Θεωρητική προσέγγιση των σχέσεων μεταξύ απόψεων και πρακτικών στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών
Δημοσιευμένα:
Σεπ 12, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
διδασκαλία-μάθηση φυσικών επιστημών πρακτικές και απόψεις εκπαιδευτικών διερευνητικές εκπαιδευτικές προσεγγίσεις
Περίληψη
Στο κείμενο που ακολουθεί περιγράφουμε την ανάπτυξη ενός θεωρητικού μοντέλου που είναι σε θέση να αναπαριστά αναλυτικά τη δυναμική των σχέσεων που αναδύονται μεταξύ των διδακτικών-μαθησιακών πρακτικών και των σχετικών με αυτές απόψεων των ανθρώπινων παραγόντων του εκπαιδευτικού γίγνεσθαι. Πρόκειται για ένα πραγματιστικό-πολιτισμικό μοντέλο, το οποίο υποστηρίζει ότι οι σε χρήση απόψεις-ιδέες επικοινωνούνται ως Πολιτισμικά Σχήματα (ΠΣ) πυροδοτώντας πρακτικές. Οι πρακτικές χρησιμοποιούν τα ΠΣ και τα μετασχηματίζουν ή τα αναπαράγουν βραχυπρόθεσμα ενώ η πιθανότητα ενός μακροπρόθεσμου μετασχηματισμού είναι περιορισμένη και προϋποθέτει επίμονη και μακροχρόνια εφαρμογή των πρακτικών.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- ΣΥΜΠΟΣΙΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ευρωπαϊκό Συμβούλιο. (2018). ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ της 22ας Μαΐου 2018, σχετικά με τις βασικές ικανότητες της διά βίου μάθησης. Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, C189/01. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01.ENG&toc=OJ:C:2018:189:TOC
Καριώτογλου, Π., Ζουπίδης, Α., Καρνέζου, Μ., Τσαλίκη, Χ., & Τσελφές, Β. (2022). Διερεύνηση και συσχέτιση απόψεων και πρακτικών εκπαιδευτικών που διδάσκουν φυσικές επιστήμες σε τυπικά και μη μαθησιακά περιβάλλοντα: ερευνητική πρόταση. Στο Κ. Πλακίτση, Ε. Σταμούλης, Ε. Κολοκούρη, & Α.Χ. Κορνελάκη (Επιμ.), Ηλεκτρονικά Πρακτικά του 11ου Πανελλήνιου Συνέδριου, Οι Φυσικές Επιστήμες στην Προσχολική Εκπαίδευση: Χαρτογραφώντας τη νέα εικοσαετία έρευνας και διδακτικής πράξης, σελ. 551-565. Ιωάννινα, Ελλάδα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. ISBN: 978-960-233-269-6
Ajzen, I., & Fishbein, Μ. (2000). Attitudes and the Attitude–Behavior Relation: Reasoned and Automatic Processes. European Review of Social Psychology, 11(1), 1–33. https://doi.org/10.1080/ 14792779943000116
Buehl, M.M., Beck, J.S., (2014). The relationship between teachers’ beliefs and teachers’ practices. InH. Fives & M.G. Gill (Eds.), International Handbook of Research on Teachers’ Beliefs, (pp. 66-84). Routledge, NewYork.
Engeström, Y. (1987). Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki, Finland: Orienta-Konsultit.
Esmonde, I., and A. N. Booker, eds. (2017). Power and Privilege in the Learning Sciences: Critical and Sociocultural Theories of Learning. New York, NY: Routledge.
Garrison, J. (1997). Dewey and eros: Wisdom and desire in the art of teaching. New York: Teachers College Press.
Hutchins, E. (1995). Cognition in the wild. Cambridge, MA: MIT Press.
Hutchins, E. (2010). Cognitive ecology. Topics in Cognitive Science, 2, 705–715.
Hutchins, E. & Nomura, S. (2011). Collaborative Construction of Multimodal Utterances. In C. Goodwin, J. Streek, & C. Lebaron (Eds.), Embodied interaction: Language and body in the material world, 29-43. Hillsdale, NJ: Cambridge University Press.
