Αναπαραστάσεις του ηλιακού συστήματος στα σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια και στο «Φωτόδεντρο» της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Δημοσιευμένα:
Sep 16, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Αστρονομία Εικόνες Εναλλακτικές Ιδέες
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η ποιοτική ανάλυση των 32 εικόνων από τα επίσημα σχολικά εγχειρίδια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Ελλάδας και των 17 εικόνων και δυναμικών αναπαραστάσεων από την ψηφιακή πλατφόρμα «Φωτόδεντρο», που αναφέρονται στο Ηλιακό μας σύστημα. Απώτερος στόχος ήταν να διαπιστωθεί εάν οι απεικονίσεις αυτές ενδέχεται να υποβάλλουν εναλλακτικές ιδέες στους μαθητές/μαθήτριες. Από την ανάλυση προέκυψαν σχετικές ενδείξεις για την πλειοψηφία των απεικονίσεων, αναφορικά με τις σχετικές αποστάσεις/μεγέθη/θέσεις/κινήσεις ουράνιων σωμάτων του Ηλιακού μας συστήματος, την απόδοση ανθρωπομορφικών χαρακτηριστικών στα σώματα αυτά, καθώς και για τον ερμηνευτικό μηχανισμό συγκεκριμένων αστρονομικών φαινομένων.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Χαλκιά, Κρ., & Θεοδωρίδης, Μ. (2002). Η χρήση της εικόνας στα εγχειρίδια των φυσικών επιστημών: ένα σύστημα ταξινόμησης και αξιολόγησης των εικόνων, Θέματα στην εκπαίδευση, 3 (1), 79-95. https://www.academia.edu/4767305/
Bakas, C., & Mikropoulos, T. (2003). Design of virtual environments for the comprehension of planetary phenomena based on students' ideas. International Journal of Science Education, 25 (8), 949-967. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500690305027
Baxter, J., & Preece, P. (1999). Interactive multimedia and concrete three-dimensional modelling. Journal of Computer Assisted Learning, 15, 323–331. https://doi.org/10.1046/j.1365-2729.1999.00107.x
Dimopoulos, Κ., Koulaidis, V., and Sklaveniti, Sp. (2003). Towards an Analysis of Visual Images in School Science Textbooks and Press Articles about Science and Technology. Research in Science Education, 33, 189–216. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1025006310503
Schneps, M., Ruel, J., Sonnert, G., Dussault M., Griffin, M., and Sadler, P. (2014). Conceptualizing astronomical scale: Virtual simulations on handheld tablet computers reverse misconceptions. Computers & Education, 70, 269–280. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.09.001
Taylor, I., Barker, M., and Jones, A. (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25 (10), 1205-1225. http://dx.doi.org/10.1080/0950069022000017270a
Vosniadou, S. (1991). Designing curricula for conceptual restructuring: Lessons from the study of knowledge acquisition in astronomy. J. Curriculum Studies, 23 (3), 219-237. http://dx.doi.org/10.1080/0022027910230302