Προϋπάρχουσα κατανόηση μαθητών/τριών Δημοτικού για τις φυσικές καταστροφές που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή


Δημοσιευμένα: Σεπ 13, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Φυσικές Καταστροφές Κλιματική Αλλαγή Δημοτικό Σχολείο Εκπαίδευση για Αειφορία
Δημήτριος Μαυρένης
Γεώργιος Μαλανδράκης
Περίληψη

Η παρούσα εργασία περιγράφει την διαδικασία ανάπτυξης ενός εργαλείου ανίχνευσης της προϋπάρχουσας κατανόησης μαθητών/τριών των τάξεων Γ’- ΣΤ’ Δημοτικού σχολείου ως προς τη σύνδεση της κλιματικής αλλαγής με τις Φυσικές Καταστροφές. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει τέσσερις κύριες κατηγορίες φυσικών καταστροφών (πυρκαγιές, πλημμύρες, σίφωνες, σεισμοί), σε κάθε μία από τις οποίες εξετάζονται πέντε μεταβλητές της κατανόησης των μαθητών/τριών για την κλιματική αλλαγή (γνώση περιεχομένου, σύνδεση με κλιματική αλλαγή, προηγούμενη εμπειρία, γνώση ως προς την ικανότητα αντιμετώπισης/διαχείρισης συμβάντων, προηγούμενη εκπαίδευση και επιθυμία εμπλοκής). Το ερωτηματολόγιο δοκιμάστηκε πιλοτικά τον Οκτώβριο του 2023 σε 39 μαθητές/τριες Γ’, Ε’ και ΣΤ’ τάξεων Δημοτικού. Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι οι μαθητές κατέχουν γνώσεις για την πυρκαγιά, την πλημμύρα και τον σεισμό, ενώ δεν γνωρίζουν αρκετά για τους σίφωνες.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Νικολόπουλος, Α. (2016). Σχεδιασμός και υλοποίηση επιμορφωτικών προγραμμάτων εκπαιδευτικών σε θέματα φυσικών καταστροφών στο σχολικό περιβάλλον. Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Σχολή Θετικών Επιστημών. Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος. Τομέας Δυναμικής, Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωλογίας.
Chang, C. H., Pascua, L., & Ess, F. (2018). Closing the “hole in the sky”: The use of refutation-oriented instruction to correct students' climate change misconceptions. Journal of Geography, 117(1), 3-16.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Εκδόσεις: Μεταίχμιο.
Hadzigeorgiou, Y. (2006). Humanizing the teaching of physics through storytelling: The case of current electricity. Physics Education, 41(1), 42.
Huber, D. G., & Gulledge, J. (2011). Extreme weather and climate change: Understanding the link, managing the risk. Arlington: Pew Center on Global Climate Change.
Intergovernmental Panel on Climate Change. (2014). Climate change 2014-impacts, adaptation and vulnerability: Regional aspects. Cambridge: Cambridge University Press.
Karali, A., Hatzaki, M., Giannakopoulos, C., Roussos, A., Xanthopoulos, G., & Tenentes, V. (2014). Sensitivity and evaluation of current fire risk and future projections due to climate change: the case study of Greece. Natural Hazards and Earth System Sciences, 14(1), 143-153.
Malandrakis, G., Papadopoulou, P., Gavrilakis, C., & Mogias, A. (2019). An education for sustainable development self-efficacy scale for primary pre-service teachers: Construction and validation. The Journal of Environmental Education, 50(1), 23-36.
Mann, M. E., Lloyd, E. A., & Oreskes, N. (2017). Assessing climate change impacts on extreme weather events: the case for an alternative (Bayesian) approach. Climatic change, 144, 131-142.
Nibanupudi, H. K., Gupta, A. K., & Rawat, P. K. (2015). Mitigating climatic and human induced disaster risks through ecosystem resilience: Harmonizing built and natural environments in the HKH region. Mountain hazards and disaster risk reduction, 139-157.
Ornes, S. (2018). How does climate change influence extreme weather? Impact attribution research seeks answers. Proceedings of the National Academy of Sciences, 115(33), 8232-8235