Τα νοητικά μοντέλα των μαθητών για τη δύναμη ως λανθάνουσες μεταβλητές: Διερεύνηση της συνεκτικής γνώσης


Δημοσιευμένα: Σεπ 17, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
εννοιολογικά μοντέλα συνεκτική-κατακερματισμένη γνώση δυνάμεις-κίνηση
Αναστασία Σαμαρά-Χρυσοστομίδου
Δημήτριος Σταμοβλάσης
Περίληψη

Στην παρούσα εργασία διερευνάται η συνεκτικότητα των εννοιολογικών μοντέλων μαθητών αναφορικά με την έννοια της δύναμης, καθώς και η συνέπεια των εναλλακτικών αντιλήψεων μαθητών αναφορικά με τον 2ο Νόμο του Νεύτωνα, όπως έχουν εντοπιστεί στη βιβλιογραφία. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μέσω ενός ερωτηματολογίου 12 κλειστών ερωτήσεων που μοιράστηκε σε 202 μαθητές της Α’ και της Β’ Γενικού Λυκείου, 4 σχολείων της Θεσσαλονίκης. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η συνεισφορά στον διάλογο αναφορικά με τη φύση της γνώσης και μεθοδολογικά ζητήματα, με γνώμονα, τόσο την εξέλιξη της έρευνας και της θεωρίας της γνωστικής ψυχολογίας και της διδακτικής των φυσικών επιστημών, όσο και της διαμόρφωσης κατάλληλων παιδαγωγικών προσεγγίσεων που απορρέουν από αυτές.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βαϊοπούλου, Χ., Π. (2018). Συνεκτικά νοητικά μοντέλα και κατακερματισμένη γνώση: Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα για την κατανόηση εννοιών στις Φυσικές Επιστήμες (Διδακτορική Διατριβή). Δημοκρήτειο Πανεπιστήμιο Θράκη
Βλάχου, Μ. (2021). Διερεύνηση της συνεκτικότητας της γνώσης των μαθητών Γυμνασίου για τα θερμικά φαινόμενα με την εφαρμογή της Ανάλυσης Λανθανουσών Τάξεων (Διπλωματική εργασία) Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Σαμαρά-Χρυσοστομίδου, Α. (2023). Η υπόθεση της συνεκτικής ή της κατακερματισμένης γνώσης για την έννοια της δύναμης και την κίνηση (Διπλωματική εργασία) Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
diSessa, A. A., Gillespie, N. M., & Esterly, J. B. (2004). Coherence versus fragmentation in the development of the concept of force. Cognitive Science, 28(6), 843–900. https://doi.org/10.1016/j.cogsci.2004.05.003
Ionnides, C., & Vosniadou, S. (2002). the Changing Meaning of force. The Cambridge Law Journal, 61, 1–77. https://doi.org/10.1017/S0008197302001630
Nobes, G., & Panagiotaki, G. (2009). Mental models or methodological artefacts? Adults’ ‘naïve’ responses to a test of children’s conceptions of the earth. British Journal of Psychology, 100(2), 347–363. https://doi.org/10.1348/000712608X332909
Ozdemir, G., & Clark, D. (2009). Knowledge structure coherence in Turkish students’
understanding of force. Journal of Research in Science Teaching, 46(5), 570–596.
Seibt, J. (2022). Process Philosophy. In E. N. Zalta & U. Nodelman (Eds.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 202). Metaphysics Research Lab, Stanford University.
Stamovlasis, D., Papageorgiou, G., & Tsitsipis, G. (2013). The coherent versus fragmented knowledge hypotheses for the structure of matter: An investigation with a robust statistical methodology. Chemistry Education Research and Practice, 14(4), 485–495. https://doi.org/10.1039/c3rp00042g
Straatemeier, M., van der Maas, H. L. J., and Jansen, B. R. J. (2008). Children’s knowledge of the earth: A new methodological and statistical approach. Journal of Experimental Child Psychology, 100, 276–296.
Vaiopoulou, J., & Papageorgiou, G. (2018). Primary students’ conceptions of the Earth: Re-examining a fundamental research hypothesis on mental models. Preschool and Primary Education, 6(1), 23. https://doi.org/10.12681/ppej.14210
Vosniadou, S., Brewer, W. (1992). Mental models of the earth: A study of conceptual change in childhood. Cognitive Psychology, 24(4),535-585.
Vosniadou, S. (1994). Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and Instruction, 4(1), 45-69. doi:10.1016/0959-4752(94)90018-3