Φως και χρώματα - Σενάριο διδασκαλίας με την αξιοποίηση των ΤΠΕ


Δημοσιευμένα: Σεπ 13, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Φως και χρώματα πειράματα προσομοιώσεις
Ουρανία Γκικοπούλου
Βασίλειος Αξιομάκαρος
Περίληψη

Το σενάριο αφορά στο κεφάλαιο «Φως και Χρώματα» της Στ’ Δημοτικού. Η οπτική και ειδικότερα η ανάλυση και η σύνθεση του φωτός και τα χρώματα αποτελούν ενότητες που συνήθως δυσκολεύουν τους μαθητές, με αποτέλεσμα τη δημιουργία παρανοήσεων, που αποτελούν εμπόδιο στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τις επιστημονικές πληροφορίες. Στο σενάριο οι μαθητές μελετούν τα φαινόμενα της ανάλυσης και της σύνθεσης του φωτός, με σκοπό να ανακαλύψουν ότι το λευκό φως μπορεί να αναλυθεί σε φως διάφορων χρωμάτων και, αντίστροφα, η σύνθεση φωτεινών ακτίνων διαφορετικού χρώματος (διαφορετικού μήκους κύματος) μπορεί να δώσει λευκό φως. Το σενάριο προτείνει μια διδακτική προσέγγιση που συνδυάζει τον πραγματικό πειραματισμό με τον εικονικό για την καλύτερη διερεύνηση των μελετούμενων φαινομένων καθώς και την αξιοποίηση οπτικοποιήσεων, βίντεο, προσομοιώσεων και κατάλληλων λογισμικών για τη διευκόλυνση της ερμηνείας των φαινομένων και της γενίκευσης των γνώσεων. Το σενάριο εφαρμόστηκε κατά το σχολικό έτος 2022-2023, σε 22 μαθητές/μαθήτριες της Στ’ τάξης ενός δημόσιου δημοτικού σχολείου της Αθήνας, με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΠΡΟΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αποστολάκης, Ε., Παναγοπούλου, Ε., Σάββας, Στ., Τσαγλιώτης, Ν., Πανταζής, Γ., Σωτηρίου, Σ., Τόλιας, Β., Τσαγκογέωργα, Α. & Καλκάνης, Γ. (2006). Φυσικά Στ΄ Δημοτικού, Ερευνώ και Ανακαλύπτω. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ΟΕΔΒ- ΙΤΥΕ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», Αθήνα 2006
Γκικοπούλου Ο. (2022). Επεισόδιο της Εκπ/κής Τηλεόρασης «Φως και Χρώματα». Υπουργείο Παιδείας. Ανακτήθηκε στις 2/6/2023 από τη διεύθυνση https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/mathainoume-sto-spiti/mathainoume-spiti-fysiki-st5
Προσομοίωση «Πρίσματα» της ενότητας «Διάθλαση Φωτός». PhET Colorado. Ανακτήθηκε στις 2/6/2023 από τη διεύθυνση https://phet.colorado.edu/sims/html/bending-light/latest/bending-light_el.html
Προσομοίωση «Πηγές RGB» της ενότητας «Έγχρωμη όραση». PhET Colorado. Ανακτήθηκε στις 2/6/2023 από τη διεύθυνση https://phet.colorado.edu/sims/html/color-vision/latest/color-vision_all.html?locale=el
Anderson, B., & Kärrqvist, C. (1983). How Swedish pupils, aged 12‐15 years, understand light and its properties. European Journal of Science Education, 198,35(4), pp. 387-402.
Feher, E., & Meyer, K. R. (1992). Children's conceptions of color. Journal of Research in Science Teaching,1992, 29(5), pp. 505-520.
Galili, I., & Lavrik, V. (1998). Flux concept in learning about light: A critique of the present situation. Science Education, 1998, 82(5), pp. 591-613.
Keleş, E., & Demirel, P. (2010). A study towards correcting student misconceptions related to the color issue in light unit with POE technique. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2010, 2(2), pp. 3134-3139.
Kocakulah, M. S. (2006). The effect of traditional Teaching on Primary, Secondary and University Students’ Conceptual Understanding Of Image Formation and Colours. Balikesir University.