Επιστήμες και Τεχνολογίες στα «Οράματα» των Εκπαιδευτικών για το Μέλλον μας
Δημοσιευμένα:
Απρ 6, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
αναπαράσταση έναντι παρέμβασης κλιματική αλλαγή κοινωνική & προσωπική προσέγγιση τεχνολογική & επιστημονική προσέγγιση
Περίληψη
Για περισσότερα από δεκαπέντε χρόνια, τη γενική εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες (ΦΕ) διατρέχει διεθνώς μια ιδιόρρυθμη υπόθεση, σχετική με τον σχεδιασμό της. Η υπόθεση αυτή λέει ότι οι βέλτιστοι εκπαιδευτικοί στόχοι σήμερα μπορούν και πρέπει να προσανατολιστούν από επιστημονικά και τεχνολογικά οράματα αποφυγής ενός δυστοπικού και ταυτόχρονα μη ακριβώς προβλέψιμου μέλλοντος. Στην εργασία, επιχειρούμε να καταγράψουμε «οράματα» σημερινών εκπαιδευτικών για τη ζωή τους σ’ αυτό το μέλλον, υποστηρίζοντας ότι αυτά ορθώνουν ένα εποικοδομητικού τύπου πολιτισμικό εμπόδιο στην υποδοχή των προτάσεων που, μέσω της εκπαίδευσης στις ΦΕ, επιχειρούν να το μετασχηματίσουν. Τα πρώτα αποτελέσματα τείνουν να επιβεβαιώνουν την υπόθεσή μας.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Τσελφές, Β. (2005). Η εκπαιδευτική δέσμευση και το «παιχνίδι» της νέας γνώσης: Πόσο ελεύθερος μπορεί να είναι ο δάσκαλος των φυσικών επιστημών; Στο Κ. Βρατσάλης (Επιμ), Διδακτική εμπειρία και παιδαγωγική θεωρία. Αθήνα: Νήσος, 157-174, ISBN: 960-87489-6-8
Τσελφές, Β & Παρούση, Α. (2015). Θέατρο και Επιστήμη στην Εκπαίδευση. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/4042 (προσπέλαση: 16-02-2025).
Τσελφές, Β. & Παρούση, Α. (2020). H προσέγγιση του «εαυτού» μέσα σε μελλοντικές «μορφές ζωής», όπως τις προβλέπουν τεχνολογικές-επιστημονικές θεωρήσεις. Στο Κ. Πλακίτση, κ. ά. (επιμ), 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο. Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση, 14-28, ΠΤΝ, ΠΙ, https://www.researchgate.net/publication/365183720_11o_Panellenio_Synedrio_Oi_Physikes_Epistemes_sten_Proscholike_Ekpaideuse_Chartographontas_te_nea_eikosaetia_ereunas_kai_didaktikes_praxes_PRAKTIKA_E-BOOK (προσπέλαση: 16-02-2025).
Bianchi, G., Pisiotis, U. and Cabrera Giraldez, M. (2022). GreenComp. The European sustainability competence framework. Punie, Y. and Bacigalupo, M. editor(s), EUR 30955 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, ISBN 978-92-76-46485-3, doi:10.2760/13286, JRC128040.
Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations. Software of the Mind. ΝΥ:McGraw-Hill (3ed ed), ISBN: 978-0-07-177015-6
Norris, S., Guilbert, S., Smith, M., Hakimelahi, L. & Phillips, L. (2005). A Theoretical Framework for Narrative Explanation in Science. Science Education, 89, 535–563, https://doi.org/10.1002/sce.20063
OECD (2022), Climate Tipping Points: Insights for Effective Policy Action, Paris: OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/abc5a69e-en
Rayner, S. (2012) Uncomfortable knowledge: the social construction of ignorance in science and environmental policy discourses, Economy and Society, 41:1, 107-125, DOI: 10.1080/03085147.2011.637335
Wessels, K. R. (2022). Pedagogy of Entanglement. A Response to the Complex Societal Challenges that Permeate our Lives. Switzerland: Springer Nature, https://doi.org/10.1007/978-3-031-15787-5