Εξοικείωση εκπαιδευτικών με προσεγγίσεις διαμορφωτικής αξιολόγησης στις Φυσικές Επιστήμες
Περίληψη
Η διαμορφωτική αξιολόγηση έχει αποκτήσει σημασία ως μηχανισμός παροχής έγκαιρης ανατροφοδότησης προς τις μαθήτριες και τους μαθητές, ενισχύοντας την εμπλοκή με τη μαθησιακή διαδικασία και την στήριξη και καθοδήγηση των προσπαθειών για επίτευξη πραγματικής μάθησης. Στο λειτουργικό πλαίσιο της διερώτησης, η διαμορφωτική αξιολόγηση αναδεικνύει μια σειρά παιδαγωγικών προκλήσεων σε σχέση με το τι αξιολογείται και με ποια σειρά, πώς να συλλεγεί έγκυρη και αξιόπιστη πληροφόρηση και πώς αυτή να παρουσιαστεί στην τάξη με σεβασμό για τις προσπάθειες των παιδιών και με έμφαση στα επόμενα βελτιωτικά βήματα προόδου. Για μια σειρά ετών, μελετήσαμε τις προσπάθειες εκπαιδευτικών που συμμετείχαν σε προγράμματα επαγγελματικής μάθησης σχεδιασμένα για προώθηση τεχνικών διαμορφωτικής αξιολόγησης και αντίστοιχο εμπλουτισμό των διδακτικών πρακτικών. Ο βασικός σκοπός της έρευνας εστίασε στη μελέτη της ανάπτυξης επαγγελματικής γνώσης σε σχέση με τη συλλογή πληροφόρησης μέσω τεχνικών διαμορφωτικής αξιολόγησης και την ερμηνεία και αξιοποίηση αυτών των δεδομένων από τους/τις εκπαιδευτικούς για παροχή γόνιμης ανατροφοδότησης προς τους συμμετέχοντες στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία. Τα ευρήματα από μεγάλης κλίμακας έρευνα αναδεικνύουν τη σημασία της ενδοσχολικής συνεργασίας και του σχολικού κλίματος για την ανταπόκριση των εκπαιδευτικών και την αφοσίωση στο στόχο της ουσιαστικής επαγγελματικής ανάπτυξης. Σημαντικές είναι και οι επιδράσεις των πεποιθήσεων των εκπαιδευτικών στη διαχείριση των αλληλεπιδράσεων με ερευνητές και στη διαχείριση της αλλαγής στις παιδαγωγικές πρακτικές. Οι ποιοτικές μελέτες που συνόδευσαν αυτή την προσπάθεια αναδεικνύουν τις στρατηγικές που έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να οδηγήσουν σε μετασχηματιστικές δράσεις, τη σημασία των εργαλείων αξιολόγησης και της συνάφειάς τους με το διδακτικό υλικό, και επίσης ενισχύουν το εύρημα για την αξία της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, τόσο εντός της σχολικής μονάδας όσο και στο πλαίσιο κοινοτήτων επαγγελματικής μάθησης και πρακτικής.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΟΜΙΛΙΕΣ