Οι δεξιότητες επιστημονικού συλλογισμού των μαθητών του Λυκείου


Πρακτικά Εκτεταμένων Συνόψεων Εργασιών
Δημοσιευμένα: Σεπ 21, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
δεξιότητες επιστημονικός συλλογισμός δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Παναγιώτα Ηλιού
Μιχαήλ Σκουμιός
Περίληψη

Η εργασία εστιάζει στη μελέτη των δεξιοτήτων επιστημονικού συλλογισμού των μαθητών της Β΄ τάξης του Λυκείου. Το δείγμα της έρευνας αποτελούσαν 100 μαθητές οι οποίοι φοιτούσαν στη Β΄ τάξη του Λυκείου. Για τη συλλογή των δεδομένων αξιοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο επιστημονικού συλλογισμού του Lawson. Ως δεδομένα της έρευνας θεωρήθηκαν οι απαντήσεις τις οποίες έδωσαν οι μαθητές στις ερωτήσεις που περιλαμβάνονταν στο ερωτηματολόγιο. Από την ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι οι δεξιότητες επιστημονικού συλλογισμού των περισσότερων μαθητών δεν είναι ανεπτυγμένες σε ικανοποιητικό βαθμό. Συνεπώς, συνιστάται η ανάπτυξη στρατηγικών διδασκαλίας που υποστηρίζουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων επιστημονικού συλλογισμού των μαθητών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • 2. ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΙ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μιχαήλ Σκουμιός, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Ο Μιχάλης Σκουμιός είναι Καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με γνωστικό αντικείμενο «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση».

Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στη διερεύνηση της πρακτικο-βιωματικής γνώσης των μαθητών, στην ανάπτυξη και την αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Ειδικότερα, το επιστημονικό - ερευνητικό έργο του επικεντρώνεται: (α) στη διερεύνηση των αντιλήψεων και των εμποδίων των μαθητών για ιδέες και έννοιες των Φυσικών Επιστημών, (β) στη διδακτική επεξεργασία των αντιλήψεων και των εμποδίων των μαθητών στις Φυσικές Επιστήμες, (γ) στη μελέτη των διαδικασιών γνωστικής σύγκρουσης, (δ) στη μελέτη της αποτελεσματικότητας των πειραματικών δραστηριοτήτων, (ε) στη μάθηση βασικών ιδεών και εννοιών με χρήση «πρακτικών» των Φυσικών Επιστημών, (στ) στη διερεύνηση της ποιότητας του προφορικού λόγου και των γραπτών επιχειρημάτων των μαθητών, (ζ) στην ανάλυση εκπαιδευτικού υλικού Φυσικών Επιστημών, (η) στην ανάπτυξη «ενοποιημένου» εκπαιδευτικού υλικού Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών και (θ) στην ανάπτυξη προγραμμάτων επαγγελματικής εξέλιξης εκπαιδευτικών Φυσικών Επιστημών.

Εργασίες του έχουν δημοσιευτεί σε διεθνή και ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, συλλογικούς τόμους και πρακτικά διεθνών και ελληνικών συνεδρίων. Συγκεκριμένα, το συγγραφικό έργο του περιλαμβάνει 217 δημοσιευμένες εργασίες, από τις οποίες οι 62 είναι ξενόγλωσσες και οι υπόλοιπες στην ελληνική γλώσσα. 

Αναφορές
Bao, L., Cai, T., Koenig, K., Fang, K., Han, J. (2018). Validity evaluation of the Lawson classroom test of scientific reasoning. Physical Review Physics Education Research, 14, 020106. doi:10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020106
Bao, L., Cai, T., Koenig, K., Fang, K., Han, J., Wang, J., Liu, Q., Ding, L., Cui, L., Luo, Y., Wang, Y., Li, L., & Wu, N. (2009). Learning and Scientific Reasoning. Science, 323(5914), 586-587.
Βezci, F. & Sungur, S. (2021). How is Middle School Students’ Scientific Reasoning Ability Associated with Gender and Learning Environment? Science Education International, 32(2), 96-106. doi:10.33828/sei.v32.i2.2
Coletta, V. P. & Phillips, J. A. (2005). Interpreting FCI scores: normalized gain, reinstruction scores, and scientific reasoning ability. American Journal of Physics, 73(12), 1172-1179.
Köksal-Tuncer, Ö. & Sodian, B. (2018). The development of scientific reasoning: Hypothesis testing and argumentation from evidence in young children. Cognitive Development, 48, 135–145. doi:10.1016/j.cogdev.2018.06.011
Lawson, A. E. (2000). The generality of hypothetico-deductive reasoning: making scientific thinking explicit. The American Biology Teacher, 62(7), 482-495. doi:10.1662/0002-7685(2000)062[0482:TGOHDR]2.0.CO;2
Lawson, A. E., Banks, D. L., Logvin, M. (2007). Self-efficacy, reasoning ability, and achievement in college biology. Journal of Research in Science Teaching, 44(5), 706–724. doi:10.1002/tea.20172
Piraksa, C., Srisawasdi, N., & Koul, R. (2014). Effect of Gender on Student’s Scientific Reasoning Ability: A Case Study in Thailand. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116(1), 486-491. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.245
Zimmerman, C. (2007). The development of scientific thinking skills in elementary and middle school. Developmental Review, 27, 172-223. doi:10.1016/j.dr.2006.12.001
Zulkipli, Z. A., Yusof, M. M. M., Ibrahim, N., Dalim, S. F. (2020). Identifying scientific reasoning skills of science education students. Asian Journal of University Education, 16(3), 275-280. doi:10.24191/ajue.v16i3.10311