«Εσύ θα κάνεις το μπόλι;» Η εμπιστοσύνη των υποψήφιων δασκάλων στην επιστήμη και τους επιστήμονες


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 29, 2023
Ασημάκης Ταλαμάγκας
Αποστολία Γαλάνη
Ευαγγελία Μαυρικάκη
Περίληψη

Η πανδημία της COVID-19 αποτέλεσε πρόκληση για την εμπιστοσύνη της κοινωνίας στην επιστήμη, καθώς εμφανίστηκαν πλήθος ψευδοεπιστημονικών θεωριών και θεωριών συνομωσίας. Στην παρούσα μελέτη, όπου συμμετείχαν υποψήφιοι/ες εκπαιδευτικοί (Ν=565), ένα σημαντικό ποσοστό αυτών παρουσίασε δισταγμό απέναντι στον εμβολιασμό, διατυπώνοντας προβληματισμούς για την ασφάλεια των εμβολίων και σκεπτικισμό απέναντι στην κυβέρνηση. Ενώ οι φοιτητές/τριες δήλωσαν εμπιστοσύνη στην επιστήμη, εμφανίζουν δυσπιστία στις πρακτικές εφαρμογές της, όπως τα εμβόλια. Τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν τη διαφοροποίηση ανάμεσα στην επιστήμη ως θεσμό και την εμπιστοσύνη στις εφαρμογές της στον πραγματικό κόσμο. Η προώθηση του επιστημονικού εγγραμματισμού, της κατανόησης της Φύσης της Επιστήμης και την αντιμετώπιση των γνωστικών προκαταλήψεων είναι καίρια σημεία για την αντιμετώπιση της ψευδοεπιστήμης. Η μελέτη των στάσεων των εκπαιδευτικών είναι ιδιαιτέρως σημαντική, καθώς ο ρόλος τους είναι καθοριστικός για την κοινωνία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 6. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΦΥΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Abd-El-khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science: A critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22(7), 665–701. https://doi.org/10.1080/09500690050044044
Blancke, S., Boudry, M., & Pigliucci, M. (2017). Why Do Irrational Beliefs Mimic Science? The Cultural Evolution of Pseudoscience. Theoria (Sweden), 83(1), 78–97. https://doi.org/10.1111/theo.12109
Boudry, M., Blancke, S., & Pigliucci, M. (2014). What makes weird beliefs thrive? The epidemiology of pseudoscience. Philosophical Psychology, 5089(August), 1–22. https://doi.org/10.1080/09515089.2014.971946
Edis, T. (2019). A Revolt Against Expertise: Pseudoscience, Right-Wing Populism, and Post-Truth Politics. Studia Humanitatis, 9(13).
Fasce, A. (2018). What do we mean when we speak of pseudoscience ? The development of a demarcation criterion based on the analysis of twenty – one previous attempts ¿ Qué queremos decir cuando hablamos de pseudociencia ? El. Disputatio. Philosophical Research Bulletin, 6(January), 459–488. https://doi.org/10.5281/zenodo.1433737
Fasce, A. (2021). The explanation-polarisation model: Pseudoscience spreads through explanatory satisfaction and group polarisation. PsyArXiv Preprints, 6.
Fuertes-Prieto, M. Á., Andrés-Sánchez, S., Corrochano-Fernández, D., Urones-Jambrina, C., Delgado-Martín, M. L, Herrero-Teijón, P., & Ruiz, C. (2020). Pre-service Teachers’ False Beliefs in Superstitions and Pseudosciences in Relation to Science and Technology. Science and Education, 29(5), 1235–1254. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00140-8
Jarrett, C., Wilson, R., O’Leary, M., Eckersberger, E., Larson, H. J., Eskola, J., Liang, X., Chaudhuri, M., Dube, E. E. E., Gellin, B., Goldstein, S., Larson, H. J., MacDonald, N. E., Manzo, M. L., Reingold, A., Tshering, K., Zhou, Y., Duclos, P., Guirguis, S., … Berg, J. (2015). Measuring vaccine hesitancy: The development of a survey tool. Vaccine, 33(34), 4165–4175. https://doi.org/10.1016/j.vaccine.2015.04.037
Karaman, A. (2022). Teachers’ Conceptions About Science and Pseudoscience: Distinguishing Astronomy from Astrology. Science and Education. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00312-0
Lack, C., & Rousseau, J. (2016). Critical thinking, Science and Pseudoscience: Why we can’t trust our brains (Issue 1). Springer. https://doi.org/10.16309/j.cnki.issn.1007-1776.2003.03.004
Mostajo-Radji, M. A. (2021). Pseudoscience in the Times of Crisis: How and Why Chlorine Dioxide Consumption Became Popular in Latin America During the COVID-19 Pandemic. In Frontiers in Political Science (Vol. 3). https://doi.org/10.3389/fpos.2021.621370
Nadelson, L., Jorcyk, C., Yang, D., Jarratt Smith, M., Matson, S., Cornell, K., & Husting, V. (2014). I Just Don’t Trust Them: The Development and Validation of an Assessment Instrument to Measure Trust in Science and Scientists. School Science and Mathematics, 114(2), 76–86. https://doi.org/10.1111/ssm.12051
Pummerer, L., Böhm, R., Lilleholt, L., Winter, K., Zettler, I., & Sassenberg, K. (2022). Conspiracy Theories and Their Societal Effects During the COVID-19 Pandemic. Social Psychological and Personality Science, 13(1), 49–59. https://doi.org/10.1177/19485506211000217
Shelton, T. (2020). A post-truth pandemic ? Big Data & Society, 7(2), 1–6. https://doi.org/10.1177/2053951720965612
Takai, Y., & Matsui, K. (2022). Pseudoscience During the COVID-19 Pandemic. Integrity of Scientific Research: Fraud, Misconduct and Fake News in the Academic, Medical and Social Environment, 61–68. https://doi.org/10.1007/978-3-030-99680-2_7
Ullah, I., Khan, K. S., Tahir, M. J., Ahmed, A., & Harapan, H. (2021). Myths and conspiracy theories on vaccines and COVID-19: Potential effect on global vaccine refusals. Vacunas (English Edition), 22(2), 93–97. https://doi.org/10.1016/j.vacune.2021.01.009
Jacobson, N. S., & Truax, P. (1991). Clinical significance: A statistical approach to defining change in psychotherapy research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 59, 12–19.