Hollenstein, T. (2013). State space grids. Depicting dynamics across development. New York: Springer.
Holzkamp, K. (1991a). Societal and individual life process. In C.W. Tolman & W. Maiers, (eds), Critical Psychology: Contributions to an historical science of the subject (pp. 50–64). Cambridge: Cambridge University Press.
Holzkamp, K. (1991b). Psychoanalysis and Marxist psychology. In C.W. Tolman & W. Maiers, (eds), Critical Psychology: Contributions to an historical science of the subject (pp. 81–101). Cambridge: Cambridge University Press.
Holzkamp, K. (1992). On doing psychology critically. Theory & Psychology, 2 (2), 193–204.
Holzkamp, K. (1993). Lernen: Subjektwissenschaftliche Grundlagen. Frankfurt: Campus.
Jones, M. G. & Park, S. (2023). Science teacher attitudes and beliefs: Reforming practice. In N. G. Lederman, D. L. Zeidler & J. S. Lederman (Edrs), Handbook of Research on Science Education, Volume III, 1996-1730. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780367855758-40
Nasir, N. S., A. S. Rosebery, B. Warren, C. D. Lee. (2006). “Learning as a Cultural Process: Achieving Equity Through Diversity.” In, The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, edited by R. K. Sawyer, pp. 489–504. Cambridge University Press: Cambridge, UK.
Osterkamp, U. & Schraube, E. (2013). Klaus Holzkamp and the development of psychology from the standpoint of the subject. In E. Schraube & U. Osterkamp (Eds.), Psychology from the standpoint of the subject: Writings of Klaus Holzkamp (pp. 1-15). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Patterson, O. (2014). Making Sense of Culture. Annual Review of Sociology, 40, 1-30.
Piaget, J. (1970). Genetic epistemology. New York, NY: Norton.
Pickering, A. (1995). The Mangle of Practice: Time, Agency, and Science. University of Chicago Press.
Rorty, R. (1991). Objectivity, relativism, and truth. Philosophical papers, Vol. I. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Roth, W.-M. & Lee, Y.-J. (2006). Contradictions in theorizing and implementing communities in education. Educational Research Review, 1(1), 27-40.
Roth, W.-M., & Lee, S. (2004). Science education as/for participation in the community. Science Education, 88, 263–291.
Roth, W.-M., & Lee, Y. J. (2007). “Vygotsky’s neglected legacy”: Cultural-historical activity theory. Review of Educational Research, 77, 186–232.
Roth, WM. (2014). Activity Theory. In: Teo, T. (eds) Encyclopedia of Critical Psychology. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5583-7_5
Roth,W.-M., Hwang, S., Lee, Y.-J., & Goulart, M. (2005). Participation, learning, and identity: Dialectical perspectives. Berlin: Lehmanns Media.
Sewell, W. (1992). A theory of structure: Duality, agency and transformation. American Journal of Sociology, 98(1), 1-29.
Sfard, A. (1998). On Two Metaphors for Learning and the Dangers of Choosing Just One. Educational Researcher, 27(2), 4–13.
Strat, T. T. S., Henriksen, E. K. & Jegstad, K. M. (2023). Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review, Studies in Science Education. https://doi.org/10.1080/03057267.2023.2207148
Vygotsky, L. S. (1962). Thought and language. MIT Press.
Wheaton, M., Ardoin, N., Bowers, A. & Kannan, A. (2024). Sociocultural learning theories for social-ecological change, Environmental Education Research. https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2347888
Whitehead A. N. (1929). Process and Reality. Cambridge University Press.
Wickman, Per-Olof. (2006). Aesthetic Experience in Science Education. Learning and Meaning Making in Situated Talk and Action, N.J. & London: Lawrence and Erlbaum Associates.
Wittgenstein, L. (1969). On certainty, Translated by D. Paul and G.E.M. Anscombe. Oxford: Blackwell.