Διδακτική παρέμβαση για την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής συνείδησης και κατανόησης της κλιματικής αλλαγής σε παιδιά προσχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
κλιματική αλλαγή περιβαλλοντική εκπαίδευση προσχολική εκπαίδευση
Μαριάννα Σωτηρία Παπανικολάου
https://orcid.org/0000-0003-4380-6138
Λεωνίδας Γαβρίλας
https://orcid.org/0000-0003-3367-2439
Κωνσταντίνος Κώτσης
https://orcid.org/0000-0003-1548-0134
Περίληψη

Η παρούσα εργασία διερευνά την ικανότητα των παιδιών προσχολικής ηλικίας να κατανοήσουν έννοιες που αφορούν την κλιματική αλλαγή, μετά από μια δίμηνη εκπαιδευτική παρέμβαση με δραστηριότητες εστιασμένες στα σύγχρονα περιβαλλοντικά ζητήματα. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε μέσω ημιδομημένων ατομικών συνεντεύξεων με 18 μαθητές προσχολικής ηλικίας, οι οποίες διεξήχθησαν πριν και μετά την εφαρμογή της εκπαιδευτικής παρέμβασης. Τα αποτελέσματα της έρευνας υποδεικνύουν ότι η εφαρμογή ενός κατάλληλα σχεδιασμένου προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης είναι δυνατή ακόμη και σε μαθητές αυτής της ηλικιακής ομάδας. Μέσω αυτού του προγράμματος, τα παιδιά μπορούν όχι μόνο να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα όπως η κλιματική αλλαγή, αλλά και να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στο περιβάλλον.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Παπανικολάου Μ.Σ., Πλακίτση Α., Γαβρίλας Λ., & Κώτσης Κ. (2023). Διερεύνηση ιδεών μαθητών προσχολικής ηλικίας γύρω από έννοιες Φυσικών Επιστημών αναφορικά με την κατανόηση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων. Στο Κ. Σκορδούλης, Κ. Στεφανίδου, Α. Μανδρίκας & Η. Μπόικος. Ο ρόλος της εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες στην κοινωνία του 21ου αιώνα / Πρακτικά 12ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, σ. 612-617. Εκδόσεις ΕΚΠΑ, Αθήνα 2023, ISBN 978-618-82007-4-6.
El-Sharkawy, A. (2023). Developing kindergarten children’s awareness of climate change (Exploratory analytical study). International Journal of Instructional Technology and Educational Studies, 4(2), 35-43. https://doi.org/10.21608/ihites.2023.190474.1132
Flogaitis, E., Daskolia, M., & Liarakou, G. (2005). Greek kindergarten teachers’ practice in environmental education: An exploratory study. Journal of Early Childhood Research, 3(3), 299-320. https://doi.org/10.1177/1476718X05056529
Gavrilas, L., & Papanikolaou., M.-S. & Kotsis K.T.,(2024). The views of preschool educators on the development of environmental awareness through distance education. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education. 20(3), 2-13. https://doi.org/10.29333/ijese/14656
Panizzut, N., Rafi-ul-Shan, P. M., Amar, H., Sher, F., Mazhar, M. U., & Klemeš, J. J. (2021). Exploring relationship between environmentalism and consumerism in a market economy society: A structured systematic literature review. Cleaner Engineering and Technology, 2, 100047. https://doi.org/10.1016/j.clet.2021.100047
Papadimitriou, V. (2004). Prospective primary teachers’ understanding of climate change, greenhouse effect, and ozone layer depletion. Journal of Science Education and Technology, 13(2), 299-307. https://doi.org/10.1023/B:JOST.0000031268.72848.6d
Somerville, M., & Williams, C. (2015). Sustainability education in early childhood: An updated review of research in the field. Contemporary Issues in Early Childhood, 16(2), 102-117. https://doi.org/10.1177/1463949115585658