Τα χαρακτηριστικά ενός εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών για μαθητές/τριες με αναπηρίες


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 29, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
μαθητές/ριες με αναπηρίες, εργαστήριο Φυσικών Επιστημών
Βασιλική Πιλάτου
Περίληψη

Σκοπός της εργασίας είναι η εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τα χαρακτηριστικά και τον τρόπο οργάνωσης/ διαμόρφωσης ενός εργαστηρίου φυσικών επιστημών για τη δημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος διδασκαλίας, όπου μαθητές/ριες με προβλήματα όρασης, κίνησης, ακοής, υγείας, μάθησης/ προσοχής, κ.ά. θα μπορούν να έχουν μια ικανοποιητική εργαστηριακή εμπειρία. Προκειμένου οι μαθητές/ριες να συμμετέχουν με ουσιαστικό τρόπο σε εργαστηριακές δραστηριότητες είναι επιτακτική ανάγκη να βρεθούν τρόποι διαμόρφωσης/ οργάνωσης/ προσαρμογής ενός εργαστηρίου, καθώς και να παρασχεθούν στους/ις μαθητές/ριες οι κατάλληλες διευκολύνσεις. Σε ένα τέτοιο διδακτικό πλαίσιο τα παιδιά με αναπηρίες θα νιώσουν εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους, θα εμπλακούν σε πρακτικές εφαρμογές και θα έχουν μεγαλύτερη άνεση και διάθεση να συμμετέχουν.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 20. ΕΙΔΙΚΗ Ή/ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αργυρόπουλος, Β. (2021). Επιμορφωτικό Υλικό για την Ειδική Εκπαίδευση. Στο Ι.Ε.Π.: Επιμόρφωση σε πρακτικές στήριξης των μαθητών και των μαθητριών στο πλαίσιο τα Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας (ΔΔ), Αθήνα
Βαβουγυιός, Δ. & Παντελιάδου, Σ. (2007). Ανάλυση διαφοροποιημένης διδασκαλίας φυσικών επιστημών σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες. Στο Α. Μαργετουσάκη, & Π.Γ. Μιχαηλίδης (Επιμ.), Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Εφαρμογή των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, 3ο Συνέδριο της Ένωσης για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών (Ε.ΔΙ.Φ.Ε.), Βόλος - Ελλάδα, 07-09/04/2006
Βουλτσίδου, Β., Κώτσης, Κ., Τσαλαμανιός, Ε., Αποστολοπούλου, Κ. & Γεωργιάδης, Δ. (2018). Διαταραχή μετατροπής (διαταραχή λειτουργικών νευρολογικών συμπτωμάτων) Υστερία, Τμήμα Ψυχιατρικής Παιδιών και Εφήβων, Γ.Ν. «Ασκληπιείο» Βούλας, Ασκληπιειακά Χρονικά, Ιανουάριος – Ιούνιος 2018
Γεκενίδου, Ν., Παπαλεξόπουλος, Π., Βαβουγυιός, Δ. & Βλάχος, Φ. (2017). Διδακτική παρέμβαση για έννοιες του ηλεκτρομαγνητισμού σε παιδιά ΣΤ΄ Δημοτικού με μαθησιακές και άλλες δυσκολίες. Στο Δ. Σταύρου, Α. Μιχαηλίδη & Α. Κοκολάκη (Επιμ.), Γεφυρώνοντας το Χάσμα μεταξύ Φυσικών Επιστημών, Κοινωνίας και Εκπαιδευτικής Πράξης, 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Ρέθυμνο 7-9 Απριλίου
Ιατράκη, Γ., Μικρόπουλος, Α. (2021). Η επίδραση της ψηφιακής τεχνολογίας στη διδασκαλία περιεχομένου Φυσικών Επιστημών για μαθητές με νοητική αναπηρία, Στο Θ. Μπράτιτσης (Επιμ.), Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, 12ο Πανελλήνιο και Διεθνές Συνέδριο, Φλώρινα (on line), 14-16 Μαΐου
Καλιαμπός, Γ. (2018). Διερεύνηση των εναλλακτικών ιδεών για έννοιες της μηχανικής σε εφήβους που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού υψηλής λειτουργικότητας, Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής. Τομέας Παιδαγωγικής
Καρανάσιου, Ε. (2021). Διδακτική παρέμβαση σε μαθητές στο φάσμα του αυτισμού (ΔΑΔ- PDD NOS) υλοποιώντας πειράματα φυσικής στο σπίτι με απλά υλικά, με τη μέθοδο του Εργαστηρίου Αλλαγής (Change Laboratory), Μεταπτυχιακή Διατριβή, Α.Π.Θ., Σχολή Θετικών Επιστημών, Τμήμα Φυσικής
Παντελιάδου, Σ. (2011). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες και αποτελεσματική διδασκαλία. Στο Σ. Παντελιάδου και Β. Αργυρόπουλος (Επιμ.), Ειδική Αγωγή. Από την έρευνα στη διδακτική πράξη (σσ. 185-252). Αθήνα: Πεδίο
Hilliard, L., Dunston, P., McGlothin, J. and Duerstock, B. (2011). Designing beyond the ADA – creating an accessible research lab for students and scientists with physical disabilities. Institute for Accessible Science: Purdue Un.
Johnston, N. and Doyle, T. (2011). Inclusive teaching: Student perspectives. Open Words: Access and English Studies Journal, 5 (1), 53-60.
Kaitlyn, m. & Janey, K. (2020). Modifying labs for students with special needs, Science Scope, Vol. 43, Issue 5
Shaw, R. (2011). Employing universal design for instruction, New Directions for Student Services, 134, 21-23
Sukhai, M.A., Mohler, C.E., Doyle, T., Carson, E., Nieder, C., Levy-Pinto, D., Duffett,E. & Smith, F. (2014). Creating an accessible science laboratory environment for students with disabilities, Ontario Human Rights Commission
Villanueva, M.G., Taylor, J., Therrien, W. & Hand, B. (2012) Science education for students with special needs, Studies in Science Education, 48:2, 187-215.