Ανάπτυξη της ικανότητας επεξήγησης επιστημονικών φαινομένων μαθητών του Δημοτικού σχολείου με χρήση ψηφιακών σεναρίων


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 25, 2023
Ελένη Παπουτσή
Ιωάννης Λεύκος
Μαρία Μητσιακή
Περίληψη

Η παρούσα εργασία αποτελεί μέρος ευρύτερης έρευνας που αφορά στη μελέτη της ανάπτυξης του επιστημονικού γραμματισμού μαθητών της Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου μέσω της εφαρμογής διερευνητικών ψηφιακών σεναρίων. Διερευνήθηκε κατά πόσο οι μαθητές βελτίωσαν την ικανότητά τους να επεξηγούν φαινόμενα με επιστημονικό τρόπο, κατόπιν παρέμβασης σε θέματα «Ηλεκτρομαγνητισμού» με χρήση μαθησιακών σεναρίων που αναπτύχθηκαν και υλοποιήθηκαν δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα χαρακτηριστικά του επιστημονικού λόγου. Τα αποτελέσματά μας φανερώνουν ότι οι μαθητές της πειραματικής ομάδας σημείωσαν μεγαλύτερη βελτίωση στην επιστημονική εξήγηση φαινομένων, σε σχέση με τους μαθητές της ομάδας ελέγχου που διδάχθηκαν το ίδιο κεφάλαιο χωρίς όμως την έμφαση στον επιστημονικό λόγο. Το συμπέρασμα αυτό μπορεί να φανεί χρήσιμο σε εκπαιδευτικούς για το σχεδιασμό και την επιλογή μεθόδου διδασκαλίας και τον εμπλουτισμό των μαθησιακών τους στόχων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 8. ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Λεύκος, Ι. & Μητσιάκη, Μ. (2020). Διαβαθμιζόμενοι ορισμοί των εννοιών στις Φυσικές Επιστήμες: η παιδαγωγική προσέγγιση του Ε.ΛΕ.ΦΥ.Σ. Στο Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπούλου, Α. Ζουπίδης, Γ. Μαλανδράκης, & Π. Καριώτογλου (επιμ.), Πρακτικά του 11ου Πανελληνίου Συνεδρίου της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (σελ. 537-542). ΠΤΔΕ – Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Ψύλλος, Δ.(2021) Διδακτική Φυσικών επιστημών και Ψηφιακές Τεχνολογίες: Όψεις και Μετασχηματισμοί, Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, ΕΝΕΦΕΤ, τομ.1, Αρ.1, 191-212
Lemke, J. L. (1998, October). Teaching all the languages of science: Words, symbols, images, and actions. Paper presented at Conference on Science Education in Barcelona. Retrieved from
Lewis, E. L., & Linn, M. C. (1994). Heat energy and temperature concepts of adolescents, adults, and experts: Implications for curricular improvements. JRST, 31(6), 657–677.
Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., de Jong, T., van Riesen, S. A. N., Kamp, E. T., Manoli, C. C., Zacharia, Z. C., Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47–61. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.02.003