Μια πιλοτική εφαρμογή για την ανίχνευση δομών συλλογισμού μαθητών βάσει των νέων προγραμμάτων σπουδών του Δημοτικού στις Φυσικές Επιστήμες


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 21, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόγραμμα Σπουδών, εναλλακτικές αντιλήψεις, δομές, ερωτηματολόγιο
Ελένη Παπαδοπούλου
Ευριπίδης Χατζηκρανιώτης
Βασίλειος Τσιάντος
Μιχαήλ Μαραγκάκης
Περίληψη

Παρόλο που στα νέα Προγράμματα Σπουδών υπάρχει η φιλοδοξία να ανακλώνται μεταβολές σε επίπεδο κοινωνικό, επιστημονικό και τεχνολογικό, στο επίκεντρο κάθε εκπαιδευτικής παρέμβασης τίθεται ο μαθητής. Οι εναλλακτικές αντιλήψεις και οι ενδεχόμενες, σχετικές δομές σκέψης, προτού εισέλθει στη σχολική τάξη, διαδραματίζουν καίριο ρόλο στον σχεδιασμό μιας διδασκαλίας. Συνεπώς χρειάζεται ο υπεύθυνος για την οργάνωση της μάθησης της ομάδας, δηλαδή ο εκπαιδευτικός, να είναι σφαιρικά πληροφορημένος σχετικά με αυτές. Στην παρούσα εργασία επιδιώκεται η πιλοτική εφαρμογή ερωτηματολογίων, τα οποίο συμβάλλουν αφενός στην αποτύπωση των εναλλακτικών αντιλήψεων, αφετέρου στις δομές συλλογισμού μαθητών Γ’, Δ’, Ε΄ και Στ΄τάξης σύμφωνα με τα θεματικά πεδία και τις θεματικές ενότητες των νέων Προγραμμάτων Σπουδών της Μελέτης Περιβάλλοντος και των Φυσικών του Δημοτικού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 2. ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Κώτσης, Κ. Θ. (2006). Η διαχρονική αναγκαιότητα επιστημονικής έρευνας των εναλλακτικών ιδεών των μαθητών σε έννοιες των φυσικών επιστημών. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/14733
Σκουμιός, Μ., M. (2012). ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: Αντιλήψεις των μαθητών για έννοιες των Φυσικών Επιστημών και διδακτική τους αντιμετώπιση (ΜΕΡΟΣ Β). Póδoς.
Haladyna, T. M., & Downing, S. M. (1989). Validity of a Taxonomy of Multiple-Choice Item-Writing Rules. Applied Measurement in Education, 2(1), 51–78. https://doi.org/10.1207/s15324818ame0201_4
Haladyna, T. M., Downing, S. M., & Rodriguez, M. C. (2002). A Review of Multiple-Choice Item-Writing Guidelines for Classroom Assessment. Applied Measurement in Education, 15(3), 309–333. https://doi.org/10.1207/S15324818AME1503_5
Maskiewicz, A. C., & Lineback, J. E. (2013). Misconceptions Are “So Yesterday!”. CBE—Life Sciences Education, 12(3), 352–356. https://doi.org/10.1187/cbe.13-01-0014
Oliva, J. (2010). Structural patterns in students’ conceptions in mechanics. International Journal of Science Education, September 15, 903–920. https://doi.org/10.1080/095006999290228