – 5 – 4
Bruner, J. S. (2006). In search of pedagogy volume I: The selected works of Jerome Bruner, 1957-1978. Routledge. ISBN: 9780415386708
Chu, S. K. W., Reynolds, R. B., Tavares, N. J., Notari, M. & Lee, C. W. Y. (2017). 21st Century skills development through inquiry-based learning. Singapore: Springer Singapore. https://doi.org/10,1007,978-981
Freire, P. (1978). Pedagogy of the oppressed. In: Toward a sociology of education (pp. 374-386). Routledge. ISBN: 9780429339530
Gough, A. (2015). Sustainable schools in the UN Decade of Education for Sustainable Development: Meeting the challenge? Southern African Journal of Environmental Education, 23 (2006). eISSN: 2411-5959
Kalaitzidis, D. (2012). Sustainable school indicators: Approaching the vision through the sustainable school award. Journal of Teacher Education for Sustainability, 14(2), 165–178. https://doi.org/10.2478/v10099-012-0015-7
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., De Jong, T., Van Riesen, S. A., Kamp, E. T., ... & Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003
Posch, P. (1998). The ecologisation of schools in Austria. PEB Exchange, Programme on Educational Building. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/501664861672