Χρήση και αποτελεσματικότητα ανατρεπτικού κειμένου στη διδασκαλία του ηλεκτροστατικού πεδίου στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 28, 2023
Άννα Κωτούλα
Αναστάσιος Ζουπίδης
Δημήτριος Πνευματικός
Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας, που αποτελεί την πιλοτική φάση ενός ευρύτερου πονήματος, ήταν (α) η συγγραφή ανατρεπτικών κειμένων που διαπραγματεύονται τις εναλλακτικές ιδέες των μαθητών/τριών τις σχετικές με το Ηλεκτροστατικό πεδίο και (β) η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας αυτών των ανατρεπτικών κειμένων στη θεραπεία των εναλλακτικών ιδεών των μαθητών/τριών. Για τον σκοπό αυτό, έγινε ασύγχρονα (μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας e-me) διδακτική παρέμβαση σε 14 μαθητές και μαθήτριες Θετικών Σπουδών Β΄ Λυκείου και καταγράφηκε η αποτελεσματικότητα της χρήσης των ανατρεπτικών κειμένων. Τα αποτελέσματα έδειξαν σημαντική βελτίωση σε κάποιες μόνον εναλλακτικές ιδέες. Τα αποτελέσματα συζητώνται σε σχέση με την αποτελεσματικότητα των ανατρεπτικών κειμένων και πώς αυτά θα μπορούσαν να είναι περισσότερο αποτελεσματικά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 1. ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Furió, C., & Guisasola, J. (1998). Difficulties in learning the concept of electric field. Science Education, 82(4), 511-526. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199807)82:4<511::AID-SCE6>3.0.CO;2-E
Hynd, C. R. (2001). Refutational texts and the change process. International Journal of Educational Research, 35(7-8), 699-714. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4004_9
Maloney, D. P., O’Kuma, T. L., Hieggelke, C. J., & Van Heuvelen, A. (2001). Surveying students’ conceptual knowledge of electricity and magnetism. American Journal of Physics, 69(S1), S12-S23. https://doi.org/10.1119/1.1371296
Posner, G. J., Strike, K. A., Hewson, P. W., & Gertzog, W. A. (1982). Toward a theory of conceptual change. Science education, 66(2), 211-227. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.3730660207
Schroeder, N. L., & Kucera, A. C. (2022). Refutation text facilitates learning: A meta-analysis of between-subjects experiments. Educational Psychology Review, 34(2), 957-987. https://doi.org/10.1007/s10648-021-09656-z
Thagard, P. (1993). Conceptual revolutions. Princeton University Press.
Van Den Broek, P., & Kendeou, P. (2008). Cognitive processes in comprehension of science texts: The role of co‐activation in confronting misconceptions. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 22(3), 335-351. https://doi.org/10.1002/acp.1418
Vosniadou, S. (2013). Reframing the classical approach to conceptual change: Preconceptions, misconceptions and synthetic models. In S. Vosniadou (Ed.) International handbook of science education, 2nd Edition (pp. 119-130). Springer. https://doi.org/10.4324/9780203154472