Ανακαλύπτοντας τον Ηλεκτρισμό στην Προσχολική Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Απρ 3, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
ηλεκτρισμός ηλεκτρική ενέργεια Μοντέλο 5Ε προσχολική εκπαίδευση
Λεωνίδας Γαβρίλας
https://orcid.org/0000-0003-3367-2439
Μαριάννα-Σωτηρία Παπανικολάου
https://orcid.org/0000-0003-4380-6138
Κωνσταντίνος Κώτσης
https://orcid.org/0000-0003-1548-0134
Περίληψη

Η προσχολική εκπαίδευση θέτει τις βάσεις για τον επιστημονικό γραμματισμό, ωστόσο η κατανόηση σύνθετων εννοιών όπως ο ηλεκτρισμός παραμένει πρόκληση για τα μικρά παιδιά. Στην παρούσα μελέτη διερευνάται η εφαρμογή του εκπαιδευτικού μοντέλου 5Ε – Εμπλοκή, Εξερεύνηση, Εξήγηση, Επέκταση, Αξιολόγηση – για την εισαγωγή βασικών εννοιών ηλεκτρισμού σε 18 παιδιά νηπιαγωγείου. Μέσω δομημένων και βιωματικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με απλά ηλεκτρικά κυκλώματα, πειραματίστηκαν και συμμετείχαν σε καθοδηγούμενες συζητήσεις. Τα πρώιμα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η δομή του 5Ε συνέβαλε στην ενεργή μάθηση, καθώς βοήθησε στην προσέγγιση και διευκρίνιση ορισμένων παρερμηνειών, ενισχύοντας συγχρόνως την περιέργεια, την κριτική σκέψη και τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν τη δυναμική του μοντέλου 5Ε στη δημιουργία ισχυρών βάσεων για μελλοντικό επιστημονικό ενδιαφέρον ήδη από την προσχολική ηλικία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Bailey, D. B. (2002). Are critical periods critical for early childhood education? Early Childhood Research Quarterly, 17(3), 281–294. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(02)00165-5
Bybee, R. W. (2015). The BSCS 5E instructional model: Creating teachable moments. NSTA Press, National Science Teachers Association.
Joswick, C., & Hulings, M. (2024). A systematic review of bscs 5e instructional model evidence. International Journal of Science and Mathematics Education, 22(1), 167–188. https://doi.org/10.1007/s10763-023-10357-y
Taggart, J., & Wheeler, L. B. (2023). Collaborative learning as constructivist practice: An exploratory qualitative descriptive study of faculty approaches to student group work. Active Learning in Higher Education, 14697874231193938. https://doi.org/10.1177/14697874231193938
Tsai, C.-A., Song, M.-Y. W., Lo, Y.-F., & Lo, C.-C. (2023). Design thinking with constructivist learning increases the learning motivation and wicked problem-solving capability— An Empirical research in Taiwan. Thinking Skills and Creativity, 50, 101385. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101385