Επιστήμες και Τεχνολογίες στα «Οράματα» των Εκπαιδευτικών για το Μέλλον μας


Δημοσιευμένα: Απρ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
αναπαράσταση έναντι παρέμβασης κλιματική αλλαγή κοινωνική & προσωπική προσέγγιση τεχνολογική & επιστημονική προσέγγιση
Βασίλης Τσελφές
https://orcid.org/0000-0001-7533-6201
Αντιγόνη Παρούση
https://orcid.org/0000-0003-4591-5266
Περίληψη

Για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια, τη γενική εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες (ΦΕ) διατρέχει διεθνώς μια ιδιόρρυθμη υπόθεση, σχετική με τον σχεδιασμό της. Η υπόθεση αυτή λέει ότι οι βέλτιστοι εκπαιδευτικοί στόχοι σήμερα μπορούν και πρέπει να προσανατολιστούν από επιστημονικά και τεχνολογικά οράματα αποφυγής ενός δυστοπικού και ταυτόχρονα μη ακριβώς προβλέψιμου μέλλοντος. Στην εργασία, επιχειρούμε να καταγράψουμε «οράματα» σημερινών εκπαιδευτικών για τη ζωή τους σ’ αυτό το μέλλον, υποστηρίζοντας ότι αυτά ορθώνουν ένα εποικοδομητικού τύπου πολιτισμικό εμπόδιο στην υποδοχή των προτάσεων που, μέσω της εκπαίδευσης στις ΦΕ, επιχειρούν να το μετασχηματίσουν. Τα πρώτα αποτελέσματα τείνουν να επιβεβαιώνουν την υπόθεσή μας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασίλης Τσελφές, Εθνικό και Καποδηστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

O Βασίλης Τσελφές είναι ομότιμος καθηγητής, του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική́ Ηλικία (ΤΕΑΠΗ), του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει σπουδάσει Φυσική́ και έχει διδακτορικό στη Φυσική́ Στερεού́ Σώματος (1982). Στο πεδίο αυτό δημοσίευσε για τελευταία φορά το 1991 ενώ από το 1984 ασχολείται με τη Διδακτικήτων Φυσικών Επιστημών. Δίδαξε στη Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία, το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ και το ΤΕΑΠΗ, από όπου και αφυπηρέτησε (1917). Στα πρόσφατα ερευνητικά́ του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται οι κοινωνικές διαστάσεις της διδασκαλίας και μάθησης των Φυσικών Επιστημών, καθώς και οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις που την περιλαμβάνουν. Έχει 200 περίπου δημοσιεύσεις κείμενων σε διεθνή́ και ελληνικά́ βιβλία, περιοδικά́, συλλογικούς τόμους και πρακτικά́ συνεδριών, στα αντικείμενα της Φυσικής του Στερεού Σώματος (οι παλαιότερες), τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και την εκπαιδευτική διασύνδεση επιστημών και τεχνών (οι νεότερες). Διαθέτει επίσης σημαντική διοικητική εμπειρία από θέσεις ευθύνης στη διοίκηση του ΤΕΑΠΗ και άλλων εκπαιδευτικών θεσμών (ΔΕΠΠΣ, ΠΙ).

TRANSLATE with x English Arabic Hebrew Polish Bulgarian Hindi Portuguese Catalan Hmong Daw Romanian Chinese Simplified Hungarian Russian Chinese Traditional Indonesian Slovak Czech Italian Slovenian Danish Japanese Spanish Dutch Klingon Swedish English Korean Thai Estonian Latvian Turkish Finnish Lithuanian Ukrainian French Malay Urdu German Maltese Vietnamese Greek Norwegian Welsh Haitian Creole Persian     TRANSLATE with COPY THE URL BELOW Back EMBED THE SNIPPET BELOW IN YOUR SITE Enable collaborative features and customize widget: Bing Webmaster Portal Back
Αναφορές
Τσελφές, Β. (2005). Η εκπαιδευτική δέσμευση και το «παιχνίδι» της νέας γνώσης: Πόσο ελεύθερος μπορεί να είναι ο δάσκαλος των φυσικών επιστημών; Στο Κ. Βρατσάλης (Επιμ), Διδακτική εμπειρία και παιδαγωγική θεωρία. Αθήνα: Νήσος, 157-174, ISBN: 960-87489-6-8
Τσελφές, Β & Παρούση, Α. (2015). Θέατρο και Επιστήμη στην Εκπαίδευση. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/4042 (προσπέλαση: 16-02-2025).
Τσελφές, Β. & Παρούση, Α. (2020). H προσέγγιση του «εαυτού» μέσα σε μελλοντικές «μορφές ζωής», όπως τις προβλέπουν τεχνολογικές-επιστημονικές θεωρήσεις. Στο Κ. Πλακίτση, κ. ά. (επιμ), 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο. Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση, 14-28, ΠΤΝ, ΠΙ, https://www.researchgate.net/publication/365183720_11o_Panellenio_Synedrio_Oi_Physikes_Epistemes_sten_Proscholike_Ekpaideuse_Chartographontas_te_nea_eikosaetia_ereunas_kai_didaktikes_praxes_PRAKTIKA_E-BOOK (προσπέλαση: 16-02-2025).
Bianchi, G., Pisiotis, U. and Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp. The European sustainability competence framework. Punie, Y. and Bacigalupo, M. editor(s), EUR 30955 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, ISBN 978-92-76-46485-3, doi:10.2760/13286, JRC128040.
Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations. Software of the Mind. ΝΥ:McGraw-Hill (3ed ed), ISBN: 978-0-07-177015-6
Norris, S., Guilbert, S., Smith, M., Hakimelahi, L. & Phillips, L. (2005). A Theoretical Framework for Narrative Explanation in Science. Science Education, 89, 535–563, https://doi.org/10.1002/sce.20063
OECD (2022), Climate Tipping Points: Insights for Effective Policy Action, Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/abc5a69e-en
Rayner, S. (2012) Uncomfortable knowledge: the social construction of ignorance in science and environmental policy discourses, Economy and Society, 41:1, 107-125, DOI: 10.1080/03085147.2011.637335
Wessels, K. R. (2022). Pedagogy of Entanglement. A Response to the Complex Societal Challenges that Permeate our Lives. Switzerland: Springer Nature, https://doi.org/10.1007/978-3-031-15787-5