Κοινωνικό-Επιστημονικά Ζητήματα στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών


Δημοσιευμένα: Απρ 5, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνικό-Επιστημονικά ζητήματα, Νέα Αναλυτικά Προγράμματα, Φυσικές Επιστήμες
Μαρία Χριστοφοράκη
Σταυρούλα Κανάβη
Βασίλης Καθάρειος
Αποστολία Γαλάνη
Ευαγγελία Μαυρικάκη
Περίληψη

Η παρούσα εργασία εξετάζει αν προωθούνται Κοινωνικό-Επιστημονικά Ζητήματα στα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών των Φυσικών Επιστημών (2021) για τη πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και αν ναι, τι κυρίως αφορούν. Μέσα από Ποιοτική Ανάλυση Περιεχομένου διαπιστώσαμε την ύπαρξη κοινωνικό-επιστημονικών ζητημάτων στα Αναλυτικά Προγράμματα, με επικρατέστερη την κατηγορία των περιβαλλοντικών ζητημάτων για την πρωτοβάθμια και την ανώτερη δευτεροβάθμια και ζητήματα που αφορούν την ενέργεια και τη διαχείριση των φυσικών πόρων στην κατώτερη δευτεροβάθμια. Συνολικά εντοπίστηκαν 457 θέματα ΚΕΖ στο σύνολο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών των Φυσικών Επιστημών που μελετήσαμε, με τα γνωστικά αντικείμενα της Γεωγραφίας και της Βιολογίας να έχουν τα περισσότερα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βασιλάκος, Π. (2004). Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, Περιβάλλον και Τοπικές Κοινωνίες. http://www.hellasres.gr/greek/themata/parousiaseis/siros_presentation_2004.pdf, Τελευταία Ανάκτηση, Φεβρουάριος 2025
Δραγώνα-Μονάχου, Μ. (2002). Ηθική και βιοηθική. Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας, 1-26. https://doi.org/10.12681/sas.715
Κατριβέσης, Ν. (1989). Τεχνολογία και κοινωνία. Επιστημονική Επετηρίς ΑΒΣΘ, 10
Υφαντόπουλος, Γ., & Σαρρής, Μ. (2001). Σχετιζόµενη µε την υγεία ποιότητα ζωής. Μεθοδολογία µέτρησης. Αρχεία ελληνικής ιατρικής, 18(3), 218-229Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα Μελέτη Περιβάλλοντος στις Α', Β', Γ' και Δ' τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (Υπουργική Απόφαση 162465/Δ1/2021, ΦΕΚ 5939/Β/16-12-2021). Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Διαθέσιμο στο https://www.et.gr, Τελευταία Ανάκτηση Μάρτιος 2023
Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Γεωγραφίας στις Ε΄και ΣΤ΄τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (Υπουργική Απόφαση 160501/Δ1/2021, ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021). Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Διαθέσιμο στο https://www.et.gr, Τελευταία Ανάκτηση Μάρτιος 2023
Φλογαΐτη, Ε. (1993). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Ελληνικές Πανεπιστημιακές Εκδόσεις
Barrue, C., & Albe, V. (2013). Citizenship education and socioscientific issues: Implicit concept of citizenship in the curriculum, views of French middle school teachers. Science & Education, 22, 1089-1114. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9571-4
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Gutenberg
Erduran, S., Dagher, Z. R., Erduran, S., & Dagher, Z. R. (2014). Family resemblance approach to characterizing science. In S. Erduran, & Z. R. Dagher (eds), Reconceptualizing the Nature of Science for Science Education: Scientific Knowledge, Practices and Other Family Categories, (pp. 19-40). https://doi.org/10.1007/978-94-017-9057-4_2
Mavrikaki, E., Realdon, G., Aivelo, T., Bajrami, A., Dilek Bakanay, Ç., Beniermann, A., … Sá-Pinto, X. (2024). Evolution in European and Israeli school curricula – a comparative analysis. International Journal of Science Education, 46(15), 1623–1649. https://doi.org/10.1080/09500693.2023.2293090
Zeidler, D. L., & Kahn, S. (2014). It's debatable!: Using socioscientific issues to develop scientific literacy K-12. NSTA press
Zeidler, D. L., & Sadler, T. D. (2023). Exploring and expanding the frontiers of socioscientific issues. In Handbook of research on science education, (pp. 899-929). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367855758
Yapıcıoğlu, A. E. (2021). An analysis of the outcomes of the Turkish science curriculum in terms of science process skills, nature of science, socio-scientific issues, and STEM: An analysis of the outcomes of the Turkish science curriculum. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(2), 925-949