Διδασκαλία στοιχείων νανοκλίμακας μέσω ψηφιακών τεχνολογιών: Πειραματική έρευνα σε παιδιά πρώιμης ηλικίας


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 26, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
φορητή μάθηση νανοτεχνολογία πρώιμη παιδική ηλικία
Πανδώρα Δορούκα
https://orcid.org/0000-0003-2267-7592
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Περίληψη

Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στη σύγκριση του αντίκτυπου και της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας που αξιοποιεί υπολογιστές και έξυπνες φορητές συσκευές σε σχέση με την εναλλακτική βιωματική διδασκαλία σε μικρά παιδιά στον διεπιστημονικό τομέα της Νανοεπιστήμης και Νανοτεχνολογίας (ΝΕΤ). Χρησιμοποιώντας εφαρμογές λογισμικού με τη μορφή ψηφιακών παιχνιδιών, το πλαίσιο αυτής της έρευνας είναι η έκθεση ομάδων μικρών παιδιών σε στοιχεία εννοιών της ΝΕΤ και η εξέταση των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Η έρευνα τριών σταδίων είχε ως στόχο να μετρήσει την αποτελεσματικότητα δύο διαφορετικών ψηφιακών τεχνολογιών (υπολογιστές και tablets) στην κατανόηση στοιχείων εννοιών της ΝΕΤ από τα παιδιά. Εκατόν πενήντα παιδιά Β’ τάξης χωρίστηκαν σε δύο πειραματικές ομάδες και μια ομάδα ελέγχου. Το ΤΕστ Αξιολόγησης Γνώσεων Στοιχειώδους ΝΑΝΟτεχνολογίας (TENANO) αξιολόγησε τις γνώσεις των παιδιών σχετικά με στοιχεία της έννοιας του μεγέθους. Τα ευρήματα έδειξαν ότι οι δύο πειραματικές ομάδες υπερέβησαν σημαντικά την ομάδα ελέγχου μετά το τεστ, με κυρίαρχη την ομάδα των ταμπλετών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 8. ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΠΕ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΦΕ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Πανδώρα Δορούκα, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Πανδώρα Δορούκα είναι υποψήφια διδάκτωρ στο  Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι επίσης εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές της σπουδές στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με βαθμό "Άριστα". Έλαβε το μεταπτυχιακό της δίπλωμα με τίτλο "Θεωρία και Πράξη στην Προσχολική Εκπαίδευση" από το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Για τις μεταπτυχιακές της σπουδές, της απονεμήθηκε υποτροφία Αριστείας από την Επιτροπή Ερευνών και Διαχείρισης του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας του Πανεπιστημίου Κρήτης. Επιπλέον, το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (H.F.R.I.) αξιολόγησε την πρόταση διδακτορικής διατριβής της ως τη διατριβή με τη δεύτερη υψηλότερη εθνική βαθμολογία στον επιστημονικό τομέα "Κοινωνικές Επιστήμες" στο πλαίσιο της 3ης Προκήρυξης Υποτροφιών του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. για Υποψήφιους/ες Διδάκτορες. Έχει δημοσιεύσει πολλά άρθρα σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει πολλές εργασίες σε διεθνή και πανελλήνια συνέδρια. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν τη διδασκαλία και μάθηση των φυσικών επιστημών στην προσχολική εκπαίδευση, την εκπαίδευση STEAM, τις ΤΠΕ στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, την φορητή μάθηση και τη νανοτεχνολογία στην παιδική ηλικία, την επικοινωνία της επιστήμης.

Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Ο Μιχαήλ Καλογιαννάκης είναι αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης στην Ελλάδα. Είναι επίσης αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Έχει αποφοιτήσει από το Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο Paris 7-Denis Diderot (D.E.A. στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών), στο Πανεπιστήμιο Paris 5-René Descartes (D.E.A. στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες) και έλαβε το διδακτορικό του δίπλωμα στο Πανεπιστήμιο Paris 5-René Descartes (διδακτορικό στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες). Ο τομέας εξειδίκευσής του είναι η εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες στην πρώτη παιδική ηλικία και τα άλλα τρέχοντα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τη διδασκαλία και τη μάθηση των φυσικών επιστημών, τις ΤΠΕ στην εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την εκπαίδευση ενηλίκων. Έχει συμμετάσχει σε πολλά ερευνητικά προγράμματα και έχει δημοσιεύσει πολυάριθμα ερευνητικά άρθρα και μελέτες σε περιοδικά, βιβλία και πρακτικά συνεδρίων στα αγγλικά, γαλλικά και ελληνικά σχετικά με τον τομέα της εξειδίκευσής του. Έχει επίσης διατελέσει εμπειρογνώμονας του Ελληνικού Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών για τις φυσικές επιστήμες, στο πλαίσιο της δράσης "Νέο Σχολείο (Σχολείο του 21ου αιώνα)" και έχει αναπτύξει διδακτικό υλικό. Έχει διατελέσει μέλος του επιστημονικού συμβουλίου και κριτής σε πολλά περιοδικά και συνέδρια.

Αναφορές
Delgado, C., Stevens, S.Y., Shin, N. &Krajcik, J. (2015). A middle school instructional unit for size and scale contextualized in nanotechnology, Nanotechnology Reviews, 4(1), 51–69. https://doi.org/10.1515/ntrev-2014-0023
Blonder, R., & Sakhnini, S. (2012). Teaching two basic nanotechnology concepts in secondary school by using a variety of teaching methods. Chemistry Education Research and Practice, 13(4), 500-516. https://doi.org/10.1039/C2RP20026K
Mandrikas, A., Michailidi, E., & Stavrou, D. (2019). Teaching nanotechnology in primary Education. Research in Science and Technological Education, 00(00), 1–19. https://doi.org/10.1080/02635143.2019.1631783
Papadakis, S., Kalogiannakis, M. and Zaranis, N. (2016). Comparing tablets and PCs in teaching mathematics: An attempt to improve mathematics competence in early childhood education,Preschool and Primary Education, 4(2), 241–253. https://doi.org/10.12681/ppej.8779.
Peikos, G., Spyrtou, A., Pnevmatikos, D., & Papadopoulou, P. (2020). Nanoscale science and technology education: primary school students’ preconceptions of the lotus effect and the concept of size, Research in Science & Technological Education, 1, 18. https://doi.org/10.1080/02635143.2020.1841149
Peikos, G., Spyrtou, A., Pnevmatikos, D., & Papadopoulou, P. (2022). A teaching learning sequence on nanoscience and nanotechnology content at primary school level: evaluation of students’ learning, International Journal of Science Education, 44(12), 1932-1957. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2105976
Stavrou, D., Michailidi, E., and Sgouros, G. (2018). Development and dissemination of a teaching learning sequence on nanoscience and nanotechnology in a context of communities of learners. Chemistry Education Research and Practice, 19(4), 1065-1080. https://doi.org/10.1039/C8RP00088C