Αντιλήψεις Ελλήνων Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τη Μάθηση, με βάση τη Διερεύνηση


Δημοσιευμένα: Απρ 5, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
αντιλήψεις εκπαιδευτικών μάθηση με βάση τη διερεύνηση
Μανόλης Κουσλόγλου
https://orcid.org/0000-0003-4757-8996
Ελένη Πετρίδου
https://orcid.org/0009-0009-4195-9385
Αναστάσιος Ζουπίδης
Αναστάσιος Μολοχίδης
https://orcid.org/0000-0002-5710-8499
Ευριπίδης Χατζηκρανιώτης
Περίληψη

Η μάθηση με βάση τη διερεύνηση (Inquiry-Based Learning - IBL) είναι μια αποτελεσματική μέθοδος διδασκαλίας στις Φυσικές Επιστήμες (ΦΕ). Ωστόσο, η εφαρμογή της στην πράξη συναντά πολλές προκλήσεις. Η κατανόηση των προκλήσεων και των πλεονεκτημάτων που αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί είναι κρίσιμη για την προώθησή της. Η παρούσα έρευνα διερευνά ποσοτικά και ποιοτικά τις αντιλήψεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών ΦΕ σχετικά με τη μέθοδο IBL. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν τη συνεργατική φύση της διερευνητικής μάθησης, αλλά η εφαρμογή ανακαλυπτικών διαδικασιών και η επαναληψιμότητα των πειραμάτων παραμένουν περιορισμένες. Οι εκπαιδευτικοί πρότειναν λύσεις, όπως την επιμόρφωση, τη μείωση της ύλης και τη βελτίωση των εργαστηριακών συνθηκών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μανόλης Κουσλόγλου, ΑΠΘ

 

 

Αναφορές
Bybee, R. W. (1993). Reforming science education: Social perspectives and personal reflections. New York: Teacher College Press. ISBN-10: 0807732605
Corwin, L. A., Runyon, C., Robinson, A., & Dolan, E. L. (2015). The laboratory course assessment survey: a tool to measure three dimensions of research-course design. CBE—Life Sciences Education, 14(4), https://doi.org/10.1187/cbe.15-03-0073
Deák, C., Kumar, B., Szabó, I., Nagy, G., & Szentesi, S. (2021). Evolution of New Approaches in Pedagogy and STEM with Inquiry-Based Learning and Post-Pandemic Scenarios. Educ. Sci. 2021, 11, 319. https://doi.org/10.3390/educsci11070319
Engeln, K., Mikelskis-Seifert, S., Euler, M. (2014). Inquiry-Based Mathematics and Science Education Across Europe: A Synopsis of Various Approaches and Their Potentials. Στο: C. Bruguière, A. Tiberghien, P. Clément (επιμ.). Topics and Trends in Current Science Education. 9th ESERA Conference Selected Contributions, 229-242. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-007-7281-6_14
Hwang, G-J., Li, K-C. & Lai, C-L. (2020). Trends and strategies for conducting effective STEM research and applications: a mobile and ubiquitous learning perspective’, Int. J. Mobile Learning and Organisation, Vol. 14, No. 2, pp.161–183. https://doi.org/10.1504/IJMLO.2020.106166
National Research Council. (2000). Inquiry and the national science education standards: A guide for teaching and learning. National Academies Press. https://doi.org/10.17226/9596
National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. National Academies Press. ISBN-13: 978-0-309-21742-2
Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
Ramnarain, U. D. (2014). Teachers' perceptions of inquiry-based learning in urban, suburban, township and rural high schools: The context-specificity of science curriculum implementation in South Africa. Teaching and Teacher Education, 38, 65-75. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.11.003
Smolleck, L. A., & Mongan, A. M. (2011). Changes in preservice teachers' self-efficacy: From science methods to student teaching. Journal of Educational and Developmental Psychology, 1(1), 133-145. http://dx.doi.org/10.5539/jedp.v1n1p133