Ιστορικά επιστημονικά όργανα στη μη-τυπική εκπαίδευση και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στην αξιοποίησή τους


Δημοσιευμένα: Σεπ 13, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
ιστορικά επιστημονικά όργανα Ιστορία της Επιστήμης επιμόρφωση εκπαιδευτικών
Μαρία Παναγοπούλου
Κωνσταντίνα Στεφανίδου
Κωνσταντίνος Σκορδούλης
Περίληψη

Το πείραμα συμβάλει με πολλούς τρόπους τόσο στη παραγωγή νέας επιστημονικής γνώσης όσο και στην εκπαίδευση. Τα σύγχρονα επιστημονικά όργανα συχνά αποτελούν «μαύρα κουτιά». Έχουν χάσει την διαφάνεια, αισθητική και εύληπτη αρχή λειτουργίας των προκατόχων τους. Ταυτόχρονα, ενώ η εισαγωγή της Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης στην εκπαίδευση υποστηρίζεται από την επιστημονική κοινότητα, φαίνεται πως υπάρχουν εμπόδια στην αξιοποίησή της από τους εκπαιδευτικούς. Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η ανάδειξη των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων που αξιοποιούν ιστορικά επιστημονικά όργανα στο πλαίσιο της μη-τυπικής εκπαίδευσης καθώς και ο βαθμός στον οποίο μπορούν να τις πλαισιώσουν ιστορικά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Alisir, Z.N., Irez, S. The Effect of Replicating Historical Scientific Apparatus on High School Students’ Attitudes Towards Science and Their Understanding of Nature of Science. Sci & Educ 29, 1201–1234 (2020). https://doi.org/10.1007/s11191-020-00148-0
Baird D. (2004). Thing Knowledge: A Philosophy of Scientific Instruments. Berkeley, Los Angeles, London:University of California Press.
Cavicchi, E. Historical Experiments in Students’ Hands: Unfragmenting Science through Action and History. Sci & Educ 17, 717–749 (2008). https://doi.org/10.1007/s11191-006-9005-2
Gelpí, E. (2009). From large analogical instruments to small digital black boxes: 40 years of progress in mass spectrometry and its role in proteomics. Part II 1985-2000. Journal of Mass Spectrometry, 44(8), 1137–1161. https://doi.org/10.1002/jms.1621
Heering, P. (2006). Regular twists: replicating Coulomb’s wire-torsion experiments. Physics in Perspective, 8(1), 52–63. https://doi.org/10.1007/s00016-005-0262-2
Heering, Peter. (2009). The Role of historical experiments in science teacher training: experiences and perspectives. ACTESD’HISTÒRIADE LA CIÈNCIAI DE LA TÈCNICANOV A ÈPOCA 2 (1). 389-399.
Latour, B. (1987). Science in action: How to follow scientists and engineers through society. Milton Keynes, UK: Open University Press.
Lazos, P., Stefanidou, C. & Skordoulis, C. (2021). The Collection of Scientific Instruments from the Maraslean Teaching Center and Experimental Science Education: Then and Now. In Cavicchi, E. & Heering, P. (Eds) Historical Scientific Instruments in Contemporary Education (pp. 105-121). Brill.
Matthews, M. (2015). Science Teaching: The Contribution of History and Philosophy of Science, 20th Anniversary Revised and Expanded Edition (2nd ed.). New York: Routledge.
Metz, D., & Stinner, A. (2007). A role for historical experiments: capturing the spirit of the itinerant lecturers of the 18th century. Science & Education, 16(6), 613–624. https://doi.org/10.1007/s11191-006-9016-z
Mills, E.G., Gay, L.R. & Airasian, P. (2017). Εκπαιδευτική Έρευνα: Ποσοτικές και Ποιοτικές Μέθοδοι-Εφαρμογές. Προπομπός.
Milne, C. (2019). The Materiality of Scientific Instruments and Why It Might Matter to Science Education. Cultural Studies of Science Education 18. 9-23.
Resnick, M., Berg, R. & Eisenberg, M. (2000). Beyond Black Boxes: Bringing Transparency and Aesthetics Back to Scientific Investigation. The Journal of the Learning Sciences 9(1), 7-30. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0901_3
Stefanidou, C., Psoma, V. & Skordoulis, C. (2020). Ptolemy’s experiments on refraction in science class. Physics Education, 55, 035027. https://doi.org/10.1088/1361-6552/ab7c80
Stefanidou, C & Skordoulis, C. (2017). Primary student teachers’ understanding of Basic Ideas of Nature of Science: Laws, Theories and Models. Journal of Studies in Education, 7(1), 127-153. http://dx.doi.org/10.5296/jse.v7i1.10599